با ورشکسته‌های سینمای ایران در سال 96 آشنا شوید/تصاویر

با رسیدن به روزهای پایانی سال و آغاز اکران فیلم های نوروزی پرونده سینمای ایران در سال 96 بسته خواهد شد تا بتوان آمارهایی از بهترین ها و بدترین های سینما در سالی که گذشت ارائه داد.

در این میان انتهای جدول فروش را آثاری در بر گرفته اند که با وجود گذشت ماه ها فروشی اندک داشته و علناً سرمایه گذار را ورشکسته کرده اند. فیلم هایی که با مضامین مختلف تولید شده اما مخاطب ندارند.

نکته جالب در جدول 82 فیلمی سینمای ایران این است که 30 فیلم پایینی جدول فروش امسال جمعاً به اندازه یک هفته فروش فیلم کمدی "آینه بغل" ساخته منوچهر هادی را نداشته اند و همین عاملی شده تا بدانیم چرا تهیه کنندگان همگی به سراغ آثار کمدی رفته اند.

سینمای ایران را در کل می توان به ده فیلم بالای جدول و مابقی آثار سینما تقسیم کرد به نحوی که حتی همان پنج فیلم ابتدایی به اندازه کل گیشه سینما در سال 96 فروش کلی داشته اند. فروشی که به عنوان مثال برای فیلم بیست میلیاردی آینه بغل همچنان ادامه دارد.

حال باید دید این آثار و کارگردانان فیلم های کم فروش آیا هنوز هم می خواهند در سال 97 به تولید چنین آثاری بپردازند. آثاری که علاوه بر نقد منتقدین گیشه را هم از دست داده اند و به نوعی تنها به تولیدات سینما اضافه کرده اند.

 

ورشکسته‌های سینمای ایران در سال ۹۶/با قعرنشین‌های گیشه آشنا شوید+عکس

 

قلب سفید قاصدک ها (رتبه ۸۲)

 

فروش کلی:۸۴٬۰۰۰ تومان

 

نویسنده و کارگردان: افشین محمودی

بازیگران: ماه چهره خلیلی، حبیب بختیاری، کاظم روزی طلب، آزاده شمس، علی نکته سنج، آرسام تهران چی، نفیسه قدرتی

درباره فیلم: آغاز جنگ همراه می شود با تولد دختر بچه ای که در هنگام فوت کردن کیک تولد، بمب بر سرش می بارد و پدر و مادرش را از دست می دهد. او قلندر وار سر می تراشد و هویت عوض می کند اما تحمل مسایل جنگ زدگی از او خانمی می سازد کامل، بزرگ و ماندنی.

 

ورشکسته‌های سینمای ایران در سال ۹۶/با قعرنشین‌های گیشه آشنا شوید+عکس

اشک نرگس (رتبه ۸۱)

فروش کلی: ۵٬۷۸۵٬۰۰۰ تومان

نویسنده: فتانه توفیقی

کارگردان: کارگردان:احمد عبداللهیان

بازیگران: نگین معتضدی، رضا ایرانمنش، شراره رخام، محمود مقامی، گیتی ساعتچی، رحمان مقدم

درباره فیلم: اشک نرگس با مضمون اجتماعی و دفاع مقدس داستان زندگی خبرنگاری را روایت می‌کند که بازمانده جنگ تحمیلی است. وی دچار چندگانگی در اجتماع و حتی هم دوره ای‌های خود شده و در این بین عاشق همکار خود می‌شود.

 

ورشکسته‌های سینمای ایران در سال ۹۶/با قعرنشین‌های گیشه آشنا شوید+عکس

ماه در جنگل (رتبه ۸۰)

فروش کلی: ۶٬۱۷۸٬۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: سیامک شایقی

بازیگران: لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، فربد فرهنگ، کیوان زند، مهسا طهماسبیدرباره فیلم

درباره فیلم: «ماه در جنگل» داستان آقامحرم، جنگلبان کارکشته جنگل‌های (زیرآب) مازندران را روایت می‌کند که توسط قاچاقچیان چوب به شدت مضروب شده و در بیمارستان بستری است. یحیی پسر جوان آقامحرم، علیرغم آنکه تمایلی به ادامه راه پدر نداشته، آقامحرم را با خود به کلبه جنگلی می‌برد تا هم مراقبت از او را به عهده بگیرد و هم ناگزیر مراقبت از جنگل را، اما قاچاقچیان چوب اقدامات تخریبی‌شان را ادامه می‌دهند.

 

ورشکسته‌های سینمای ایران در سال ۹۶/با قعرنشین‌های گیشه آشنا شوید+عکس

رقص پا (رتبه ۷۹)

فروش کلی: ۱۱٬۶۵۷٬۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: مزدک میرعابدینی

بازیگران: مزدک میرعابدینی، ندا صارمی منفرد، حمید رضا پگاه، افسر اسدی، نگار عابدی، نقی سیف جمالی، محمود نظرعلیان

درباره فیلم: محمدعلی وندی بازیگر، فیلمساز و معلم تاتر، ناامید از مهاجرت به زادگاهش تهران بازگشته تا همراه با همسرش میترا صدری، نقاش، زندگی تازه‌ای را شروع کنند اما جستجو برای پیدا کردن خانه‌ای مناسب و کنجی آرام غیرممکن به نظر می‌رسد. کودکی در راه است.

 

ورشکسته‌های سینمای ایران در سال ۹۶/با قعرنشین‌های گیشه آشنا شوید+عکس

آرمانشهر (رتبه ۷۸)

فروش کلی: ۱۲٬۷۱۲٬۰۰۰ تومان

نویسنده و کارگردان: حسن ناظر

بازیگران: ملالی ذکریا، آندرو شاور، همایون ارشادی، حنا سپاریت، آرون بالی، باسکر پاتل