وزیر ارشاد: هنر ایرانی باید از ابتذال فاصله بگیرد

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال جشنواره تئاتر فجر به لحاظ تعداد آثار، بسیار حائز اهمیت بود و تئاترهای خیابانی هم از ابتکار عمل و خلاقیت خوبی برخوردار بودند. در این حوزه جوانان مستعد و پرانرژی داریم که باید این روح و انرژی و همت جوانان را حس و درک کنیم و بستری را برای پرورش آن ها مهیا کنیم.

وی در ادامه افزود: هنر نمایشی دارد از تهرانی بودن خارج می شود.  ما بخش تپنده اجراهایمان از استان ها حرکت می کند و این نوید خوبی است، چون هرچه این هنر گسترده تر شود هنر ایرانی رنگ و طعم های بهتری پیدا خواهد کرد.

وزیر ارشاد در پاسخ به حواشی ایجاد شده در نمایش‌های امسال جشنواره تئاتر فجر و چگونگی نظارت بر نمایش‌ها اظهار داشت: نمایش ها را بخش نظارت مشاهده می‌کند نه وزیر ارشاد، اما این نکته باید قابل توجه باشد که متون نمایش ما هرچقدر ایرانی تر و همخوانی بیشتری با فرهنگ ما داشته باشد، می تواند گام های موثری در مسیر پیشرفت تئاتر بردارد. همچنین فاصله یابی از ابتذال و سطحی نگری و توجه به نیازهای کاذب، مواردی است که می تواند هنر ایرانی را به هنر انسانی تر و قابل مبادله تر تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: هنر ما باید ترکیبی از نقد و امید باشد. تئاتر ایرانی هر مقدار که با امید همراه با نقد واقع گرایانه تر باشد، می تواند در فضای مجازی جا پیدا کند. آنچه می تواند هنر ایرانی تئاتر را در فضای جهان قابل مبادله کند، سوژه انسانی با عمق و تفکر و همراه  با نقد و امید است.