سینمای دفاع مقدس زمانی جریان‌ساز می شود که به بخش خصوصی واگذار شود

محسن محسنی‌نسب تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره حضور فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر و خروجی و جریان‌سازی آنها گفت: سینمای دفاع مقدس و مقاومت دو نوع حضور در هنر هفتم ما دارد؛ یکی خصوصی و دیگری دولتی. بخش دولتی آن انرژی لازم را از بخش خصوصی گرفته و در حوزه دفاع مقدس و مقاومت به صورت پررنگ ورود کرده است. پدیده‌ای که در واقع دستوری از سوی دولت برای پرداختن به این نوع سینماست. به نظرم این 9 فیلم حاضر در جشنواره، هم به اندازه یک فیلم اجتماعی جذب مخاطب نخواهند داشت و جریان‌ساز نمی‌شوند. شاید در جشنواره جوایزی به آنها در بخش‌های مختلف داده شود اما مثل سایر آثار دفاع مقدسی در ادوار گذشته در اکران موفقیتی نخواهند داشت.

وی افزود: از میان آثار دفاع مقدسی حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال، درصد بالایی از آن‌ها با سرمایه صرفا دولتی شاخته شدند. بخشی که کمتر موفقیتی در آن دیده می‌شود؛ چون حمایت‌ها هدف‌گذاری نشده است و دراز مدت نیست. البته شاید تعدادی هم با سرمایه بخش خصوص ساخته شده باشند، اما چشمگیر نیستند.

کارگردان «شاخ کرگدن» در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان حضور فیلم‌های دفاع مقدس و حوزه مقاومت را پس از حضور در جشنواره فیلم فجر در سینما جریان ساز کرد، بیان کرد: زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسیم و این ژانر سینمایی جریان‌ساز می‌شود که یا به طور کلی بخش خصوصی وارد عمل شود و یا این بخش به همراه بخش دولتی آن هم با وظایف تعریف شده، فیلم دفاع مقدسی بسازد؛ چون به نظرم بخش خصوصی ویژه‌تر، دلسوزانه‌تر و حرفه‌ای‌تر به جریان تولید و اکران نگاه می‌کند.

محسنی‌نسب در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: به نظرم جوایز جشنواره فیلم فجر بر جامعه سینمایی و کلان هنری، تاثیرگذاری ندارد. چیزی بوده که مدت‌ها آن را داشته‌ایم و هر سال فقط منتظر آمدنش هستیم. جشنواره فیلم فجر ما آن طور که باید باشد، نیست.