اکران به وقت نوروز/ اکرانی پرحاشیه و جنجالی

امسال هم مثل سال‌های گذشته سازندگان فیلم‌ها برای قرار گرفتن در اکران نوروزی، به هر راهکار و ترفندی متوسل می‌شوند؛ از جمله مصاحبه و گفت‌وگو و اظهارنظر با رسانه‌های مختلف مبنی بر این‌که فیلمشان یکی از گزینه‌های قطعی اکران نوروزی است و شایستگی این موضوع و ظرفیت بالای فروش را در عید نوروز دارد. روابط عمومی‌ها و مشاوران رسانه‌ای فیلم‌ها هم در راستای همین موضوع، در اطلاع‌رسانی‌ها و تنظیم اخبار این فیلم‌ها، با ترفندی تبلیغاتی آنها را جزو اکران‌های قطعی نوروزی می‌دانند.

با این حال، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت‌وگو با جام‌جم، همه اینها را گمانه زنی می‌داند و می‌گوید هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز 97 قطعی نشده است.

غلامرضا فرجی، درباره این موضوع و وضعیت فیلم‌های اکران نوروزی می‌گوید: آیین‌نامه سال گذشته شورای صنفی نمایش دو ساله بود و سال‌های 95 و 96 را شامل می‌شد. هنوز آیین‌نامه جدیدی برای سال 97 تدوین نشده است. مدت زمان آیین‌نامه قبلی هم تا پایان اسفند امسال است. در هر حال باید آیین نامه جدید، تدوین و به صنوف ارائه شود و بعد از این‌که به دست صنوف رسید، فیلم‌هایی که پروانه نمایش خود را گرفته‌اند، می‌توانند برای اکران نوروزی نامزد شوند و قراردادهای خود را در شورای صنفی نمایش ثبت کنند.

سخنگوی شورای صنفی نمایش ضمن عنوان این نکته که آیین نامه جدید ظرف یکی دو هفته آینده تدوین می‌شود، می‌افزاید: همه فیلم‌هایی که این روزها از آنها به عنوان اکران نوروزی نام برده می‌شود، گمانه‌زنی و تبلیغات برای فیلم‌هاست. چون هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و قراردادی هم به شورای صنفی نمایش ارائه نشده، زیرا آیین‌نامه جدید هنوز مصوب نشده است. اگر قراردادی منعقد می‌شود، باید براساس آیین‌نامه شورای صنفی نمایش باشد.

فرجی درباره تعداد فیلم‌های اکران نوروزی هم توضیح می‌دهد: طبق آیین‌نامه سال گذشته، شش فیلم در نوروز اکران می‌شدند، اما باید ببینیم در آیین‌نامه جدید تعداد سرگروه‌های سینمایی و شرایط چگونه است.

او در پاسخ به این که شورای صنفی نمایش چقدر به تنوع مضمونی و ژانری فیلم‌ها در اکران نوروزی و چینش مناسب آنها توجه می‌کند هم می‌گوید: طبق آیین‌نامه، شورای صنفی نمایش نمی‌تواند دخل و تصرفی در انعقاد قراردادها داشته باشد، به دلیل این‌که سینمادار مختار است هر فیلمی که پروانه نمایش دارد را انتخاب کند و برهمین اساس برای اکران آن قرارداد ببندد.

گزینههای اکران نوروزی

از پایان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تا الان، نام فیلم‌های مختلفی به‌عنوان گزینه‌های جدی اکران نوروزی در رسانه‌ها و البته از سوی صاحبان آثار مطرح شده است؛ طبیعی است که برخی فیلم‌ها طبیعتا بخت بیشتر و مطمئن‌تری برای حضور در اکران نوروزی دارند و بعضی دیگر شانس کمتری. با این حال فیلم‌هایی که در ادامه به‌صورت مختصر به آنها اشاره می‌شود، بیش از دیگر فیلم‌ها امکان اکران در نوروز 97 را دارد. هرچند در نهایت فقط شش یا احتمالا با آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش، هفت فیلم موفق به کسب سهمیه اکران نوروزی می‌شود.

آن سوی ابرها

اکران تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی، «آن سوی ابرها» که قرار بود از هفته گذشته در سینماهای کشور به نمایش درآید، به دلیل رضایت نداشتن کارگردان از نسخه دوبله فیلم به تعویق افتاد و اگر طبق آیین نامه شورای صنفی نمایش مانعی نباشد، احتمالا فیلم در نوروز 97 اکران می‌شود. خیلی‌ها منتظر تماشای فیلم هندی مجیدی در اولین فرصت هستند.

لاتاری

آخرین ساخته محمدحسین مهدویان در جشنواره فیلم فجر، قدر ندید و با بی مهری مطلق داوران روبه‌رو شد. هرچند «لاتاری» بهترین فیلم سازنده اش نیست، با این حال چیزهای خوبی برای تماشا دارد. فیلم‌های مهدویان حالا فارغ از این که در چه نوبتی اکران شود، حتی غیر از عید نوروز مخاطبان ویژه خود را دارد.

به وقت شام

فیلم تازه ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از جدی‌ترین گزینه‌های اکران نوروزی است. «به وقت شام» در جشنواره اخیر فیلم فجر به نمایش درآمد و حاتمی‌کیا توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را (البته به‌صورت مشترک با بهرام توکلی، کارگردان تنگه ابوقریب) به دست آورد. در چند سال اخیر، فیلم «بادیگارد» حاتمی کیا هم در نوروز اکران شده بود.

بی‌حساب

سعید ملکان از جمله تهیه‌کننده‌های خوشفکر سینمای ایران در چند سال اخیر است که فیلم‌های موفق و تحسین شده‌ای چون ابد و یک روز و ویلایی‌ها را در کارنامه دارد. او در همین جشنواره اخیر فیلم فجر با فیلم تنگه ابوقریب، بار دیگر شم بالایش در انتخاب فیلمنامه‌ها و فیلمسازان برای تولید آثار را نشان داد. فیلم بی حساب به تهیه‌کنندگی او و کارگردانی مصطفی احمدی و بازی حمید فرخ نژاد، طناز طباطبایی، افسانه بایگان، صابر ابر و علی قربان زاده یکی از گزینه‌های اکران نوروزی است.

هزارپا

ابوالحسن داوودی، از جمله فیلمسازانی است که فیلم‌های متنوع و پرتماشاگری در کارنامه دارد. او از جشنواره فیلم فجر انصراف داد و گفته بود چرا به سری که درد نمی‌کند، دستمال ببندد. فیلم کمدی هزارپا با بازی رضا عطاران، جواد عزتی و سارا بهرامی از بهترین گزینه‌های اکران نوروزی است.

خرگیوش

اولین فیلم سینمایی مانی باغبانی، یک فضای هپروتی دارد و کمدی متفاوتی با بازی بازیگرانی چون بابک حمیدیان، جواد عزتی، مینا ساداتی و سیامک انصاری است. با این حال شاید نوع طنز خرگیوش، سنخیتی با روال مرسوم کمدی‌های اکران نوروزی نداشته باشد و بهتر است در زمان مناسب دیگری بیشتر دیده شود.

تگزاس

مثلث حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی و پژمان جمشیدی ممکن است نوروز آینده هم با شما در سینماها دیدار کنند. آنها ابتدای امسال با «خوب بد جلف» پیمان قاسمخانی در اکران نوروزی حضور داشتند و امسال هم با کمدی «تگزاس» شانس حضور در اکران نوروز 97 را دارند. فیلم تازه سیدمسعود اطیابی، اگر اکران نوروزی را هم از دست بدهد، باز یکی از گزینه‌های اصلی فروش بالا در سال بعد است.

لس آنجلس ـ تهران

تینا پاکروان پس از ساخت دو فیلم جدی، یکی اجتماعی «خانوم» و دیگری عاشقانه «نیمه شب اتفاق افتاد»، در سومین فیلمش سراغ یک کمدی رفت. «لس آنجلس ـ تهران» بازگشت پرویز پرستویی به سینمای کمدی پس از سال‌هاست و از این نظر جذابیت‌های خوبی برای تماشاگران خواهد داشت.

لونه زنبور

برزو نیک نژاد که سال قبل با کمدی «زاپاس» به فروش خوبی در گیشه دست پیدا کرد، دوباره با ساخت فیلمی کمدی به نام «لونه زنبور» می‌تواند موفقیت خود در سینما را بار دیگر تکرار کند یا حتی به فروش بیشتری در گیشه دست یابد. محسن کیایی، پژمان جمشیدی، هومن برق نورد، بهاره کیان افشار و رعنا آزادی‌ور بازیگران این فیلم هستند.

چهارراه استانبول

آخرین ساخته مصطفی کیایی که در جشنواره اخیر فیلم فجر هم حضور داشت، با نگاهی به حادثه ساختمان پلاسکو ساخته شده است. کارهای این فیلمساز همیشه با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌اند، از خط ویژه و عصر یخبندان تا بارکد. «چهارراه استانبول» هم احتمالا با اقبال خوب تماشاگران مواجه شود، چه در عید نوروز چه در فصل دیگری از سال.

فِراری

آخرین ساخته علیرضا داوودنژاد با بازی‌های خوب محسن تنابنده و ترلان پروانه یکی از گزینه‌های اکران نوروزی است. فیلمی اجتماعی که در جشنواره سال گذشته فیلم فجر هم تحسین شد و جوایز مهمی هم به دست آورد. اکران فراری در نوروز و در کنار کمدی‌های احتمالی می‌تواند، تعادلی در فیلم‌ها ایجاد کند.

خاله قورباغه

در سال‌های دور فیلم‌های ژانر کودک، برو بیایی داشتند و سینمادارها برای اکران آنها سر و دست می‌شکستند، بویژه سینماها در ایام نوروز، آماده میزبانی این آثار بودند. اما حالا سال هاست از این خبرها نیست. فیلم عروسکی «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی می‌تواند دوباره نوستالژی‌ها را زنده کند و با اکران در نوروز، حال خوبی در بچه‌های امروز و دیروز ایجاد کند.

فیلشاه

تنها انیمیشن سینمایی جشنواره اخیر فیلم فجر، یکی از گزینه‌های اکران نوروزی است. تازه‌ترین ساخته هادی محمدیان هرقدر که در این رویداد قدر ندید و با بی‌اعتنایی کامل روبه رو شد، می‌تواند در اکران، مخاطبان زیادی بویژه کودکان و نوجوانان را به سالن‌های سینما بکشاند. فیلشاه چه در اکران نوروزی و چه نمایش در باقی روزهای سال، برگ برنده سینماداران است.