به گزارش مهر، همزمان با کاهش سطح روابط ایران و انگلیس، اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعزام دانشجوی بورسیه به انگلیس را مسکوت اعلام کرد و همزمان، موسسات اعزام دانشجو به انگلیس نیز در مصوبه ای بر توقف اعزام دانشجو به انگلیس به اجماع رسیدند.

رای موسسات برای مسکوت باقی ماندن اعزام دانشجو به انگلیس

در آخرین جلسه ای که با حضور ۱۹ نفر از مدیران موسسات اعزام دانشجو به انگلیس و رئیس کانون این موسسات برگزار شد، با رای اکثریت این مدیران، اعزام دانشجو به انگلیس مسکوت ماند و پس از بحثو گفتگو در زمینه کاهش رابطه ایران با انگلیس، همچنین به منظور هماهنگی با سیاستهای کشور، اعزام دانشجو به انگلیس تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

این در حالی است که در میان یکصد موسسه اعزام دانشجو به خارج که با مجوز وزارت علوم این اقدام را انجام می دهند، هستند موسساتی که علاوه بر اعزام دانشجو به کشورهای دیگر، اعزام به انگلیس را هنوز در برنامه های خود دارند و در این زمینه هیچگونه ممنوعیتی برای آنان در نظر گرفته نشده است.

از این ها گذشته، تبلیغات اعزام دانشجو به انگلیس موسسات به وضوح دیده می شود.

صدور ویزای انگلیس در ابوظبی و آنکارا

با پیگیریهای خبرنگار مهر، برخی موسسات مجاز اعزام دانشجو به انگلیس، درباره نحوه اعزام پاره ای توضیحات را ارائه کردند.

بعضی از این موسسات در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند اعزام دانشجو به انگلیس را همچنان با قوت انجام می دهند و در نخستین تماس تلفنی که با این موسسات برقرار می شود، هزینه های تحصیلی در انگلیس، شرایط تحصیل و مقاطع تحصیل و هزینه ها را یادآور می شوند.

یکی از این موسسات حتی تاکید کرد که به دانشجویان توصیه می کند در لندن به علت هزینه های بالا زندگی نکنند و حومه لندن را برای زندگی برگزینند.

موسسات همچنین اعلام می کنند که متقاضیان باید ویزای خود را از ابوظبی یا آنکارا دریافت کنند.

برخی موسسات هم عنوان کردند که هر چند نمی توانند تبلیغات خود را برای اعزام به انگلیس همانند گذشته انجام دهند اما اعزام به انگلیس همچنان ادامه دارد و این امر برای آنها غیرقانونی نیست.

قول اعزام به انگلیس از سوی موسسات

موسسات مجاز اعزام دانشجو به انگلیس که البته اعزام به آمریکا را نیز در برنامه های خود دارند، در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کردند که حتی برای اعزام در رشته های حساس نیز می توانند مشاوره دهند و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند البته برای این منظور مراجعه حضوری به این قبیل موسسات برای دریافت مشاوره ضرورت دارد.

این موسسات در هر حال عنوان می کنند که اعزام دانشجو به انگلیس صورت می گیرد و دانشجویانی که در رشته های حساس درس می خوانند می توانند پذیرش رشته ای دیگر مثل MBA را از این موسسات دریافت کنند و در نهایت به انگلیس اعزام شوند.

اعزام به انگلیس از طریق موسسات به وزارت علوم ارتباطی ندارد

" اعزام دانشجو به انگلیس از سوی موسسات مجاز اعزام دانشجو به انگلیس ارتباطی با وزارت علوم ندارد و اگر دانشجویی بتواند پذیرش و ویزا دریافت کند، اعزام می شود. " این مطلبی است که از سوی چند موسسه مجاز اعزام دانشجو به انگلیس به خبرنگار مهر اعلام شده است.

هم اکنون در انگلیس تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ دانشجوی غیر بورس که با هزینه شخصی یا بورس دانشگاههای انگلیس در این کشور حضور دارند، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.

تعداد دانشجویانی که با بورسیه آموزش عالی و در مقطع دکتری (بلند مدت و سال آخر) در حال تحصیل در انگلیس هستند ۲۳ نفر است.