کتابخوانی "داریوش ارجمند" در نمایشگاه کتاب

داریوش ارجمند در نشست کتابخوانی فرهنگسرای کتاب با بیان اینکه ملت ایران از دیرباز از قصه‌گوترین مردمان دنیا بوده‌اند، گفت: متاسفانه امروزه جای خالی آثار ادبی و تالیفی برگرفته از متون ادبی کهن ما به شدت احساس می‌شود.

ارجمند پس از کتابخوانی برای علاقه‌مندان گفت: باید در گنجینه‌ ادبیاتمان به دنبال مأخذ بگردیم؛ چرا که ما ادبیات بسیار غنی و بزرگی داریم و نیازی به مسائل پیش پا افتاده‌ غیرفرهنگی نداریم.

بازیگر پیشکسوت سینمای کشور با انتقاد از رویکردی که در آن نسل جوان به جای توجه به ریشه‌های فرهنگی و تمدن خود با فرهنگ‌های من‌درآوردی ارتباط یافته است، افزود: با وجود شمس و مولانا نسل جوان ما نباید گرایشی به امثال پائولو کوئیلو‌ها داشته باشد.

وی در ادامه به آثار تالیفی خود اشاره کرد و نمایشنامه‌ «سفر اشغال» درباره‌ مرگ رستم و «سلطان فیلگردن» که حکایتی از سعدی است را از جمله کتاب‌های منتشر شده‌اش در حوزه‌ی ادبیات کهن عنوان کرد.

وی مرگ رستم را مهمترین قصه در شاهنامه دانست و آن را ظرفیتی قابل توجه در خیل آثار نمایشی توصیف کرد.

آموزش و پرورش وارد عمل شود

داریوش ارجمند گفت: همه روزه هزاران بار این سوال از هنرمندان، مسئولان و اقشار جامعه پرسیده می‌شود که برای ترویج کتابخوانی چه باید کرد؟ پاسخ این سوال این است که آموزش و پرورش باید برای ایجاد این فرهنگ وارد عمل شود.

وی تاکید کرد: کتابخوانی چیزی نیست که در بیست سالگی بخواهد اتفاق بیفتد و باید ریشه‌های آن از خردسالی و کودکی در باور و اندیشه‌ی فرد پرورش داده شود.

وی تصریح کرد: امروزه اگر از کتابخوان‌ها بپرسید چطور کتابخوان شده‌اید، کیهان بچه‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از دلایل آشنایی با کتاب و کتابخوانی معرفی می‌کند.

وی در ادامه ضمن انتقاد از حذف درس انشاء از مدارس، گفت: چطور می‌توان از بچه‌هایی که نه انشا می‌نویسند و نه لازم می‌بینند تا کتاب ببینند، انتظار کتابخوانی داشت.