تازه ترین خبرها از جشنواره تلویزیونی "جام جم"/عکس

مراسم رونمایی از پوستر و تندیس چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم، با اجرای حمید ترابیان، با حضور محمد احسانی دبیر جشنواره و همچنین دبیران بخش های چهارگانه سریال، مسابقه، مستند و پویانمایی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

محمد احسانی دبیر چهارمین دوره از جشنواره تلویزیونی جام جم در ابتدای این برنامه با اشاره به فاصله چهارساله جشنواره تلویزیونی جام جم، کفت: فاسله چهارساله جشنواره جام جم، باعث شد تا با حجم بالای آثار مواجه شویم. معمولا در جشنواره فیلم فجر تعدای فیلم انتخاب می شود و به داوری می رسند، اما جشنواره تلویزیونی جام جم، با مجموعه سریال های تلویزیونی، مستند، مسابقه و پویانمایی مقداری لبالب بود.

وی درادامه درخصوص به تعویق افتادن زمان اختتامیه بیان کرد: ابتدا قرار بر این بود که اختتامیه در اوایل بهمن ماه برگزار شود، اما به دلیل برگزاری جشنواره فجر و همچنین مقارن شدن با ایام فاطمیه، ترجیح دادیم تا در اواسط اسفند ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) این مراسم را برگزار کنیم.

احسانی با اشاره به چهاربخش جشنواره تلویزیونی جام جم، افزود: این دوره از جشنواره در بازه زمانی سال 93 تا پایان تابستان 96 به بررسی آثار تمامی شبکه های سیما می‌پردازد. همچنین ما کارمان را از مهر ماه امسال آغاز کردیم و فراخوان به تمام شبکه های سیما داده شد و با داوری چهار دبیرخانه مرکزی و معین، آثار را بررسی کردند.

 

 

وی ادامه داد: با توجه به داوری های انجام شده، تا امروز نامزدها چهار بخش سریال، مستند، مسابقه و پویانمایی مشخص شده است، و از فردا (شنبه) به مدت 5 شب، از حدود ساعت 21:30 با حضور دبیران چهارگانه جشنواره تلویزیونی جام جم، اسامی نامزدها را اعلام خواهیم کرد و تا چهارشنبه برنامه خواهیم داشت. البته تا امروز هیچ کدام از برنامه های شبکه نسیم به صورت زنده نبوده و این برنامه برای اولین بار به صورت زنده به روی آنتن شبکه نسیم می رود.

احسانی در ادامه با بیان اینکه بنیان گذار شبکه نسیم حسین کرمی بود و من چندماهی است، راه و زحمات آن را ادامه میدهم، درخصوص اضافه شدن بخش مردمی به جشنواره تلویزیونی جام جم، گفت: در ابتدای برگزاری جشنواره، به دلیل پخش برنامه «سه ستاره» با اجرای احسان علیخانی و کسب آرای مردمی، به فکر بخش مردمی جشنواره تلویزیونی جام جم نبودیم، اما امسال پس ازاینکه متوجه شدیم برنامه «سه ستاره» به روی آنتن نمی رود، از اواسط پروسه جشنواره به فکر این افتادیم تا با آماده سازی بستر نظرسنجی برای مخاطبان، آرای مردمی را نیز جمع آوری کنیم، به همین منظور پس از مذاکره با عوامل برنامه «حالا خورشید» از ظرفیت این برنامه استفاده کردیم و به موازات بخش داوری، آرای مردمی را هم به جریان درآوردیم.

وی افزود: انتخاب آثار بر عهده شبکه های سیما گذاشته شد و سپس عناوین آثار به دبیرخانه اصلی ارجاع داده شدو پس از آن مورد ارزیابی هیأت داوران در چهار بخش سریال، پویانمایی، انیمیشن و مسابقه قرار گرفت.

همچنین دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام جم، با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه، عنوان کرد: تا امروز بعد از فراخوانی که به شبکه های سیما داده شد، 24 سریال، 32 مسابقه، 52 مستند و 53 اثر پویانمایی بدست ما رسیده است. جشنواره های تلویزیونی برخلاف جشنواره های سینمایی که قبل از برگزاری هیئت انتخاب دارد، مرکز شبکه های سیما زحمت کشیدند، آثار تولیدی خود را انتخاب کردند و برای رقابت در بخش داوری برای ما ارسال کردند. البته باید این را توجه داشت که رقابت در بخش داوری با توجه به آثار تولیدی بسیار به هم بود و کار قضاوت را سخت می کرد.

همچنین در ادامه این برنامه، مجری با اشاره به اینکه این نشست قرار بود با حضور خبرنگاران برگزار شود، اما به دلیل مشکلات حضور آنها، فقط توانستیم از اهالی رسانه سوال های آنها را جمع آوری کنیم. سوال های خبرنگاران را از احسانی دبیر جشنواره تلویزیونی جام جم، پرسید.

احسانی ضمن تشکر از اهالی رسانه و مطبوعات و همچنین استفاده از ظرفیت خبرنگاران، درخصوص استفاده و بهره مندی از دیگر برنامه های تولیدی سیما، گفت: فاصله چهارساله در برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم و حجم بالای آثار، خلاء ای ایجاد کرد تا دیگرقالب های برنامه های سازی را در این دوره از جشنواره نداشته باشیم، اما اگر هر سال برگزاری جشنواره را سر وقت داشته باشیم، اهمیت و توجه برنامه سازان مضاعف می شود. ما در این دوره بین قالب های برنامه سازی، چهار بخش را انتخاب کردیم، البته همه برنامه ها به یک اندازه برای ما مهم هستند. ولی  به دلیل اینکه تمرکز بیشتری بر بخش جوایز داریم و مراسم پایانی مطول نشود، برنامه را فشرده تر خواهیم داشت، و در دوره بعد چند بخش دیگر را به آن اضافه می کنیم. البته امسال نیز سازمان کوچکی با عنوان جشنواره شکل گرفته و بنا شده است که جشنواره های مختلف سیما در آن انجام شود و به دیگر بخش های جشنواره نرسد.

مدیر شبکه نسیم با اشاره به فاصله چهارساله در برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم، اظهار کرد: مواد و متریال در داوری داریم، اما برای حضور دیگر آثار تلویزیونی باید از جایی کلید زده می شد، که این داوری را برای ما سخت تر کرده است.

احسانی در پایان درخصوص بخش جوایز گفت: هر کدام از آثار در بخش خودش دارای جایگاه خوبی است و داوری ها خیلی بهم نزدیک بود. ما در بخش سریال‌های تلویزیونی، مسابقه، پویانمایی و مستند به ترتیب هر کدام 6، 5 و 4 جایزه داریم. همچنین با بررسی داوران و دبیران، در این جشنواره جوایزی چون دیپلم افتخار و تقدیر نیز خواهیم داشت.

در این برنامه با ادای دین به شهدای گرانقدر، مادر شهید بهروز صبوری در برنامه حضور یافت و ضمن گفتگو با او رونمایی از تندیس و پوستر انجام شد.

پیش از این اعلام شد رضا رشیدپور مجری مراسم رونمایی از پوستر وتندیس چهارمین جشنواره جام جم است،اما به دلیل تاخیر در پرواز به برنامه زنده نرسید و حمیدترابیان اجرای برنامه را بر عهده گرفت.

گفتن است؛ مراسم اختتامیه جشنواره جام جم، همزمان با ولادت حضرت زهرا (س)، 17 اسفندماه در مرکز همایش های بین المللی سیما برگزار خواهد شد.