گوی سبقت از آن کدام برنامه می‌شود؟

برنامه نوروزی رسانه ملی دیگر به نیمه رسیده و عیار بیشتر کارها توسط افکار مورد سنجش قرار گرفته است که این توجه اذهان عمومی برای مدیران صداوسیما مهم و کاربردی است.

در ابتدای نوروز و تمهیداتی که سازمان صدا وسیما برای اوقات فراغت و سرگرمی مخاطبان در نظر گرفته بود توانست با برنامه «یک یک» علی ضیا در شبکه اول و «بهار نارنج» احسان علیخانی در شبکه سه برنامه مفرحی را به تصویر بکشد. همچنین سریال‌هایی چون «پایتخت»، «تعطیلات رویایی»، «دیوار به دیوار» و «هیئت مدیره» تا به امروز توانسته مورد قبول مخاطبان قرار گیرد و ساعات شب نشینی مردم را به خوبی پر کند. در کنار آن دیگر برنامه های جذابی چون مستندها و فیلم های سینمایی، «دورهمی»، «وقتشه»، «شب فیروزه ای»، «چهل تیکه» که از شبکه های مختلف روی آنتن سیما رفته است همچنان گرمابخش خانه های مردم است و باید دید در نهایت کدام برنامه و سریال می تواند نگاه بیشتری را به خود معطوف کند و گوی سبقت را برباید.

اما در کنار برنامه‌هایی که به آن اشاره شد در برخی از شبکه های سازمان شاهد پخش برنامه هایی هستیم که استمرار آنها می تواند به گفتمان فرهنگی که همانا رسالت اصلی سازمان کمک کند، گفتمان و فرهنگ سازی زمانی محقق می شود که راه های آن به جامعه آموزش و الگو صحیح به آنها معرفی شود که یکی از آن تولید برنامه تلویزیونی است. برنامه «بوی عیدی» سعی کرده با چاشنی مسابقه فرهنگ سازی کند و برنامه سازان این برنامه با بهره بردن از این ویژگی و استفاده از یک فضای متفاوت تلاش کردند بخش سرگرم‌سازی را برای مخاطب پررنگ‌تر کنند و با بخش‌های متنوع مخاطب را به هیجان و چالش دعوت کنند.

طبیعی است اولین ویژگی که همیشه توجه مخاطب را به خودش جلب کند، بخش سرگرم‌سازی است و دست‌اندرکاران برنامه «بوی عیدی» در این کار موفق بودند. یکی از بخش‌های چالش برانگیز برنامه «بوی عیدی» مسابقه زنده بین مهمانان حاضر در برنامه است. گرچه این مساله با ریسک فراوان رو به رو بود، اما عوامل برنامه‌ساز این ریسک را به جان خریدند. حضور یک مهمان خانم و یک مهمان آقا به این چالش رنگ بیشتری داده و دو مجری برنامه سعی می‌کنند با طرفداری از مهمانانی که در گروهشان قرار دارد، هیجان مسابقه را دو چندان کنند.

کل کل بین مهمانان و مجریان برنامه از دیگر بخش‌های دیدنی «بوی عیدی» است. یکی دیگر از حسن‌های برنامه انتخاب نوع مسابقه بین مهمانان برنامه است. در این بخش مسابقات ایرانی و قدیمی که حس نوستالژی برای مخاطبان دارد، انتخاب شده است. حدس زدن نام خواننده تیتراژ و نام سریال بعد از پخش یک ترانه قدیمی، حدس زدن مراکز دیدنی ایران .... هیجان این بخش را برای مخاطبان زیاد کرده است. یکی دیگر از نکاتی که تهیه‌کننده برنامه به آن توجه کرده، انتخاب تیتراژ مناسب برای برنامه است که تیتراژ ابتدای برنامه را بابک جهانبخش می‌خواند و تیتراژ انتهایی را حامد کولیوند.

و یا برنامه «مستند ایران» که از شبکه اول سیما پخش و جاذبه‌های کشور را به تصویر می‌کشد برنامه‌هایی است که باید تقویب و استمرار داشته باشد. همچنین «دورهمی» که از دیگر کار های موفق سازمان صدا و سیما در شبکه نسیم است و علاوه بر سرگرمی نکات آموزنده ای هم برای مردم و هم برای مسئولان دارد که امیدواریم در ادامه این مسیر برنامه های دیگری با چنین محتوا و محوریتی تولید شود و سطح سلیقه مخاطبان را بیش از گذشته ارتقا دهد.