«80 سال لوریس چکناوریان» کلید خورد

در این برنامه که با حضور گسترده علاقمندان به موسیقی و لوریس چکناوریان روبرو شده بود، همچنین  اسقف اعظم ارامنه در ایران، تنی چند از سفرای کشور سوییس،دایران درودی، رازمیک اوحانیان، پیمان یزدانیان، مرجانه گلچین نیز حضور داشتند.

در ابتدای برنامه «مرثیه ای برای قتل عام» که برای یادبود قتل عام ارامنه توسط لوریس چکناوریان و برای ترومپت و 6 نوازنده پرکاشن نگاشته شده بود، توسط آنسامبل تهران به رهبری محمد شله چی اجرا شد و در ادامه برنامه هم که پس از تنفسی کوتاه برگزار شد قطعات «موذر» و «باله فانتاستیک» نواخته شد.

«گلوریا د پیانته ویچین»، «جولیانو گرانیتی» پیانیست های برجسته ایتالیایی، «ماریا د پیانته ویچین» نوازنده و سولیست ایتالیایی، نپیترو اسکیوتو» نوازنده ترومپت ارکستر فیلارمونیک اسکالا میلان از جمله نوازندگان خارجی بودند که این اجراها را همراهی می کردند.

همچنین یاسمین کیمیاوی نوازنده ساز ابوا که فارغ التحصیل از دانشگاه هنر فرانکفورت آلمان است، در قطعه «موذر» به نواختن ساز ابوا پرداخت.

در پایان این برنامه هم «باله فانتاستیک» که استاد چکناواریان در سال 1958 تا 1961 در زمان اقامت خود در وین نوشته بود، اجرا شد.

لوریس چکناوریان هم که از ابتدای برنامه در تالار وحدت حضور داشت و در جمع علاقمندان خود قرار گرفته بود، با ابراز خوشحالی از اینکه چنین برنامه ای تدارک دیده شده، خود را مشتاق برای شنیدن آنها دانست که سال ها قبل نگاشته و در ایران هم تا به امروز بسیاری از آنها اجرا نشده اند.

رازمیک اوحانیان رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران که در میان مهمانان این برنامه بود، درباره لوریس چکناواریان گفت: از آثار استاد چکناوریان در این 50 سال بالغ بر 7 هزار صفحه تولید شده است؛ ضمن اینکه دو ماه پیش هم همه کارهای او به کتابخانه موزه موسیقی اهدا شد.

اوحانیان ادامه داد:کارهایی که امروز برای شنیدن آنها به اینجا آمده ام، قطعاتی از چکناواریان است که سال هاست اجرا نشده اند و از این نظر بسیار خاص هستند که  قرار است توسط نوازنده هایی از کشور سوییس و ژاپن نواخته شود.

رهبر گروه کر ارکستر سمفونیک تهران همچنین اجرای چنین برنامه های بزرگداشتی را که جنبه شناسایی آثار بزرگان موسیقی را دارد بسیار ارزشمند و باعث امیدواری برای موزیسین های دیگر دانست که روزی کارهای آن ها هم با اجرا در میان مردم مردم سنجش قرار می گیرد.