جشنواره موسیقی فجر همچنان در صدر اخبار

هفته گذشته، هنر موسیقی کشورمان متاثر از حواشی و اتفاقات جشنواره موسیقی فجر بود.

حواشی جشنواره سی و سوم

*تا روز جمعه 22 دی 20 اجرا در 6 سالن انجام شد. انتقادات زیادی به سالن ایرانیان که به تازگی میزبان دوستداران هنر اول شده است، معطوف شده است.

بسیاری از اهالی موسیقی و رسانه‌ها می گویند، این سالن مختص برگزاری همایش است تا کنسرت.

*نکته دیگر کم فروغی گروه پاپ با وجود آغاز جشنواره بود. همچنان صندلی‌های خالی در سالن کنسرت‌های پاپ به چشم می‌خورد.

*سالن همایش های برج میلاد تنها در شب نخست و فقط برای یک‌بار در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر میزبان مخاطبان موسیقی بود.

*سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برای تماشای کنسرت شهید پرویز خان از هند حاضر شد.

امید نعمتی و رونمایی از آلبوم مستقل

فارغ از اتفاقات جشنواره، امید نعمتی برای نخستین بار آلبومی مستقل را به نام «حرمان» منتشر کرد.

در این آلبوم الکتروآکوستیک اشعاری از شاعران معاصر همچون حمید مصدق، مهدی اخوان‌ثالث، رسول یونان، حسین منزوی و نادر نادرپور قرار دارد که با تنظیم صادق تسبیحی و آهنگسازی مشترک صادق تسبیحی و امید نعمتی تولید شده است.

نزدیک چهار سال پیش بود که نعمتی همراه با صادق تسبیحی، کاوری از قطعه قدیمی «مریم چرا» را با نام «حرمان» منتشر کردند. پس از اقبال فراوانی که به این قطعه شد، تصمیم گرفتند به شکلی جدی‌تر، آن را منتشر کنند که نتیجه آن آلبوم «حرمان» شد.

قطعات این آلبوم در برنامه گروه پالت در جشنواره موسیقی اجرا می شود .

ساز و نوای آهنگ ایران برای جام جهانی در دستان رودکی

فقط شش ماه به جام جهانی 2018 روسیه باقی مانده است و در جلسه‌ای مشترک بین بنیاد رودکی و فدراسیون فوتبال، مقرر شده ارکستر سمفونیک و ملی ایران موسیقی ترانه تیم ملی در جام جهانی روسیه را اجرا کند. علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی می گوید که انتخاب خواننده، ترانه سرا و آهنگساز این اثر به عهده این نهاد فرهنگی در کشور گذاشته شده است. این که فدراسیون ساخت سرود ملی را به بنیاد رودکی یعنی فعال موسیقی سپرده است، در نوع خودش جالب توجه است. گفته شده اخبار رسمی در این باره به زودی منتشر می‌شود.

هزار صدای سنتی در دور مقدماتی

دور مقدماتی هزار صدای سنتی به پایان رسید. در این برنامه «پیمان سلطانی» به عنوان کارشناس آهنگسازی و نوازندگی، «پری ملکی» به عنوان کارشناس آواز و «اسماعیل امینی» به عنوان کارشناس شعر و ترانه آثار را داوری می کنند. دو برنامه باقی مانده بخش سنتی هزارصدا، چهارم بهمن ماه و دوم اسفندماه، نیمه نهایی این برنامه برگزار خواهد شد و دور نهایی برای انتخاب بهترین گروه نیز، فروردین یا اردیبهشت سال 1397 برگزار می شود.

این مسابقه، برای معرفی چهره‌های تازه موسیقی ایرانی و پاپ است که هر ماه دوبار در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.