نشست پر حاشیه لاتاری/بالاخره تنور جشنواره گرم شد

نشست خبری فیلم سینمایی "لاتاری" به کارگردانی "محمدحسین مهدویان" امشب در پردیس سینمایی ملت، کاخ رسانه ها برگزار شد.

این نشست با حضور محمدحسین مهدویان، حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی و هادی حجازی فر با اجرای محمود گبرلو برگزار شد.

نشست فیلم لاتاری در ابتدا به دلیل عدم هماهنگی سالن نشست دقایقی با تاخیر و اعتراض عکاسان و خبرنگاران همراه شد.

محمدحسین مهدویان درباره موسیقی استفاده شده در فیلم گفت: ما هم همین امروز متوجه شدیم که موسیقی اثر در فیلم "ربوده شده" استفاده شده و باید بعد از جشنواره در مورد بود یا نبود آن تصمیم بگیریم.

وی درباره سبک فیلمسازی لاتاری تاکید کرد: این مدل فیلمسازی و نگاهی به مستند گرایی در آثار در حال حاضر شیوه مورد علاقه من است و فعلاً قصد دارم آن را ادامه دهم. به نظر من پایان این فیلم باید به این صورت تمام میشد و شاید هر نوع دیگری می توانست تمام شود.

نشست پر حاشیه لاتاری/شب شوخی‌های مکرر حمید فرخ نژاد با خبرنگاران+ عکس

مهدویان در همین راستا افزود: این فیلم برای اینکه ساخته شود چندین ماه پشت درب شورای پروانه ساخت بود. قهرمانان در هر فیلمی کار غیر متعارف انجام می دهد. ما نباید از شخصیت های یک فیلم سمبل و الگو بسازیم. شما در لاتاری با فیلم روبرو هستیم. همه چیز را با واقعیت سنجیدن سینما را عقیم می کند. لاتاری یک فیلم است که به جامعه تلنگر می زند. این فیلم وضعیت بحرانی جامعه را به نمایش می گذارد.

سید محمود رضوی در همین راستا ادامه داد: سالها این معضل مطرح شده در فیلم وجود داشته و همواره توسط همه نفی شده است. به نظر من عزت، اقتدار و غیرت ملی باید در کنار یکدیگر حفظ شوند. فیلمنامه این اثر به راحتی گرفته نشد. همه چیز به شورای پروانه ساخت بر نمی گردد.

مهدویان در ادامه افزود: من بیزارم از اینکه فیلم را تحلیل نمادین کنم. نمی دانم این نمادگرایی از کجا می آید و من تحلیل های نمادگرایانه از فیلم را به هیچ عنوان نمی پذیرم. نسخه اولیه فیلم پایان بسیار خشن تری داشت اما این پایان طی هفت ماه بازبینی نرم شد.

رضوی درباره کشورهای لوکشین فیلم لاتاری ادامه داد: ما چندین کشور را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم اما هیچ کشوری کمک زیادی انجام نداد.

هادی حجازی فر درباره ساخت لاتاری گفت: من خیلی صادقانه صحبت می کنم. هیچکس تا به امروز به ما کمک نکرد. محمود رضوی برای این فیلم خیلی زحمت کشید و نباید فراموش کرد که چه کارهایی برای اثر انجام داد.

مهدویان درباره قهرمان محور فیلم اضافه کرد: من هیچ وقت ناراحت نمی شوم اگر شخصیت متعهد و با غیرت موسی الگو باشد با اینکه به دنبال الگوسازی شد. من در تفکرم شاید شخصیت موسی مطلوب من نباشد اما موسی برای سینما جذاب تر است. ما تلاش کردیم که شخصیت مرتضی هم شخصیتی خوب و بزن بهادر شود. مرتضی هم جنبه هایی از موسی در خود دارد. باید به لاتاری مثل یک فیلم نگاه کرد.

وی در ادامه افزود: من زیاد در فیلمسازی به نگاه رسانه ای توجه نمی کنم و برایم بیش از هر چیز سینمای آن اثر مهم است.