به گزارش فارس، شبکه اسپانیایی زبان هیسپان بعد از ظهر امروز (۳۰ آذر ماه) با حضور محمد سرافراز (معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما) در محل ساختمان پرس تی وی افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، سرافراز در این مراسم گفت: کشورهای آمریکای لاتین در مدت زمان طولانی در طول تاریخ مستعمره کشورهای انگلیس و آمریکا بوده‌اند و با توجه به اینکه دولت‌های مستقل در حال افزایش در این قاره هستند و کشورهای مختلف زیادی در این منطقه وجود دارند که خود را حیات خلوت آمریکا به شمار نمی‌آورند، از نظر رسانه‌ای ما به این نتیجه رسیدیم که این شبکه تلویزیونی را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: از نظر رسانه‌ای و با سابقه طولانی استعمارگران سال‌های طولانی است که منافع این کشورها را تامین می‌کنند و به همین دلیل در شرایط کنونی راه اندازی یک شبکه اسپانیایی زبان مغتنم است. ضمن اینکه کشورهای غربی از لحاظ غربی اخبار ایران، خاورمیانه و کشورهای اسلامی را سانسور می‌کنند و از لحاظ فرهنگی نیز فرهنگ بومی را تغییر می‌دهند.

سرافراز تصریح کرد: در چنین فضایی ضرورت راه‌اندازی هیسپان تی وی احساس می‌شد و این شبکه پل بلندی بین ایران و خاورمیانه با آمریکای لاتین است و منجر به شناخت مردمان این سرزمین از ایران است.

معاون برون مرزی صداوسیما و مدیر فعلی شبکه بین‌المللی هیسپان، در ادامه سخنانش توضیح داد: برنامه‌های این شبکه فعلا بر اساس کنداکتور ۱۶ ساعته نوشته شده ولی شبکه ۲۴ ساعته کار خواهد کرد. هیسپان تی وی هر ۲ ساعت یک بار بخش خبری دارد و اولین بخش خبری آن ساعت ۶ به وقت تهران است و به دلیل اینکه پیک ساعت آنها با شب تا صبح ما مقارن می‌شود، نیروهای این شبکه مجبورند در دل شب به تهیه و تولید برنامه بپردازند.

وی افزود: همان طور که گفتم هیسپان تی وی هر ۲ ساعت یک‌بار به مدت ۲۵ دقیقه خبر روی آنتن می‌فرستد و نیروهای این شبکه در تهران و سایر نقاط دنیا برنامه‌های آن را تهیه می‌کنند.

خبرنگاران و سرویس‌های خبری نیز به سرعت در حال گسترش هستند.

سرافراز ادامه داد: برنامه‌های مستند این شبکه نیز آماده شده‌اند و بخش عمده‌ای از آن در حال تولید در کشورهای آمریکای لاتین است و هر کشور ۱۰ تا ۱۵ مستند با موضوعات مهم می‌سازد. برنامه‌های گفت‌وگو محور و گزارشی هم در ایران، اسپانیا، انگلیس و سایر کشورها تولید شده و برنامه‌هایی هم به شکل هفتگی ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی به زبان اسپانیایی نیز در دستور کار این شبکه قرار گرفته، عنوان داشت: اولین سریالی که از این شبکه پخش می‌شود به دلیل مناسبت پیش رو(آغاز سال میلادی نو) مجموعه مریم مقدس است که با دوبله اسپانیایی از این شبکه پخش می‌شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: این شبکه عمومی است و از همه قالب‌های موجود در تلویزیون استفاده می‌کند. شبکه یک سایت اینترنتی هم دارد که علاقه‌مندان می‌توانند اطلاعات مورد نظرشان درباره برنامه‌ها را در آن ببینند.

معاون برون مرزی تصریح کرد: شبکه تلویزیونی هیسپان در حال حاضر روی ۵ ماهواره برنامه پخش می‌کند که ۲ تای آنها اروپا را پوشش می‌دهد، یکی آمریکای لاتین، یکی دیگر آمریکا و پنجمی هم در خاورمیانه و ایران قابل دسترس است. امیدوارم این شبکه بتواند شناخت بهتری در مردمی که از منطقه خاورمیانه دور هستند، ایجاد کند.

وی همچین درباره تصمیم به راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی اذعان داشت: حدود ۲ سال قبل تصمیم گرفته شد که این شبکه افتتاح شود و حدود یک سال و نیم است که به طور جدی روی این جریان کار شده است.

سرافراز در پایان سخنان خود گفت: ما با راهاندازی شبکه هیسپان قصد نفوذ در کشورهای آمریکای لاتین را نداریم، بلکه میخواهیم با این کشورها ارتباط برقرار کنیم و شناخت جدیدی از مشترکات موجود بین مردم خاورمیانه و آمریکای لاتین به وجود بیاوریم و درباره سابقه طولانی استعمار در این کشورها بحث کنیم.