مشایی بودجه بازسازی زادگاه فردوسی رابه بادداد

به گزارش فارس، نشست رسانهای هزاره جهانی شاهنامه از آغاز تا فرجام و آیین نکوداشت همگامان رسانهای هزاره صبح امروز با حضور محمدحسین طوسیوند رئیس بنیاد فردوسی، یاسر موحدفر دبیرکل بنیاد فردوسی، میثم موحدفر در خانه هنرمندان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

براساس این گزارش، محمدحسین توسی‌وند با اشاره به اینکه در برلین ساکنم اما به دلیل عشق به فرهنگ این سرزمین جاوید زندگی خود را وقف اشاعه ادب فارسی کرده‌ام، با ارائه گزارشی از روند برنامه‌ها، طرح‌ها و اقدامات صورت گرفته و نگرفته درباره زادگاه فردوسی عنوان کرد: بنیاد فردوسی هفت کنگره سراسری را به نام «پاژ» برگزار کرد و هدف برگزاری این کنگره آن بود که بتوانیم زادگاه فردوسی را از این وضعیت نامناسب خارج کنیم.

به گفته رئیس بنیاد فردوسی، طی این هفت سال در پی آبادانی روز به روز زادگاه فردوسی بودیم؛ در ابتدا مصوباتی به تصویب رسید و قرار شد این محل به عنوان مجموعه‌های تاریخی طوس ثبت شوند که رهبر انقلاب در سال ۷۵ و در سفر به این محل تاکید وافر داشتند، اما متاسفانه بودجه مناسب‌سازی حیف و میل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه میلیاردها تومان در این مسیر برباد رفته است، عنوان کرد: برای بازسازی طوس و زادگاه فردوسی میلیاردها تومان بودجه توسط اسفندیار رحیم مشایی و سه استاندار پیشین حیف و میل شد، اما پس از آن چند شرکت و بخش خصوصی عهده‌دار بازسازی شدند که متاسفانه آن هم از یادها رفت.

توسی‌وند با انتقاد صریح از سخنان فرماندار خراسان عنوان کرد: یک هفته پیش فرماندار خراسان در سخنان خود عنوان کرد که هیچ طرحی برای احیای مجموعه فرهنگی طوس ارائه نشده پس از شنیدن این سخنان بنده تماسی با فرماندار گرفتم و عنوان کردم که این مصوبات در اختیار شماست. امضای آقای مشایی ذیل آن است اما چه کسی مسئول به سرانجام رساندن مصوبات دولت است؟

توسی‌وند در ادامه با اشاره به اینکه تاکید فراوان داریم زادگاه فردوسی را از این وضعیت نامناسب خارج کنیم ابراز داشت: تلاش ما بر این مهم است چرا که فردوسی این مرد بزرگ و زادگاهش باید به شیوه مناسب بازسازی شود.
وی با اشاره به برپایی دو کنگره در خارج از کشور در این راستا خاطرنشان کرد: تاکنون دو کنگره در خارج برگزار کردیم که این دو کنگره با استقبال فراوانی مواجه شد. کنگره‌ای در برلین و کنگره‌ای دیگر در پاریس که این دو از سوی رسانه‌های خارجی با انعکاس رسانه خوب همراه شد اما متاسفانه باید اذعان کرد که در داخل کشور و متولیان فرهنگی و حتی دولت علاقه خاصی به فردوسی ندارند.

توسی‌وند با اشاره به اینکه ما ملتی ایرانی اسلامی هستیم ادامه داد: اول ایرانی بودن ما مطرح می‌شود و سپس اسلامی بودن. ما مسلمان هستیم و به اسلام ناب محمدی(ص) ایمان داریم اما نخست در تمام مکان‌ها ایرانی بودن ما قید می‌شود؛ از مشکلات دولت آگاهم اما انتظار داریم مسئله هویت ملی ما از سوی هیئت دولت فراموش نشود و دولت در این راستا به مؤسسات یاری رساند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به احداثمجموعه‌ای در طوس ادامه داد: در شمالغرب مشهد مجموعه‌ای از مراکز خرید و فروش، هتل پنج ستاره، ماکت ارگ بم و پرسپولیس را برخی در صدد احیا بودند که ما به آن اعتراض کردیم چرا که مجموعه تاریخی فرهنگی طوس شامل ارگ طوس و تمام تاریخ و فردوسی است؛ یعنی تمام تاریخ ایران زمین که در زیر زمین قرار دارد و باید آشکار و روی زمین بیاید و از سویی با احداثاین مجموعه ترافیک ایجاد می‌شود، البته صحبت‌هایی با فرمانداران شده اما در ایران متاسفانه روی این مسئله و دیگر مسائل در سایر حوزه‌ها از کارشناسان نظر خواهی خاصی صورت نمی‌گیرد، ولی امیدواریم مرکزی تاسیس و طراحی شد که مسائل تاریخی در آن رعایت شوند.

توسیوند گفت: درباره زادگاه فردوسی قرار شد ضمن اینکه بوستان سرای فردوسی را در کنار زادگاهش بنا میکنیم داخل بوستان سرای فردوسی، نوآوریها صوررت گیرد و صحنههای شاهنامه به شکل سه بعدی اجرا شود که بازدیدکنندگان و دانشآموزان با گذشته ایران زمین آشنا شوند ضمن اینکه قرار شد کتابخانه، موزه، کلینیک تخصصی با هزینه شخصی بنده تاسیس شود که مراکز ورزشی، کارگاه هنری و ... از دیگر بخشهای این پروژه است، اما در نهایت باید گفت درد بنده این است که فرماندار تمام این طرحها را تکذیب میکند.