نگاهی به جلوه‌های ویژه چند فیلم جشنواره فجر

ایمان کرمیان مدیر جلوه های ویژه میدانی آثار سینمایی با اشاره به آثاری که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر دارد، گفت: در این دوره از جشنواره با ۲ فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی حضور دارم. جلوه های ویژه «لاتاری» بیشتر شامل چند سکانس باران و چند صحنه درگیری است که نیازمند طراحی و ساخت تعدادی از وسایل برای خرد شدن در سر بازیگر بود.

وی ادامه داد: «مغزهای کوچک زنگ‌زده» نیز یک اکشن-پلیسی بود که از چاشنی برای برخی صحنه ها استفاده شد همچنین برای سکانسی از فیلم یک طوفان ساخته شد.

این مدیر جلوه های ویژه میدانی درباره دیگر فیلم هایی که در این دوره از جشنواره حضور دارند و نظرش درباره آنها گفت: بخش هایی از ۲ فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «ابوغریب» به کارگردانی بهرام توکلی را دیده ام که هر دوی آنها از جلوه های ویژه فوق العاده ای برخوردارند.

وی ادامه داد: همچنین «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و «امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی نیز دارای صحنه های انفجار خوبند و حال باید دید داوران جشنواره چه دیدی به جلوه های ویژه میدانی دارند.

مدیر جلوه های ویژه میدانی سریال «پایتخت» بیان کرد: به عنوان مثال در دوره سی و پنجم، داوران بر این مساله معتقد بودند که به فیلم های جنگی و حتی فیلم هایی که در آنها از چاشنی و انفجار استفاده شده است، نظری نداشته باشند. در دوره سی و چهارم یک سری از فیلم ها با جلوه های ویژه میدانی درخشان نامزد دریافت سیمرغ نمی شوند و در دوره سی و پنجم برخی از فیلم ها با یک پلان جلوه های ویژه معمولی نامزد دریافت جایزه شدند. پس در نهایت دیده شدن جلوه های ویژه میدانی و البته چگونه دیده شدن آن بستگی به سلیقه داوران دارد.

رییس هیات مدیره انجمن جلوه‌های ویژه میدانی سینما در پایان گفت: در بخش فیلم های دفاع مقدسی این دوره از جشنواره، «ابوقریب» و «ماهورا» جزو فیلم های قابل توجه هستند. در بخش فیلم هایی که با موضوع داعش ساخته شده است نیز می توان به فیلم «به وقت شام» اشاره کرد که جلوه های ویژه میدانی آن بسیار خوب است.