اهدای تابلو ستایش پروردگار به امام رضا(ع)

در اين مراسم که محمود شالويي، رييس مرکز هنرهاي تجسمي ،احمد مسجد جامعي عضو شوراي شهر تهران و دکتر محمد علي رجبي و جمعي از هنرمندان حضور داشتند ،استاد فرشچيان در مورد تابلوي "ستايش پروردگار"گفت:اين اثر را با الهام از آيه شريفه "يسبح لله ما في السموات وما في الارض" کار کرده ام.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد این اثر وویژگی های این اثر گفت: این اثر در ابعاد ۵/۸۱در۵/۱۰۱سانتی مترو با تکنیک اکریلیک روی مقوا و در طول ۱۰ ماه خلق شده است وبعد از این که این اثر یک سال در این موزه به نمایش گذاشته شد، به موزه آستان قدس اهدا می شود. این چهاردهمین اثری است که استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی هدیه کرده است. استاد فرشچیان درمراسم رونمایی این اثر گفت: مضمون این اثر ستایش، تسبیح و شکر گزاری تمام موجودات عالم به درگاه حضرت حق است. در همین رابطه استاد فرشچیان در گفت و گویی اختصاصی با خراسان گفت که این کار با سایر آثارم تفاوت دارد و ده ماه مداوم برای تکمیل آن وقت صرف کردم. در برخی از مواقع به طور همزمان چند اثر را کا رمی کنم اما این اثر را به صورت اختصاصی کار کردم و به کار دیگری نپرداختم. وی در پاسخ به این سئوال که شما آثار متفاوت مذهبی مثل ظهر عاشورا را خلق کرده اید، فکر نمی کنید، تابلوی " ستایش پروردگار " را از لحاظ زمانی دیر کار کرده اید؟ با خنده گفت: پیری است ووقتی آدم پیر می شود، به درگاه الهی توبه می کند و به سوی پروردگار می رود. در این اثر ستایش تمامی موجودات را نشان داده ام و نوری که همه آن سرشار از پروردگار است. استاد فرشچیان در ادامه به خراسان گفت: زمانی که این تابلو را تمام کردم، می خواستند آن را با قیمت بسیار خوبی از من خریداری کنند ولی گویی به من الهام شد که این اثر را باید به امام رضا(ع) اهدا کنم.

استاد فرشچیان در مورد این که این آثار با الهام قلبی و درونی است که چنین خلق می شود یا مطالعه وقایع، گفت: من همه را با هم تلفیق می کنم و این از عنایت پروردگار است که می توانم چنین آثاری را خلق کنم.

دکتر محمود شالويي، رييس مرکز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه اين مراسم به خراسان گفت:حمايت از هنر اصيل با ريشه هاي ديني و معنوي در اولويت برنامه هاي ما قرار دارد اما آثار استاد فرشچيان بالاتر از اين است که نياز به چنين حمايت هايي داشته باشد چرا که استاد فرشچيان هيچگونه توقع و چشمداشتي به حمايت ندارد و خودش هم حامي بخش عظيمي از جريانات هنري است.آثار استاد فرشچيان در جهت معنويت است و با روحيه عرفاني و معنوي که دارد ، آثارش چه مورد توجه قرار بگيرد، چه مورد توجه قرار نگيرد، مانند آفتابي است که در آسمان مي درخشدو به همه گرما مي دهد.وي در پاسخ به اينکه برنامه اي براي چاپ آثار استاد فرشچيان داريد، گفت:ما نهايت همکاري را با استاد داريم ضمن اين که تعدادي از آثار موزه فرشچيان متعلق به موزه هنرهاي معاصر است که طبق خواست ايشان در اختيار موزه فرشچيان قرار گرفته است.