معرفی برترین‌های فرهنگی وزارت ارشاد

اختتامیه معرفی برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص جشنواره برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:  اصحاب فرهنگ کمابیش  مستحضر هستند که از حدود 21 سال قبل برنامه ای تحت عنوان پژوهش های فرهنگی سال آغاز شد و در دولت های مختلف ادامه پیدا کرد. این جشنواره در سال 75 با عنوان پژوهش های فرهنگی کشور آغاز و 14 دوره آن برگزار شده است. متاسفانه این جشنواره به دلایلی از سال 94 به بعد محدودتر و تحت عنوان پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وی افزود: جشنواره برترین های پژوهش های فرهنگی وزارت ارشاد در ابتدا با هدف تقدیر از پژوهشگران فرهنگ آغاز شد و  آقای مسجد جامعی نخستین دوره این جشنواره را برگزار کرد. این جشنواره در دوره های مختلف میزبان مهمانانی از جمله رئیس جمهور یا معاون اول وی بوده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به ارتقای سطح فرهنگ از طریق پژوهش بیان کرد: اساسا خود مقوله فرهنگ قابل پژوهش و توسعه است. از پژوهش ها برای رونق فرهنگ استفاده شود و بتوانند این پژوهش ها را نشر بدهند. عرضه و شناساندن دستگاه های پژوهشی در حوزه فرهنگ از اهداف جشنواره برترین پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پژوهش فرهنگی از حیث قلمرو به تحقیقات انجام شده در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگ عمومی گفته می شود. پژوهش ها باید بتواند مشکلی را حل کند و رونقی به فرهنگ بدهد.

 سلگی ادامه داد: جشنواره برترین پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره هایی بخش بین الملل نیز داشته است. از سال 94 این جشنواره به استان ها و حوزه فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود شد. در این دوره 44 اثر پژوهشی و 28 پژوهشگر معرفی شدند و در مجموع 24 استان با جشنواره همکاری کردند؛ این جشنواره در سال 96 باید رونق بیشتری می گرفت.

وی تاکید کرد: امیدواریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش پژوهش های بنیادی این وزارتخانه و معاونت فرهنگی جشنواره برترین پژوهش فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به جایگاه اصلی خود برگردانند. به نظر می رسد با پتانسیلی که وجود دارد و اهتمامی که انجام می‌شود می توانیم جشنواره را در حوزه ملی انجام دهیم. امیدوارم بتوانیم بانکی از پژوهش هایی که در 21 دوره برگزاری جشنواره برترین پژوهش های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام ‌شده را فراهم کنیم و محلی برای ذخیره این پژوهش ها ایجاد شود. در واقع پژوهش ها فقط در تهران نماند و استان های ما، شوراهای پژوهشی را فعالتر کنند و همچنین بتوانیم از کمک دانشگاه ها و پژوهشگاه های خصوصی و دولتی استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم،  سه طرح از طرح های پژوهشی برتر معرفی شدند.

در این مراسم محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیچیدگی های اجرای کارهای فرهنگی گفت: پیچیدگی حوزه فعالیت های فرهنگی به خصوص امروزه وجوه مختلفی پیدا کرده است. اساسا پیدا شدن فضای مجازی هم می تواند جهت مثبتی باشد یا از دید ما جهت منفی داشته باشد. اگر در آینده فضای مجازی را جدی تلقی نکنیم و سیستهای فرهنگی به سبک و سیاق گذشته باشد، نمی توانیم شاهد پیشرفت خاصی باشیم. جایی که باید درباره این مقولات فکر شود، همین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است. فعالان و مخاطبان و به یک معنا ذی نفعان حوزه فرهنگ گسترش پیدا کرده اند. به دلیل اینکه سواد فرهنگی مردم افزایش پیدا کرده است و فعالان فرهنگی زیاد شده اند.

 وی افزود: در دوره ای فعالیت فرهنگی محدود بود؛ عده ای کار فرهنگی می کردند و بقیه فعالیت فرهنگی نداشتند. کار با این مجموعه، کار راحتی نیست. الان در هر روستایی می روید، فرهنگ های زیادی وجود دارند و در چنین فضایی که همه زمینه خوبی برای کار فرهنگی دارند، کار فرهنگی سخت می شود. فرهنگ ایران، نماد هویت ایران است.  یکی از ابزارهای ضربه زدن به ایران، فرهنگ است. هویت ایران در همین فرهنگ در کتاب های ما مانند شاهنامه است. برخی دشمنان می خواهند با فرهنگ ما مقابله کنند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کار فرهنگی با بستن و محدود کردن نتیجه نمی گیرد، بیان کرد: فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خیلی دیده نمی‌شود. حُسنش این است که کار برای دیده شدن  انجام نمی شود. اما یکی از مشکلاتش این است که نقد هم نخواهد شد. ارتباطات بین المللی برای کار فرهنگی لازم است و برای این کار باید از منظر دیگران هم فرهنگ خود را ببینیم. اگر بخواهیم در جایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجله بین المللی داشته باشیم، جایش همین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است و معتقدم که می توان این کار را در ایران انجام داد.

جوادی ادامه داد: در خیلی جاها، بنیان های اقتصادی، ریشه فرهنگی دارند. این هم باید در الویت پژوهش های فرهنگی قرار بگیرد. اگر در بحث کالاهای فرهنگی مشکل داریم، دلیلش این است که کاراکتر خوبی نداریم. تمرکز زدایی یک الویت است. با اینکه فعالان فرهنگی خوبی در شهرستان ها داریم، ولی فعالیت هایمان در تهران و شهرهایی مانند قم انجام می شود. نصف دانشجویان ما در رشته های فرهنگی به شهرستان ها می روند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمکشان نکند، کسی کمکشان نخواهد کرد. باید سامانه ای قوی برای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات داشته باشیم تا فعالیت های این پژوهشگاه گسترش پیدا کند.

در پایان این مراسم، پژوهش های برتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.