رضایت بازیگر مشهور از مهاجرتش

رضا فیاضی تا به امروز در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری بازی کرده که بیشتر آن‌ها در حوزه کودک و نوجوان هستند. «قصه‌های تابه‌تا» یا همان «زی‌زی‌گولو» از جمله کارهای این بازیگر است که به عنوان مجموعه‌ای پرمخاطب از آن یاد می‌شود.

فیاضی که علاوه بر بازیگری، به عنوان کارگردان و نویسنده برنامه‌های کودک نیز فعالیت داشته، مدتی است که از کار کودک دور مانده و این مساله را برای خود دردناک و سخت می‌داند.

او در گفت‌وگویی  از وضعیت برنامه‌های کودک گفته است؛ «در این مدت به‌ جز برنامه «کلاه قرمزی» که طرفداران خود را دارد چه برنامه‌ای ساخته شده که بتواند طرفدار جذب کند، در واقع برنامه‌های کودک نتوانستند نوستالژی به وجود بیاورند.»

بازیگر مجموعه تلویزیونی «زی زی گولو» با اشاره به وضعیت برنامه‌سازی کودک بیان کرد: یکی از دلایل مهم ساخته نشدن برنامه کودک، پول است. به نظرم وضعیت اقتصادی جالب نیست و برنامه‌ریزی برای کار کودک وجود ندارد؛ البته برخی برنامه‌ها اسپانسر می‌گیرند و بعد از مدتی مجبور می‌شوند که تبلیغ یک شرکت یا سازمان را در خود داشته باشند که حتی قبولش هم ندارند.

فیاضی با انتقاد از رفتار برخی مدیران تلویزیون با هنرمندان قدیمی، اظهار کرد: من بسیاری از برنامه‌ها را کارگردانی کرده‌ام و نوشته‌ام. اغلب فردی در یک ژانر شناخته می‌شود مانند من که در کار کودک شناخته شده‌ام اما مسوولان تلویزیون متوجه نیستند که سابقه کار من چه بوده و به آن تکیه نمی‌کنند؛ بنابراین از نقطه صفر با من برخورد می‌کنند؛ البته زمانی هم من با تلویزیون خوب کار کردم.

این نویسنده به وضعیت برنامه‌های کودک تلویزیون اشاره کرد و گفت: در این مدت به جز برنامه «کلاه قرمزی» که طرفداران خود را دارد چه برنامه‌ای ساخته شده که بتواند طرفدار جذب کند، در واقع برنامه‌های کودک نتوانستند نوستالژی به وجود بیاورند. به نظرم امروزه هیچ کدام از بچه‌های دهه 80 و 90 نوستالژی ندارند. البته مشکل از کودکان نیست بلکه در این راستا برنامه‌ای نداریم.

او اضافه کرد: در زمان گذشته ما دو شبکه داشتیم که بیننده خوبی داشت و فعالیت‌های خوبی هم داشتند اما در حال حاضر با اینکه چندین شبکه داریم اما تولیدات کافی نداریم. بسیاری از کسانی که کار کودک انجام می‌دادند سال‌هاست که بیکار هستند.

این کارگردان به مجموعه تلویزیونی «زی‌زی‌گولو» اشاره کرد و ادامه داد: زی‌زی‌گولو در آن زمان 96 درصد مخاطب داشت و قرار بود که ادامه سریال را بسازیم و حتی از آن فیلم هم ساخته شود اما به دلایل مختلفی کار ما به سرانجام نرسید وگرنه ما آماده بودیم و متن کار هم نوشته شده بود.

او به دلایل کنار گذاشته شدن عروسک‌هایی که در برخی برنامه‌ها دیده می‌شوند، اشاره کرد و گفت: برای این عروسک‌ها برنامه ساخته نمی‌شود برای مثال زمانی که سریال«پایتخت» ادامه پیدا می‌کند آیا «زی‌زی‌گولو» با توجه به اینکه مورد توجه بود و به آن علاقه داشتند، کشش ادامه‌دار شدن را نداشت؟ گاهی مسائل مالی و خود برنامه‌سازان باعث می‌شوند که این نوع برنامه‌ها ساخته نشود. برخی برنامه‌سازان مشغول کار دیگری می‌شوند وگرنه برنامه‌ای که راحت، آماده و مورد پسند باشد طبیعتا باید ساخته شود.

فیاضی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان در برنامه‌سازی کودک به وضعیت بهتری رسید، اظهار کرد: برنامه‌سازی کودک باید به کارشناس آن سپرده شود. در واقع به افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند و برنامه‌ ساخته‌اند، اعتماد شود. همچنین به تهیه‌کننده‌ای که تا به امروز برای تلویزیون کار کرده و سابقه درخشانی دارد، اطمینان کنند. زمانی که این اعتماد به وجود بیاید کار به درستی صورت می‌گیرد. یعنی زمانی که من یک طرحی را به تلویزیون می‌دهم مسوولان اذیت نکنند.

این بازیگر به طرحی که به تلویزیون ارائه کرده بود، اشاره کرد و گفت: مدتی پیش با آقای قناد طرح یک برنامه با موضوع روانشناسی را به تلویزیون دادیم و با چند دکتر روانشناس نیز در این راستا صحبت کرده بودیم. بعد از اینکه جلسه تشکیل دادند گفتند این برنامه برای رده سنی کودک نیست بلکه برای خانواده است. ما هم اعلام کردیم که کودک از خانواده جدا نیست و کودک با خانواده خود بررسی می‌شود. در نهایت در گروه خانواه از ما اسپانسر خواستند که کار در همین جا متوقف شد. من چند سالی است که نتوانستم کار کودک انجام دهم و این مسئله برای من سخت ودردناک است. البته در این مدت چند برنامه هم با خانم گودرزی و لاله صبوری بازی کردم.

او ادامه داد: من زمانی که دیدم در تهران خبری نیست به کیش آمدم تا آرامش داشته باشم و بتوانم خوب کار کنم. در واقع مسئله‌ای که به من انگیزه داد این بود که اگر مشغول کاری باشم می‌توانم انتخاب‌های بهتری برای بازی در سریال یا فیلم داشته باشم و برای کار خود ارزش قائل شوم.

او با اشاره به فعالیت‌های خود در این چند سال اظهار کرد: من در کیش کتاب‌فروشی دارم و کلاس‌های آموزش بازیگری هم برگزار می‌کنم. اما همچنان یک نگاهم به تهران است و در یک فیلم به نام «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی که به جشنواره راه پیدا کرده است، بازی کرده‌ام. همچنین اگر گفت‌وگوی ما با عوامل کار یک سریال به نتیجه برسد در آن بازی خواهم کرد.