"لاتاری" با فروش 14 میلیاردی همچنان صدرنشین گیشه

فیلم سینمایی "لاتاری" ساخته "محمدحسین مهدویان" سومین ساخته سینمایی "محمدحسین مهدویان" بعد از "ایستاده در غبار" و "ماجرای نیمروز" برای این کارگردان جوان رشد قابل ملاحظه ای در فروش را به همراه داشت.

وی سال گذشته فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" را در چرخه اکران می دید که این فیلم با وجود کیفیت بسیار بالا و موفقیت های جشنواره‌ای ۴,۷۸۰,۳۰۶,۰۰۰ تومان فروش را در گیشه به نام خود ثبت کرد.

حال فیلم سینمایی "لاتاری" که از ابتدای امسال روی پرده رفته به فروشی معادل 14 میلیارد تومان دست یافته تا رشد 10 میلیارد تومانی را برای مهدویان به همراه داشته باشد. این فیلم که در کنار خود رقیبانی همچون "مصادره" و "به وقت شام" را می بیند به یکباره و با شروع سال اداری و افزایش فروش قابل توجهی را تجربه کرد و از رتبه سوم به جایگاه اول دست یافت.

با اکران فیلم سینمایی "تگزاس" که نوعی از کمدی بفروش سینما محسوب می شود همه انتظار داشتند که در اولین هفته اکران تگزاس این فیلم صدرنشین شود اما پیش بینی‌ها درست از آب در نیامد و لاتاری باز هم صدرنشین شد.

موفقیت فیلم سینمایی لاتاری را می توان از نقاط متفاوتی بررسی کرد. داستان این فیلم یکی از مهم ترین دلایل استقبال مردم از آخرین ساخته مهدویان است. نگاه دوباره خلق شخصیتی حماسی و ظهور و بروز قهرمان در سینمای ایران مهم‌ترین دلیل موفقیت لاتاری از سوی منتقدین ارزیابی می شود.

فارغ از موفقیت در شخصیت پردازی و فیلمنامه درست که شاید در لاتاری ایراداتی داشته باشد، سینمای ایران سالهاست که از حضور قهرمانی چون موسی بی بهره بوده است.

پرداختن به مساله ای دغدغه مند و روز جامعه از دیگر دلایل موفقیت این فیلم در پیشه است. موضوعی که به نوعی هر تماشاگر را تا سر حد عصبانیت پیش می برد و در انتها به نوعی همگام با موسی و امیرعلی انگار خودش نیز به انتقام جویی دست می زند.

یکی دیگر از دلایل استقبال مردم از فیلم سینمایی "لاتاری" را باید بدون شک در بازی بازیگران اثر دانست. بازیگران با وجود ضعف در فیلمنامه توانسته اند شخصیت ها را به درستی بازی کنند. در میان بازیگران البته "ساعد سهیلی" و "زیبا کرمعلی" نقدهای فراوانی را دریافت کردند اما "هادی حجازی فر" و "جواد عزتی" بازی درخشان و قابل تحسینی را ارائه داده اند.

آنچه لاتاری را در آستانه دوازده میلیارد تومانی شدن قرار داده ابعاد مختلفی دارد. فیلم قبلی مهدویان با نام  "ماجرای نیمروز" به فروشی نصف این مبلغ هم دست نیافت با وجود اینکه از نگاه تمامی منتقدین اثری به مراتب اصولی تر و استاندارد بود. اما لاتاری توانسته بر خلاف نظرات منتقدین و همچنین داوران جشنواره فیلم فجر یکه تاز گیشه باشد.

برخلاف ماجرای نیمروز لاتاری در جشنواره فیلم فجر هیچ موفقیتی را به دست نیاورد. عدم استقبال هنرمندان و اسقبال ویژه مردم دو نقطه روبرو و متضاد با یکدیگر هستند. اتفاقی که شاید دور بودن تفکر اهالی هنر با مردم را به خوبی نشان می دهد.

مهدویان شاید با فیلمش نتوانست هنرمندان و منتقدین را راضی نگه دارد اما نشان داد که با احیای دوباره قهرمان در سینمای ایران به نیازی جدی در سینما رسیدگی کرده است. اتفاقی که به شدت مورد رضایت و استقبال مردم واقع شده و لاتاری را به عنوان رقیبی جدی برای پرفروش ترین فیلم سال 97 معرفی کند.