نظر معاون سابق ارزشیابی سینما درباره 3 فیلم جشنواره

حبیب ایل بیگی در خصوص افزایش فیلم های دفاع مقدس در میان آثار شرکت داده شده در جشنواره فیلم فجر و بازتاب آن در دوره های بعدی این جشنواره گفت:  یکی از اتفاق های خوب امسال جشنواره، حضور فیلم هایی با مضامین انقلاب و دفاع مقدس است که اتفاقا به لحاظ استانداردهای سینمایی می توان گفت خیلی نمره خوبی می گیرند و این نوید را به ما می دهند که سینمای دفاع مقدس ما به سمت تعالی می رود و رشد کرده است.

وی افزود: ما امروز شاهد رویش های جدیدی در سینمای دفاع مقدس هستیم و فکر می کنم در چند سال گذشته به لحاظ تولید و حمایت از فیلم های انقلاب و دفاع مقدس رشد بسیار بالایی را داشتیم. اگر در برخی از دوره های جشنواره فجر عده ای نگران حمایت نشدن از این فیلم ها بودند، امروز نمی توانند حرفی برای گفتن داشته باشند چون در حد نیاز در سینمای ایران به جنبه های مختلف انقلاب،دفاع مقدس و بحث مقاومت توجه کرده ایم.

ایل بیگی اظهار داشت: در این میان مهمترین نکته این است که فیلم هایی که با مضامین انقلاب و دفاع مقدس تولید شده اند، فیلم هایی هستند که با استقبال منتقدان، هنرمندان و مردم مواجه شده اند؛ یعنی اگر ما در یک دوران فیلم های کمی داشتیم که می توانستند همه نگاه ها را به خودشان جلب بکنند و مورد پسند واقع شوند، هم اکنون می توان گفت فیلم‌هایمان مورد پسند همه مردم، منتقدان و کارشناسان سینما قرار می گیرند.

 وی ادامه داد: ما به هر حال گنجی را در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داریم که پر است از سوژه ها، موضوعات و داستان هایی که تا به امروز به سراغ آنها نرفته بودیم. فکر می کنم سینما همیشه به فیلم هایی با مضامین جنگ و سایر موضوعاتی که برای ما نسبت تاریخی پیدا کرده اند نیاز دارد و حتما نسل های بعد نیاز دارند بدانند در زمان انقلاب، دفاع مقدس و جنگ چه اتفاق هایی در کشور ما افتاده است، چه قهرمانهایی در آن برهه تاریخی داشتیم و مردممان در آن زمان چه واکنش نسبت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشتند. آیندگان نیاز دارند بدانند شهرهای مختلف، طبقات و گروه های مختلف مردمی، دانش آموزان،کارگران، دانشجویان ، متخصصان و نخبگان در آن برهه های تاریخی چه واکنشی نشان دادند.

ایل بیگی گفت: فکر می کنم از الان تا ابد اگر سینمای ما بخواهد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برداشت کند می تواند با استفاده از ذخایر و گنج هایی که در اختیارش است، آثار کیفی و کمی خوبی را به مخاطب ارائه بدهد.

 ایل بیگی اظهار داشت: خوشبختانه امروز به نظر من گنج یاب های خوبی در سینمای ایران پیدا شدند و من از این بابت خدا را شکرگزارم.

 وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که «تاکنون کدامیک از فیلم های شرکت کرده در جشنواره فجر را دیده اید؟»،گفت: تا به حال فیلم های «تنگه ابوغریب»، «لاتاری»، «مغزهای کوچک زنگ زده» را دیده ام و به نظرم هر سه آن ها به لحاظ کارگردانی و رفتن به سراغ موضوعات و برقراری ارتباط با مخاطب موفق بوده اند. «تنگه ابوغریب» به نظر من یک پدیده است.

 ایل بیگی بیان کرد: فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» را را با تعدادی جوان مشاهده کردم که این جوانان به شدت با آن ارتباط برقرار کردند. «لاتاری» نیز فیلمی تامل برانگیز است.