شبکه ملی موسسات نیکوکاری

همزمان با برگزاری نخستین مجمع عمومی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، نخستین دوره انتخابات شورای مرکزی این نهاد نیز برگزار شد.

علی‌اصغر خامنوی، رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در این نشست که در مجتمع نیکوکاری رعد برگزار شد به ضرورت و سوابق شکل‌گیری این شبکه اشاره و گفت: شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه حاصل همفکری و همکاری تعدادی از موسسات مردم‌نهاد و نیکوکاری است که به‌صورت داوطلبانه و به‌منظور برقراری ارتباط در راستای توسعه فرهنگ نیکوکاری، ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های سمن‌ها و موسسات نیکوکاری و خیریه و تعامل با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شکل گرفته و فعالیت‌های آن می‌تواند دستاورد ارزشمندی را برای جامعه مدنی کشور به همراه داشته باشد. خوشبختانه حاصل این تلاش‌ها در اردیبهشت ٩٥ به ثبت رسمی این شبکه در وزارت کشور منجر شد.

مدیرعامل جامعه نیکوکاری ابرار ضمن اشاره به فرایند عضوپذیری شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه افزود: اقدامات اجرایی ضروری برای موضوع عضوگیری از جمله تدوین اساسنامه عضویت به انجام رسیده و در سایت شبکه ملی به آدرس www.iranngonetwork.com در دسترس اعضای شبکه و سایر موسسات علاقه‌مند به عضویت است. شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه اکنون دارای ١٠٤ عضو رسمی و ١٨عضو غیررسمی است.

خامنوی سیاست‌های پیشنهادی برای تداوم موجودیت شبکه را پرهیز از آلوده شدن به گرایش‌های سیاسی دانست و گفت: مطابق با مفاد ماده دو اساسنامه شبکه، کلیه فعالیت‌های آن غیرسیاسی، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرتجاری است. در این راستا  قانونمداری، افزایش مشارکت اعضا، نقش‌آفرینی شبکه در ایجاد تعامل با حاکمیت و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد و رفع موانع فعالیت آن‌ها در چارچوب‌های مصوب همواره مدنظر بوده است.

همچنین فیروزه صابر، مدیرعامل شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری، مشارکت را اصل بنیادین در شکل‌گیری و تداوم فعالیت شبکه دانست و گفت: میزبان این جلسه کلیه سازمان‌های مردم‌نهاد حاضر هستند. بدون مشارکت فعال تک‌تک اعضا، قطعا شبکه ملی شکل نمی‌گرفت. امروز دیگر این شبکه دارای هویت مستقلی است. استقلال شبکه، شفافیت، ساختار دموکراتیک، عدم ارائه خدمات موازی با اعضا و ایجاد ارزش افزوده از جمله اصول راهبردی مهم شبکه است.

مدیرعامل بنیاد کارآفرینی زنان و جوانان، اهداف شبکه را در سه بخش تثبیت موقعیت سازمان‌های مردم‌نهاد، توان‌افزایی آن‌ها و بسترسازی برای تعامل بیشتر سازمان‌های مردم‌نهاد با یکدیگر ذکر کرد و گفت: در سال گذشته توانستیم با مشارکت اعضا چندین برنامه موثر از جمله اولین نشست مطبوعاتی شبکه، نشست کارگروه بررسی قوانین معافیت مالیاتی سازمان‌های مردم‌نهاد، نشست‌های متعدد در موضوع چالش‌ها و راهکارهای استفاده از نیروهای داوطلب در سازمان‌های مردم‌نهاد را برگزار کنیم.

در ادامه جلسه پس از رای‌گیری از میان ٦١ متقاضی رسمی جهت عضویت در شورای مرکزی که به‌صورت کتبی اعلام آمادگی کرده بودند، ٤٠  نفر به نمایندگی از 40 سازمان مردم‌نهاد حائز اکثریت آرا شده و به شورای مرکزی شبکه راه پیدا کردند. همچنین ١٠ نفر نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل شورا انتخاب شدند. طبق اساسنامه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، هیات موسس موظف بوده است با رسیدن تعداد اعضا به 100 عضو، نخستین مجمع عمومی و انتخابات شورای مرکزی شبکه را برگزار کند.

-سارا علی اکبریان-