برخلاف وعده های داده شده،کاغذ در لیست کالاهای اساسی قرار نگرفت

 سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و کمیته کنترل بحران کاغذ، با اشاره به گزارش هفته گذشته رئیس برنامه و بودجه درخصوص کالاهای اساسی گفت: متاسفانه طبق این گزارش کاغذ جزء لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد و اشاره‌ای به کاغذ نشد از این رو این ایراد و انتقاد جدی به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است چراکه نتوانست از حقوق مولفان و ناشران و اهالی مطبوعات صیانت کند.

نماینده فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه نشر و کتاب در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در بحرانی‌ترین شرایط به سر می‌برد، ادامه داد: بنا بر اطلاع شخصی، بسیاری از چاپخانه‌ها در حالت تعطیلی یا نیمه تعطیلی به سر می‌برند.

وی افزود: این فصل باید فصل شکوفایی حوزه نشر و چاپخانه‌ها باشد و شبانه روز کار کنند اما بعضا با شمارگان بسیار پایین خود را به نمایشگاه می‌رسانند چراکه هنوز قیمت کاغذ مشخص نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار پیگیری موضوع از طریق وزارت فرهنگ شده است.

وی ادامه داد: این موضوع باید در درون دولت و ستاد اقتصادی آن حل و فصل شده و کاغذ در کنار کالای اساسی و دارو قرار می‌گرفت اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در گزارش نهایی سازمان بودجه نیز کاغذ جزء کالاهای اساسی معرفی نشد.

عضو مجلس در کمیته کنترل بحران کاغذ توضیح داد: در صورت قرار گرفتن کاغذ در لیست کالاهای اساسی، مابه التفاوت ۳ هزار میلیارد تومانی که بین نرخ قدیمی ۳ هزار و ۷۰۰ تومانی و ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد برای کمک به آن تعلق می‌گرفت.

لازم به ذکر است؛سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش در توئیتی خبر از قرار گرفتن کاغذ در لیست کالای اساسی داده و گفته بود: «کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفت و از تفاوت ارزی که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود. برای ناشران، نویسندگان و اصحاب مطبوعات خبر خوشایندی است که دولت نیاز فرهنگی را چون نان، غذا و دارو برای کشور مهم و اساسی می داند».