کارگردان روس از سینمای ایران می گوید

فیلم سینمایی «ترور تزار» به کارگردانی کارن شاه نظرف عصر دیروز در پردیس چارسو اکران شد. این فیلم که محصول روسیه است و در ژانری تاریخی ساخته شده، در عین پایبندی به اتفاقات تاریخی، داستانی مهیج از یک ترور را روایت می کرد.

پس از پایان اکران فیلم ترور تزار، کارن شاه نظرف کارگردان اثر در نشست مطبوعاتی درباره سینمای ایران گفت: من سینمای ایران را دوست دارم و می توانم بگویم چشم انداز خوبی دارد. آثار کارگردانانی چون فرهادی خیلی خوب است. از لحاظ سینمایی بسیار سینمای با هویت و قدرتمندی است، چون دانشگاه ها و مدارس سینمایی خوبی در ایران شکل گرفته است.

وی درباره هدف از ساخت فیلم ترور تزار گفت: قصدم از ساخت این فیلم، بیان سیاست های کشورم روسیه نبوده است، اما موضوع تاریخی داستان که به سلطنت روسیه مربوط بود، همیشه مورد بحث قرار داشته است.

وی افزود: من بیشتر به نگرش روان شناسانه "قربانی کردن" و "مجازات" توجه کردم، اما فیلم تاریخ را هم دقیق روایت می کند. قصد من از ساخت فیلم بیان مسئولیت های هر شخص و تبعات کارهای انسان ها بوده است.

این کارگردان روسی درباره خودش اظهار کرد: من تحصیلاتم را در مدارس سینمایی انجام دادم. ابتدا دستیار کارگردان فیلم بودم و پس از کسب تجربه، ابتدا فیلم های کوتاه و بعد فیلم بلند ساختم. 6 فیلم در زمان اتحاد جماهیر شوروی و 14 فیلم پس از آن ساختم. مجموعا 20 فیلم و یک سریال ساختم و 10 فیلم را تهیه کنندگی کردم. 20 سال هم مدیر یک شرکت سینمایی در روسیه بودم.

کارن شاه نظرف در خصوص تفاوت فیلم سازی بعد و قبل از فروپاشی شوروی بیان کرد: قطعا تفاوت زیادی بین فیلم سازی قبل و بعد از شوروی وجود دارد. قبل از فروپاشی یک کارگردان یا تهیه کننده نیاز به پیدا کردن حامی نداشت و دولت مستقیم حمایت می‌کرد. البته در آن زمان سانسور زیاد بود. در سینمای امروز روسیه تقریبا هیچ سانسوری وجود ندارد.

وی ادامه داد: دولت در حال حاضر هم حمایت می کند اما ضمانتی از این حمایت وجود ندارد. در حال حاضر فیلم سازی برای جوانان خیلی دشوار است.

کارن شاه نظرف درباره حوزه هایی که در آن فیلم ساخته است، خاطر نشان کرد: من در حوزه های مختلفی کار کرده ام. این تنوع در حوزه ها را دوست دارم، چرا که کار کردن در یک ژانر برایم سخت است.

این کارگردان درباره سخت ترین ژانر اظهار کرد: می توانم بگویم که سخت ترین ژانر، موزیکال کمدی است. این ژانر بسیار تخصصی است. نخستین کار من یک اثر موزیکال بود که برای ساخت آن، خیلی موضوعات را در سینما فهمیدم. علت سختی این ژانر منفعل نبودن و خندیدن مخاطب در حین تماشای فیلم است. به همین دلیل دیگر فیلمی در این ژانر نمی سازم.