جشن 80 سالگی کتابخانه ملی با حضور رئیس‌جمهور

مظفر پاسدار دبیر اجرایی هشتادمین سالگرد تأسیس کتابخانه ملی طی یک نشست خبری، برنامه‌های سالگرد این کتابخانه را تشریح کرد. 

وی با بیان اینکه از سال 1316 کتابخانه ملی تأسیس شده و امسال سالگرد هشتادمی آن را جشن خواهیم گرفت، گفت: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران یک نهاد فرهنگی، با قدمت هشتادساله در منطقه است که جای مباهات دارد، ضمن اینکه باید یادآور شد این کتابخانه با سابقه‌ترین کتابخانه ملی است که امسال تلاش داریم هشتادمین سالگی این نهاد مهم فرهنگی را جشن بگیریم. 

سخنگوی این مراسم ضمن بیان اینکه ستادی برای این مهم تشکیل شده تا برنامه‌های هفته پایانی این سالگرد را برگزار کند، گفت: ما در شهریورماه سال جاری مراسم رونمایی از لوگوی هشتاد ساله کتابخانه ملی را به همراه رونمایی از پوستر برگزار کردیم؛ بر این اساس 5 تا 9 اسفندماه آئین نکوداشت هشتادسالگی تأسیس کتابخانه ملی را برگزار خواهیم کرد. این آئین نکوداشت از مهمترین رخدادهای فرهنگی کشور شمرده می‌شود که ویژه دولت دوازدهم است و مصداق آن را در دولت‌های گذشته شاهد نبودیم. 

پاسدار ضمن اشاره به اینکه ما سعی کردیم ابعاد بین‌المللی این نکوداشت را نیز مدنظر قرار دهیم، توضیح داد: با توجه به رویکرد مذکور قرار است در مراسم ویژه هشتادمین سال تأسیس کتابخانه ملی، پذیرای رؤسای کتابخانه ملی کشورها، رئیس مجمع جهانی ایسلا، دبیرکل ایسلا، همچنین سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و رایزنان فرهنگی باشیم. هر چند از چهره‌های فرهیخته حوزه علم و فرهنگ نیز دعوت به عمل آمده تا در این مراسم شرکت کنند. در پاسخ به این دعوت ما، 25 سفارتخانه اعلام حضور داشتند. 

وی افزود: نخستین برنامه در هفته گرامیداشت تأسیس هشتادمین سال کتابخانه ملی نمایشگاهی با همین عنوان در کتابخانه ملی خواهد بود، البته این نمایشگاه به شکل مشترک در 5 کتابخانه کشور و 12 شعبه استانی کتابخانه ملی نیز برگزار خواهد شد. این 5 کتابخانه عبارتند از؛ کتابخانه آستان قدس، کتابخانه مجلس، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه آیت‌الله مرعشی و کتابخانه ملی. 

پاسدار ضمن اشاره به اینکه رئیس کتابخانه ملی در ساختمان سی تیر 5 اسفندماه 96 نمایشگاهی را افتتاح خواهد کرد، گفت: خانم بروجردی شنبه 5 اسفند 96 در ساختمان سی تیر اولین نمایشگاه را افتتاح خواهد کرد و هم‌زمان معاونین وی و مدیران استانی سایر نمایشگاه‌ها را افتتاح خواهند کرد، پس از آن، نشست خبری رئیس سازمان برپا خواهد شد و عصر همان روز نیز از ساعت 19 نشست یاد ایام با حضور کلیه رؤسای پیشین کتابخانه ملی، پیشکسوتان و نام‌آورانی که طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا بر وزانت فرهنگی این نهاد بیفزایند برگزار خواهد شد. ما در ادامه کتابی که با تلاش ناهید حبیبی آزاد و غلامرضا امیرخانی تهیه شده رونمایی می‌کنیم. 

پاسدار از برنامه‌های صبح روز یکشنبه 6 اسفند نیز اینگونه خبر داد و گفت: صبح یکشنبه در سالن فرهنگی مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اپلی‌کیشین کتابخانه ملی، وب‌سایت و سایت مارک‌ایران رونمایی خواهد شد و برای اولین بار نمایشگاهی از اوراق زرین یکشنبه ساعت 15 برپا خواهد شد. این نمایشگاه شامل تازه‌ترین نسخ خطی گردآوری شده از سوی کتابخانه ملی طی یک سال اخیر است. 

این مقام مسئول در نکوداشت هشتادسالگی کتابخانه ملی اظهار کرد: روز دوشنبه مراسم ویژه آئین هشتادمین سال برپا می‌شود، میهمان ویژه این مراسم دکتر روحانی رئیس‌جمهور خواهند بود، ما برای حضور ایشان رایزنی‌هایی را صورت دادیم و امیدواریم در مراسم حاضر شوند؛ سه‌شنبه 10 صبح در سالن همایش گنجینه اسناد برای نخستین‌بار نشست تجلیل از راویان تاریخ شفاهی برگزار خواهد شد و در آن از سه کتاب رونمایی می‌شود، در این مراسم قرار است یک‌هزار شخصیتی که طی بیست سال اخیر مخاطب مصاحبه تاریخ شفاهی ما بودند تقدیر شود. عصر سه‌شنبه نیز از مجموعه کتبی که به این مناسبت تدوین و تألیف شده با عنوان تاریخچه کتابخانه ملی به قلم سیدعمادالدین خاتمی و غلامرضا امیرخانی به دو زبان فارسی و انگلیسی رونمایی می‌شود. 

وی ضمن اشاره به آثار دیگری که در همین روز رونمایی خواهند شد، گفت: فهرست نفایس هنری سازمان اسناد و کتابخانه ملی به کوشش حمیدرضا قلیچخانی فهرست مهرها و نقش‌مهرها به کوشش محمدجواد جدی و 50 سال با بیانی نوشته حمیدرضا قلیچخانی از جمله آثار دیگری خواهد بود که رونمایی می‌شود. 

پاسدار ضمن اشاره به کتاب مصاحبه و تاریخ شفاهی که به کوشش احمد صدر جوادی تألیف شده، گفت: کتاب عدالت و سیاست، دل‌سپرده به کودکان و ستاره فروزان نیز رونمایی می‌شوند. 

دبیر اجرایی این نکوداشت گفت: در آخرین روز از این مراسم، دانش‌نامه ایران‌زمین که حاصل فعالیت مشترک کتابخانه ملی و سازمان فرهنگ و ارتباطات است نیز رونمایی می‌شود، همچنین مجموعه بیست جلدی معجم که شامل فهرست نسخ خطی موجود در کشور عراق است برای اولین بار رونمایی خواهد شد. ما در تلاشیم نمایشگاهی در سطح شهر پنج کلان‌شهر با عنوان برگی از نفایس ایران‌زمین برگزار کنیم. ما در حال رایزنی با شهرداری تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز هستیم تا بتوانیم جدا از برنامه‌های تهران، آحاد ملت را با تصاویر، مرقعات و نفایس گنجینه ملی آشنا کنیم.