فعالیت جنبی مجریان مشهور چیست؟/از تهیه کنندگی "احسان علیخانی" تا خلبانی "رشیدپور"

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» که از هفته پیش اکران عمومی شده است یک ویژگی بارز دارد. این فیلم را وحید جلیلوند کارگردانی کرده که در سال های نه چندان دور جزو مجریان موفق رادیو و تلویزیون بود. در تیتراژ فیلم یک نام هم خودنمایی می کند؛‌احسان علیخانی. او در کنار علی جلیلوند تهیه کنندگی «بدون تاریخ،بدون امضا» را برعهده دارد.

به این بهانه فعالیت های جبنی مجریان تلویزیون مرور شده است.

احسان علیخانی/تهیه کنندگی

در جشنواره سال پیش که نام احسان علیخانی به عنوان یکی از تهیه کنندگان «بدون تاریخ، بدون امضا» رسانه ای شد خیلی ها گمان می کردند او بعد از شهرت تلویزیونی به سمت سینما متمایل شده. حال آن که علیخانی پیش از نشستن روی صندلی اجرا،چندین فعالیت سینمایی تجربه کرده بود. او که فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران کارش را به عنوان یکی از اعضای گروه صحنه و دستیار کارگردان آغاز کرد.مدتی بعد به تلویزیون آمد و چندین کار تبلیغاتی، تیزر و مستند کوتاه ساخت.او در سریال پرونده‌های مجهول به کارگردانی جمال شورجه هم کار بازیگری را برعهده داشت و هم دستیار کارگردان بود.

احسان علیخانی سال پیش بار دیگر به فعالیت سینمایی بازگشت و این بار تصمیم گرفته در مقام تهیه کننده کارش در سینما را پیش ببرد. او یکی از تهیه کنندگان «بدون تاریخ ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند است.

وحید جلیلوند/کارگردانی و بازیگری

از جمله برنامه‌های موفق او در رادیو« باغی در صدا» و «جنگ سپیده» است و در تلویزیون برنامه گفتگو محور «بدون قضاوت» که پس از پخش چند قسمت متوقف شد.جلیلوند در دروه فعالیت در رادیو و تلویزیون جزو مجریان خوب بحساب می آمد که تلسط بر واژگان، صدای خاص و چالش مشخصه های اصلی اجرایش بود.

وحید جلیلوند در کنار اجرا مستند هم می ساخت تئاتر روی صحنه برد؛‌اتفاقا نمایش «عشق اتفاقی نیست» با استقبال مواجه شد. او به بازیگری هم علاقمند بود که شاخص ترین اش بازی در سریال«نردبام آسمان» محمدحسین لطیفی،در نقش غیاث‌الدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضی‌دان شهیر ایرانی است. او سال 93 پشت دوربین فیلم سینمایی ایستاد که نتیجه اش شد:«چهارشنبه 19 اردیبهشت». سال پیش هم «بدون تاریخ، بدون امضا» را کارگردانی کرد.

عادل فردوسی پور/تدریس

عادل فردوسی پور استاد دانشگاه صنعتی شریف است. او که چندی پیش دکترای خود را در رشته مدیریت رسانه گرفت، زبان تخصصی برای دانشجویان صنایع تدریس می کند. فردوسی پور به حدی این کار را دوست دارد که بخاطر آن دکترا گرفت.  

راستش درباره فعالیت جنبی عادل فردوسی پور داور خوبی نیستیم چون تا حالا سر کلاس دکتر نرفته ایم! اطلاعات مان مروبط است به گزارش چند سال پیش هفته نامه همشهری جوان که به طور مخفیانه از کلاس فردوسی پور تهیه کرده بود:« استاد به موقع سر کلاس می‌آید و چند دقیقه‌ای به خوش‌وبش با دانشجویان اختصاص می‌دهد.... در هنگام درس کاملا جدی است اما هیچ‌کسی تا حالا عصبانیت او را ندیده است. »

فرزاد حسنی /بازیگری و ترانه سرایی

برای کسی که دوره بازیگری را در کلاس‌های زنده یاد حمید سمندریان و امین تارخ گذرانده‌است، عجیب نیست که سراغ بازیگری برود. کارنامه بازیگری فرزاد حسنی از این قرار است: سریال های«کاشانه»، «عید آن سال‌ها»،«مسافری از هند»،«کمکم کن»،«خندان»، «برای آخرین بار»، «مسیر انحرافی»،«سال های ابری»،تله تئاترهای« پرواز از فراز تیر چراغ برق»،« پایان پادشاهی»، تله فیلم‌های«فصل زندگی»،«روز هشتم» ،فیلم های «آمین خواهیم گفت»،«آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند،«در امتداد شهر»،«عملیات مهد کودک»، «ثبت با سند برابر است» و تئاتر«یلدا». فرزاد حسنی برای تیتراژ پایانی سریال «روز رفتن» ترانه گفته که با صدای علیرضا افتخاری روی آنتن رفت. او همچنین تیتراژ ویژه برنامه نوروز۱۳۹۳ را سروده که با صدای احسان خواجه امیری پخش شد.

هیچ کدام از فعالیت های هنری فرزاد حسنی موفقیت اجرای رادیویی و تلویزیون او را تکرار نکرده است. او در اجرا به نقطه ای رسیده که فعالیت های جانبی خودش را هم تحت الشعاع قرار داده است. حسنی تلاش کرده برچسب بازیگری بگیرد اما او را نمی توان بازیگری موفق بحساب آورد.

رضا رشیدپور/ خلبانی و بازیگری

در روزهایی که رضا رشیدپور در تلویزیون ممنوع الکار بود ، عکس هایی از او در کابین هواپیما منتشر شد. او بارها از علاقمندی اش به خلبانی گفته ولی به عنوان یک شغل به آن ها نگاه نکرده است. در میزان دلبستگی او به خلبانی همین قدر بدانید که یکی از دلایل خداحافظی اش از «حالاخورشید» پرداختن به این علاقمندی است. رشیدپور تجربه بازیگری در چند فیلم دارد: بی پولی، سوپر استار، در امتداد شهر، شیش و بش، در امتداد شهر و قاتل اهلی.

همان طورکه اشاره شد رشیدپور در زمنیه خلبانی همچنان به دنیال تکمیل تحصیلات است. در عرصه بازیگری هم نقش های او کوتاه بوده و دستاورد چندانی برایش به همراه نداشته اند. تلاش او مشهود است اما هیچ کدام هرگز به پای موفقیتش در اجرا نمی رسند. رضا رشیدپور که از شغلی غیر از مجری گری ارتزاق می کند، برای عامه مردم به عنوان مجری شناخته شده می شود.

امیر حسین مدرس / بازیگری ، خوانندگی

امیر حسین مدرس در کنار اجرا به چند فعالیت هنری مثل خوانندگی، بازیگری، نویسندگی و خطاطی علاقمند است و گاهی به شکل حرفه ای آن ها را دنبال می کند. او در سریال های«یوسف پیامیر (ع) »،«راستش را بگو»، «سیر و سرکه» و «یادآوری» بازی کرده است. این مجری تجربه بازی در فیلم های سینمایی هم دارد: «گرگ و میش»، «ما همه گناهکاریم»، «در امتداد شهر» و «نرگس مست» که البته هنوز اکران عمومی نشده است. مدرس برای چند سریال خوانندگی کرده و صدایش در تیتراژ مورد استفاده قرار گرفته است. مثل «آئینه»، «خوش نشین ها»، «عید امسال»،«خوش نشین ها» و «متهم گریخت» به همراه مسابقه «هوش برتر». او دو آلبوم موسیقایی«ماه نی» و «خورشید» را هم منتشر کرده است.

او از معدود مجریانی است که توانسته از پیله اجرا فراتر برود و در زمینه بازیگری و خوانندگی هم صاحب شهرت شود. امیرحسین مدرس صدایی گرم دارد و به دل خیلی ها می نشیند. در زمنیه بازیگری هم حد وسط را نگه داشته است و توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. با این حال در یک قیاس بین بازیگری ، خوانندگی و اجرا ، امیر حسین مدرس همچنان مجری بهتری است و نسبت به دو حرفه دیگر موفق تر عمل کرده.

رضا جاودانی/وکالت

از مجریان با سابقه تلویزیون است که هر هفته می توانید چهره او را در شبکه سه ببینید. رضا جاودانی در سال ۱۳۶۸ وارد صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی شد و به اجرای برنامه‌های مختلف و گزارش مسابقات ورزشی پرداخت. رضا جاودانی وکیل هم هست؛‌خودش می گوید: «من معتقدم حقوق با همه پدیده‌های اجتماعی در ارتباط است، پایان‌نامه‌ای هم که نوشته بودم در رابطه با مسئولیت‌های کیفری ناشی از عملیات ورزشی (یعنی دوپینگ) بود، ولی شاید ارتباط عنوان تحصیلی من با این حرفه کمی‌دور از ذهن باشد، من اول وارد این کار شدم، بعد در دانشگاه ادامه تحصیل دادم. من سال 83 در کانون وکلا قبول شدم، سال 84 رسما پروانه وکالت گرفتم و کارم را آغاز کردم. در حال حاضربا یکی از دوستانم، دفتر وکالت داریم.  تمرکز بیشتر من در وکالت است... . »

درباره موقعیت رضا جاودانی در مقام وکالت چیزی نمی دانیم و طبعا نمی توانیم قضاوت درستی درباره موفقیت او در این شغل داشته باشیم. همین که تمرکز خود را بر وکالت گذاشته یعنی در حرفه اش موفق است دیگر.