گلایه دبیر جشنواره تجسمی فجر از نبود مکان مناسب برای عرضه آثار

نشست رسانه‌ای دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر صبح امروز سه شنبه ۱۹ دی با حضور مجتبی آقایی دبیر کل و جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مجتبی آقایی دبیر کل جشنواره دهمین هنرهای تجسمی فجر در سخنانی گفت: گله مندی بزرگ من و جامعه تجسمی بحث نبود مکان مناسب برای عرضه آثار هنرهای تجسمی است. متاسفانه امروز در شرایطی هستیم که با داشتن سرمایه‌های بزرگ در حوزه تجسمی نمی توانیم کلیات آثار را به نمایش در آوریم و مجبوریم خیلی از آثار را کنار بگذاریم.

وی درباره روند برگزاری جشنواره در این سالها اظهار داشت: یک دهه را در برگزاری جشنواره تجسمی فجر پشت سر گذاشتیم و از سال آینده وارد دهه دوم خواهیم شد. رویکردی که در دوره های هشتم و نهم سیاست گذاری شده بود را در این دوره هم پیش گرفتیم. قرار بر این است که در مراسم افتتاحیه از نهادها و مسئولینی که فعالیت در حوزه تجسمی جزو وظایفشان نبود اما به اندازه فعالان تجسمی زحمت این حوزه را کشیده اند، تقدیر شود.

آقایی درباره سایر برنامه های این دوره افزود: رسانه، ناشر، نگارخانه و استان برتر شناسایی و تقدیر می شوند و همچنین قرار است از آثار هنرمندانی که در 2 سال اخیر در عرصه های بین المللی هنر تجسمی مقام کسب کرده اند، نمایشگاهی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود و افتخار آفرینی آنان مورد قدردانی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این دوره جشن هنرهای تجسمی در سطح ملی خواهیم داشت و همزمان 26 جشنواره تجسمی فجر در کشور برگزار می‌شود. در طول جشنواره یک روز برای هر استان خواهیم داشت و از 3 تن از مفاخر و استادان استانها تقدیر می شود. سرپرستی نمایشگاه استانها در تهران و شهرستانها بر عهده هنرمند انتخابی از آن استان است.

در ادامه این نشست خبری، جمشید حقیقت شناس دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر گفت: امسال 10640 اثر در بخش فراخوان به دبیرخانه ارسال شد و پس از 3 مرحله بازبینی توسط داوران در نهایت 91 اثر برای نمایش نهایی انتخاب شدند.

وی افزود: در این دوره یک اثر از هر استاد که با دعوت در جشنواره حضور یافته، در موزه هنرهای معاصر فلسطین به نمایش در می آید و 8 هنرمند هم از کشورهای خارجی برای حضور در جشنواره دعوت شده اند.

دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر عنوان کرد: در این دوره مسابقه اینستاگرامی هم داریم. از هر گالری هم خواسته شده که یکی از رویدادهای مهم سال و هنرمند مطرح آن رویداد در گالری را معرفی و حمایت کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که مردم خیلی با کلمه تجسمی آشنا نیستند، ممکن است برای سالهای بعدی کلمه تجسمی را حذف و فقط بگوییم جشنواره هنری فجر.

حقیقت شناس گفت: اولین سوالی که مخاطبان از ما می‌پرسند این است که نمایشگاه آثار کجاست؟ بزرگ ترین مشکل جشنواره هنرهای تجسمی کشور این است که کاخ جشنواره ندارد.

وی درباره موضوع بیشتر آثار گفت: امسال درصد زیادی از موضوعات آثار دغدغه های زیست محیطی، کمبود آب و آلودگی هواست.

وی ادامه داد: با اینکه کپی کاری در بعضی رشته ها کامل رخنه کرده است اما به داوران اعلام شد که هر نوع کپی در آثار را به اعضای شورای هنری اطلاع دهند.

دبیر هنری جشنواره اظهار داشت: برای اینکه جایزه درخت طوبی جشنواره زرین تقویت شود، نیاز به مشارکت و همکاری فعالان تجسمی از سراسر کشور داریم و امیداست روز به روز شاهد پیشرفت های چشمگیر این حوزه باشیم.