حضور پررنگ فیلم‌هایی با موضوع مقاومت در جشنواره فجر/تصاویر

در حالی که طی سال های گذشته روند تولید فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس چندان پررنگ نبود و کارگردانان بیشتر روی سینمای اجتماعی تمرکز داشتند، اما امسال بازار تولید فیلم هایی با موضوع دفاع مقدس و جنگ های منطقه گرم شده که بخشی از آن ناشی از وضعیت کشورهای اطراف است.

تولید بیشتر آثاری با موضوع جنگ باعث شده امسال از بین آثار پذیرفته شده در جشنواره ملی فیلم فجر ۴ اثر با موضوع جنگ تحمیلی و ۴ اثر با موضوع داعش، تروریست‌ها و تکفیری ها باشند.

در حالی ۲۵ فیلم بلند سینمایی، انیمیشن و مستند در بخش مسابقه سینمای ایران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با یکدیگر رقابت می کنند که از این میان ۸ اثر با موضوع دفاع مقدس، داعش و تکفیری ها ساخته شده است.

فیلم هایی با موضوع جنگ تحمیلی

«سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر درباره شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.

در این فیلم بازیگرانی چون رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می پردازند.

«بمب» به کارگردانی پیمان معادی است و شنیده شده قصه این فیلم با حال و هوای موشک باران تهران در سال ۱۳۶۶ ارتباط دارد. پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و باران معادی بازیگران این پروژه هستند.

«تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی نیز درباره تنگه ابوقریب و مقاومت گردان عمار برای حفظ این منطقه در جنگ تحمیلی است.

در خلاصه داستان این پروژه سینمایی آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است؛ تنگه ای که نام و خاطره اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده ... تنگه ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود.

در این اثر سینمایی بازیگرانی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی حضور دارند.

«ماهورا» به کارگردانی حمیدزرگرنژاد هرچند خلاصه داستان متفاوتی را ارایه کرده است، اما آنچه که از تیزرها و عکس های این فیلم به نظر می آید این است که یک اثر با موضوع دفاع مقدس است.

در خلاصه داستان «ماهورا» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزدد.

فیلم هایی با موضوع تروریست های تکفیری و داعش

«به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با موضوع داعش و نیروهای تکفیری جلوی دوربین رفته است.

بازیگرانی چون بابک حمیدیان و هادی حجازی فر در این اثر حضور دارند. از جمله بازیگران لبنانی، سوری و عراقی این فیلم می توان به پیر داغر، خالد السید، جوزیف سلامه، رامی عطاالله، لیث المفتی، علی سکر، سامر خلیلی، محمد شعبان اشاره کرد.

«کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی هرچند تا امروز هیچ خلاصه داستانی از آن منتشر نشده است، اما  شنیده می شود این اثر سینمایی با موضوع تروریست ها و داعش ساخته شده است.

در این فیلم بازیگرانی چون سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی حضور دارند.

«امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی نیز داستانی درباره تروریست ها را به تصویر کشیده است.

علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران این فیلم هستند.

«زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند نیز تنها مستند این لیست است که درباره داعش و زنانی که مورد آزار و اذیت این گروه تروریستی قرار گرفته اند، ساخته شده است.

در پایان تاکید می شود خط داستانی برخی از فیلم ها هنوز مشخص نشده است و با دیدن این آثار مشخص می شود که موضوع آنها نیز ارتباطی با دفاع مقدس و جنگ های منطقه ای دارد یا خیر.