تولیدات هنری رسانه ای دبیرستانی ها از زندگی شهدا

حامد علامتی دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان با حضور در برنامه «پرانتز باز» در خصوص اقداماتی که به منظور آشنایی دانش آموزان با شهدای جنگ تحمیلی صورت گرفته است گفت: ما از چند اصل تربیتی استفاده می کنیم. دانش آموز و مخاطب ما باید درگیر کار شود. اگر می خواهیم مفاهیم را به مخاطب مان انتقال دهیم نباید متکلم وحده باشیم ما یک چیزی بگوییم و آن ها یک چیزی یاد بگیرند. باید خودشان را درگیر کار کنند. خودشان میزبانی کنند.

وی افزود: بر این اساس طرح همکلاسی آسمانی برای دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه دوم و اول دبیرستان در نظر گرفته شده است. دانش آموزان در گروه های متعدد همراه با مربیان و سرگروه های خود در منازل شهدا حضور می یابند و از طریق پدران و مادران و دوستان شهدا با سیر زندگی این شهدا آشنا می شوند. دفترچه هایی هم هست که این ها را با وصایا و زندگی نامه شهدا پر می کنند.

علامتی ادامه داد: قریب به هفت هزار پرونده شهید دانش آموز از 36 هزار آماده شده است. این را هم ما آماده نکردیم خود بچه ها میزبان بودند. یک چیزی حدود 150 هزار دانش آموز در کل کشور در طول پنج- شش سال گذشته درگیر این کار بودند تا این پرونده ها آماده و تبدیل به محصولات فرهنگی شوند.

دبیرکل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان اضافه کرد: برای دختران دانش آموز طرحی به عنوان لشکر فرشتگان را اجرا کردیم که از سال 92 شروع شده و به بررسی زندگانی زنان مجاهد مسلمان می پردازد زنانی که از صدر اسلام بودند، مثل حضرت خدیجه، حضرت فاطمه الزهرا و زنانی که الان در قید حیات هستند.

وی اظهار داشت: دانش آموزان دختر ما چند سال است که ما علاوه بر ائمه اطهار زندگی زنان معاصر را مثل سرکارخانم مرضیه دباغ که از یاران امام بودند مورد بررسی قرار داده اند. البته هم برنامه همکلاسی آسمانی، هم لشکر فرشتگان به صورت مدرسه ای دارد اتفاق می افتد. یعنی دانش آموزان این پژوهش ها را روی شهدا و ایثارگران مدرسه خودشان انجام می دهند. تا به امروز 150 هزار پسر و حدود 100 هزار دختر در طول سه سال گذشته درگیر این کار بوده اند.

علامتی در خصوص اثرگذاری روی دانش آموزانی که در این طرح مشارکت نمی کنند بیان داشت: یک اصلی داریم در تربیت به اسم اثری پذیری از گروه همسال، به جای اینکه من تاثیر بگذارم برای دانش آموز خود دانش آموز... این محصولاتی که این ها آماده کردند با استفاده از ابزار هنر و رسانه هایی که الان موجود است به هم سن و سالان خودشان که دانش آموزان باشند انتقال می دهند.

وی در پاسخ به این سووال که دانش آموزان تا چه میزان نسبت به تکنیک ها و مهارت های هنری رسانه ای برای ارائه ی این محتواها مسلط اند گفت: ما مربیانی داریم که در زمینه های مختلف از جمله تئاتر و فیلمسازی، آموزش های لازم را به بچه ها می دهند. خروجی این ها در قالب یک جشنواره قرار می گیرد. بچه ها یک رقابت مومنانه ای را انجام می دهند، مسابقه می دهند، فیلم های کوتاه تولید می کنند. فیلم های تولیدی بچه های  ما به جشنواره عمار راه پیدا می کند آنجا نمایش داده می شود. اول راه هستیم نمی شود گفت به صورت حرفه ای داریم کار می کنیم کاملا به صورت آماتور است اما امیدواریم که از بین این بچه ها، هنرمندان خوب، مجریان خوب، فیلمسازان خوب که در زمینه دفاع مقدس کار می کنند وارد عرصه ی حرفه ای شوند.

پرانتز باز برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت 71 روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین 13 تا 20 سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی و زهرا محبوب.

مخاطبان این برنامه می توانند کانال پرانتز باز را در پیام رسان سروش و بله با آدرس @omidtv_parantezbaz و در اینستاگرام با نشانی parantezbaz_tv دنبال کنند.