افزایش 21درصدی بودجه حمایتی مطبوعات در سال 97

نشست هم اندیشی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور تنی چند از مدیران مطبوعاتی در ساختمان معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

محمد سلطانی فر در این نشست ضمن ارائه آماری از رسانه‌های فعال در کشور در دو بخش مکتوب و مجازی، از همراهی رسانه‌ها برای تبیین شیوه بودجه ریزی، مفاد بودجه، شفاف سازی برای تنویر افکار عمومی در جهت استفاده درست از بودجه کشور خبر داد و گفت: در دنیای امروز، می‌توان با تکیه بر آگاهی های عمومی از همراهی مردم در شرایط سخت، به بهترین نحو استفاده کرد و این مهم با حضور هوشمندانه و منتقدانه رسانه‌ها قابل تحقق است.

وی با تاکید بر بحث «آموزش» به عنوان رکن حیاتی در اطلاع رسانی هدفمند تصریح کرد: وزارت ارشاد با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها می‌تواند در این موضوع مهم یار رسانه‌ها باشد تا خبرنگاران متخصص، کارکرد اصلی رسانه‌ها در آگاهی رسانی دقیق را احیا و تقویت کنند.

دکتر سعید نمکی، نیز در این نشست با تاکید بر اینکه در مباحث مربوط به بودجه نگاه ما تداوم شفافیت و اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه هاست، رسانه‌ها را دارای بیشترین نقش در توسعه یافتگی در کشورها دانست و گفت: بزرگترین خلاء برنامه‌های توسعه در چند دهه اخیر، نادیده گرفتن نقش انسان توسعه یافته است چرا که توسعه پایدار نیازمند تربیت انسان‌های توسعه یافته است و رسانه‌ها نقش حیاتی در این مدل تربیتی دارند.

وی با انتقاد از نگاه جناحی برخی رسانه‌ها تصریح کرد: معتقدم فضای مجازی عامل اصلی تضعیف رسانه‌های مکتوب نیست بلکه سیاست‌زدگی و نگاه حزبی و جریانی، باعث سلب اعتماد مردم و اقبال آنها به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های الکترونیکی شده است.

نمکی با تاکید بر اینکه عامل ماندگاری یک رسانه، اعتماد عمومی است، خاطرنشان کرد: امروز بزرگترین گلوگاه نفس‌گیر در نظام، فساد اداری است و رسانه‌ها می‌توانند با تمام قوا در این حوزه وارد شوند تا هم بحث اعتمادسازی را تقویت کنند و هم مانع رجوع مردم به رسانه‌های بیگانه شوند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین با تاکید بر حمایت دولت از فعالیت های فرهنگی از افزایش 21درصدی بودجه حمایتی مطبوعات در سال 97 خبر داد.

وی همچنین با تشریح برخی تغییرات در بودجه ریزی سال 97 به افزایش بودجه‌های بخش پژوهشی، فرهنگی بویژه مطبوعات و کتاب، تمرکززدایی و واگذاری طرحهای ملی به استانها با افزایش بودجه استانها، افزایش سهم اشتغالزایی، حمایت هدفمند از طرح سلامت، افزایش بودجه فرهنگستان‌ها و پارک های فناوری بویژه در حوزه استانی، خبر داد و از برگزاری جلسات متعدد با اصحاب رسانه برای تشریح نظام بودجه ریزی و تخصیص اعتبارات و ردیافت نظرات و انتقادات استقبال کرد.

در این جلسه که با حضور تنی چند از مدیران مطبوعات برگزار شد، به مواردی از جمله «استمرار بحث شفاف سازی علیرغم فشارها، تقویت سرمایه اجتماعی با محوریت حمایت از اقشار ضعیف جامعه، استمرار مدیریت علمی و به روز با تغییر روشهای سنتی، اطلاع رسانی دقیق و مستمر در خصوص تخصیص اعتبارات برای آگاهی عمومی، رفع موانع توسعه فرهنگی بویژه در بخشهایی مانند مالیات» اشاره شد.