"آینه بغل" فیلمی که به هر قیمت می‌خنداند/عکس

فیلم سینمایی و کمدی "آینه بغل" به کارگردانی "منوچهر هادی" توانسته در کمتر از یک ماه به فروشی معادل 10 میلیارد تومان دست یافته است. 

منوچهر هادی به عنوان یکی از پایه های سینمای کمدی و بفروش این روزهای سینمای ایران شناخته می شود و با به کار بردن چهره های شناخته شده ای همچون رضا عطاران و یا محمدرضا گلزار پیش از ساخت فیلم فروش خود را تضمین می کند. 

آینه بغل

هادی با این الگو دیگر نیازی به کیفیت بخشی در اثر ندارد و در همان ابتدای راه می داند که فیلم را می شود با حداکثر 20 روز فیلمبرداری به فروشی چند میلیاردی برساند. آینه بغل تنها و تنها به فکر سرگرمی و یا بهتر بگوییم خنداندن مخاطب است.

کارگردان آینه بغل گیشه را خوب در دست می گیرد و فقط در ساخت چنین آثاری موفق است. تلاش او برای خارج شدن از سینمای بفروش در فیلم "کارگر ساده نیازمندیم" کاملاً با شکست مالی روبرو شد و به همین خاطر هادی بار دیگر به سمت سینمای کمدی رفت. 

فیلمنامه کاملا در اختیار دو بازیگر اصلی یعنی محمدرضا گلزار و جواد عزتی است. داستان بسیار سطحی و بیشتر برای به رخ کشیدن توانایی کمدی این دو بازیگر است و یا بهتر بگوییم فیلمنامه در حدی نیست که بتوان آن را حتی به بوته نقد گذاشت. 

آینه بغل

فیلمنامه بر اساس ساختار فیلم های فارسی به جدال پولدار و بی پول پرداخته و با همان مضمون روایتی از حاشیه های مشکلات اجتماعی را کاملاً سطحی بررسی می کند. البته این بررسی به طور کامل در صحنه های کمدی خفه می شود و نه تنها راه حلی ارائه نداده بلکه خود مساله را نیز پاک می کند. 

محمدرضا گلزار چهره شاخص سینمای گیشه ای این روزها برای هر کارگردانی در سینما، تضمین گیشه است. تضمینی که هادی به خوبی آن را شناخته و از آن به خوبی استفاده کرده است. حال به جمع این دو نفر "جواد عزتی" را نیز باید اضافه کرد که این روزها به عنوان یکی دیگر از بازیگران پرفروش سینما شناخته می شود. 

البته جواد عزتی علاوه بر بازی در برخی آثار گیشه محور نشان داده که سینمای شخصی خود را نیز دارد. بازی در آثاری همچون ماجرای نیمروز نشان می دهد که عزتی دارای توانایی های بزرگی است. توانایی که هادی نتوانسته از آن استفاده کند.