«جاده قدیم» گوشه‌ای از خشونت جامعه نسبت به زنان

مهدی ابراهیم زاده صدابردار فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد درباره این اثر گفت: من چه در این فیلم و چه در سایر فیلم ها سعی می کنم صدایی را ضبط کنم که به جنس فیلم بخورد. در صدابرداری درست باید هر چیزی را که چشم می بیند، گوش بشنود یعنی نمی شود تماشاچی را از چیزی که می بیند جدا کنیم.

وی افزود: اگر شما فیلم را با چشم بسته ببینید باید از پرسپکتیو صدا متوجه شوید که شخصیت ها کجا هستند و در چه سطحی صحبت می کنند ولی اگر قرار باشد همه صداها را غیرشفاف بگیریم دیگر این موضوع اتفاق نمی افتد از همین رو من هم سعی کردم در این فیلم همه متوجه تک تک صداها بشوند.

ابراهیم زاده با اشاره به سختی های کار در این اثر گفت: مثل همه فیلم های دیگر در «جاده قدیم» هم یک سری صدای مزاحم و لوکیشن های نامناسب داشتیم که باید خودمان را با آنها تطبیق می دادیم. با این وجود به نظرم هنر یک صدابردار این است که با این مشکلات بهترین اثرش را ارایه بدهد.

این صدابردار عنوان کرد: در این فیلم سینمایی ما همکاری خوبی با عوامل گروه داشتیم به ویژه اینکه منیژه حکمت هم ما را در ارایه یک کار خوب با همدلی یاری می داد تمام این موارد باعث شد که بتوانیم با تمام انرژی کار کنیم تا یک اثر درخور ارایه دهیم.

ابراهیم زاده درباره موضوع این فیلم که درباره تجاوز است، اظهار کرد: این مساله چیزی است که در جامعه ما کم نیست. من یک سری فیلم های مستند دیدم که اگر شما آنها را ببینید قول می دهم که دیگر حتی سه قدم هم به تنهایی در تاریکی در خیابان قدم نمی زنید بنابراین «جاده قدیم» یک گوشه ای از دریایی بود که ما به تصویر کشیدیم.

وی در پایان بیان کرد: ما باید در اکران ببینیم که «جاده قدیم» چه تاثیری بر مخاطب می گذارد و آیا تلنگر لازم را به جامعه می زند یا نه. با این همه من معتقدم این فیلم بر اساس دغدغه ای جدی ساخته شده است.