معرفی برگزیدگان جشنواره تلویزیونی مستند با حضور "حاتمی کیا"

در مراسم اختتامیه جشنواره تلویزیونی مستند برگزیدگان در بخش های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

برگزیده مستند کوتاه از نگاه مردمی؛ نبی الله شعبانی برای مستند آجور تا بند

برگزیده مستند بخش نیمه بلند از نگاه مردمی؛ ارژنگ ضرغامی برای مستند زندگی در شب

برگزیده مستند بخش بلند از نگاه مردمی؛ سهیلا پور محمدی برای مستند بلند پرنده افلاک

ابراهیم حاتمی کیا جایزه مستند سال به انتخاب مردم را به سید هاشم مرتصویان برای مستند مشد عباس ... بودن یا نبودن تقدیم کرد.

در ادامه ابراهیم حاتمی کیا درباره شبکه مستند و دیدن برنامه های مستند گفت: در فضای فیلمسازی و تماشای فیلم  مستند بسیار احساس آرامش و امنیت می کنم؛ چراکه احساسم بر این است که فضای مستند فضای کاملاً سلوکی است که هنرمند را برای ورود به جامعه درست می سازد.

وی ادامه داد: اگر به دست من باشد، می گویم هیچ فیلمساز داستانی حق فیلمسازی ندارد؛ مگر اینکه از حوزه مستند عبور کند. چراکه تاثیر بسیاری بر نگاه فیلمساز دارد و بر جامعه هم تاثیرگذار است.‌

این کارگردان سینما در خصوص مستند مشد عباس ... بودن یا نبودن عنوان کرد: مستند مشد عباس ... بودن یا نبودن فیلمی است که نقد می‌کند و نقد خیلی بشاشی هم دارد. برخلاف کارگردان آن که عبوس است (خنده)؛ اما فیلم بشاش و به زبان اصفهانی است. مستندی که یک موضوع به شدت حساس جامعه را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: من مستند را پایگاه بسیار مهمی برای فیلمساز می دانم. به شخصه اولین شبکه ای که تکیه گاهم است، شبکه مستند است؛ چرا که در برنامه های شبکه مستند یک سلوک هنرمندانه و در عین حال یک دموکراسی بسیار زیبا را می بینم.

حاتمی کیا در پایان خاطرنشان کرد: زبان مستند و شبکه مستند بسیار ارزشمند است. امیدوارم روز به روز قدرت بگیرد و بتواند روزی مثل انیمیشن - که امروز دارد نفس می کشد- اکران خوبی به دست آورد.

سپس در بخشی وی‍ژه، از مرتضی پور صمدی تجلیل شد. وی گفت: 42 سال است که در عرصه مستندسازی فعالیت می کنم و در این مدت بیش از 100 مستند ساخته ام.