دلایل کاهش استقبال مخاطبان از اکران نوروزی

نوروز برای اهالی سینما به جهت اکران فیلم ها زمان طلایی محسوب می شود؛ بطوری که رقابت چشمگیری بیان صاحبان آثار برای رسیدن به این زمان اکران صورت می گیرد.

نوروز 97 امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و بالاخره 7 فیلم به اکران نوروزی رسیدند و برای مخاطبان سینماها به نمایش درآمدند.

در بین این آثار سه فیلم کمدی، دو فیلم اجتماعی، یک انیمیشن و یک فیلم با موضوع مقاومت وجود دارد.

بنابر این گزارش، درباره میزان استقبال مخاطبان از فیلمهای اکران نوروزی، آمارهای متفاوتی وجود دارد. در این باره روزنامه جوان گزارشی مبنی بر کاهش 20 درصدی مخاطب یعنی 400 هزار نفر نسبت به نوروز سال گذشته منتشر کرده و همچنین مدیر پردیس سینمایی آزادی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس افت 7 درصدی مخاطبان این پردیس را اعلام کرده و هر دوی این منابع گران شدن قیمت بلیت را علت چنین اتفاقی برشمردند.

این در حالی است که بر اساس آمار روابط عمومی سازمان سینمایی که از طریق سیستم مکانیزه فروش بلیت سینماها بدست آمده، تعداد تماشاگران امسال فیلمهای نوروزی رشد 18 درصدی داشته است.

دلایل مختلفی در میزان فروش سینماها در نوروز 97 دخیل بودند و می توان گفت که این عوامل از رونق بیشتر گیشه سینماها جلوگیری کردند که در این گزارش به آنها می پردازیم:

گران شدن قیمت بلیت و وضعیت اقتصادی جامعه

ظاهرا گران شدن قیمت بلیت روی استقبال مخاطب از فیلم های سینمایی در اکران نوروزی تاثیر گذاشت. وضعیت اقتصادی و درآمدی مردم به نحوی شده که برخی از افراد جامعه به سختی از پس مخارج مایحتاج های اصلی خود برمی آیند؛ پس در این شرایط سینما می‌تواند جزو گزینه‌های حذفی و یا کمتر پرداخته شده در سبد فرهنگی مردم باشد.

اکران همزمان چند فیلم کمدی

شاید اگر هریک از 3 فیلم های کمدی اکران شده در نوروز 97 بصورت مجزا اکران می شدند، اتفاقات بهتری در گیشه و جذب مخاطب آن ها رقم می خورد و می توانست رونق بهتری به سینماها ببخشد. اما در این مورد هم نیاز به برنامه ریزی بهتری بود و مسئله مهمتر اینکه صاحبان آثار تمایل داشتند در این برهه زمانی آثارشان را اکران کنند؛ پس در این مرد خیلی نمی توان  به مسئولین سینمایی خرده گرفت.

نبود تبلیغ مناسب برای برخی فیلم ها

صاحبان برخی آثار از نبود تبلیغات مناسب برای فیلم هایشان در جذب مخاطب گلایه داشتند، چون معتقد بودند اثرشان قابلیت جذب مخاطب و فروش بالا را داشته است.

نبود کیفیت لازم در داستان برخی فیلم ها

برخی از آثار در اکران نوروزی اگر بازیگرهای چهره نداشتند، شاید به فروش کنونی نمی رسیدند و نمی توانستند موفق باشند؛ چون در روند داستانی دچار ضعف چشمگیری بودند و به نیاز مخاطب پاسخگو نبودند.

نبود زمان کافی جهت تبلیغ آثار از سوی صاحبان آن

اعلام دیرهنگام اسامی فیلم ها و زمان اکران فیلم ها برای اکران نوروزی از طرف شورای صنفی نمایش، این فرصت را از صاحبان آثار گرفت تا نتوانند به خوبی تبلیغ کنند و شروع اولیه قوی و چشمگیری داشته باشند.

نبود عدالت در اکران

بعضی از صاحبان فیلمها معتقد بودند که بجز بحث تبلیغات، در توزیع سانس و سالن سینما نیز بی عدالتی وجود داشته و در اکران فیلمبه آنها اجحاف  شده است.

شایان ذکر است که شاید عوامل دیگری بر رونق بیشتر تعداد مخاطبان سینما در اکران نوروزی تاثیر گذاشته باشند، اما دلایلی که در بالا ذکر شد تاثیر بیشتری روی این موضوع گذاشته اند.