دلیل استقبال مخاطبان از سریال‌های قدیمی تلویزیون چیست؟

تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون از سریال جدید "پا‌های بی‌قرار" که قرار است به زودی از شبکه پنج سیما پخش شود، خبر داد و گفت: اگر مردم از سریال‌های قدیمی بیشتر استقبال می‌کنند، چون فیلمنامه‌های قوی‌تری دارند.

 مردم این روز‌ها بیشتر از زمان‌های دیگری، تلویزیون نگاه می‌کنند، چون همیشه سریال‌ها و برنامه‌های ماه رمضان برایشان نوستالژی داشته است. مثلاً وقتی "خانه به دوش"، "متهم گریخت" و "پایتخت" در ژانر طنز و یا "صاحبدلان" و "اغما" در تم‌های جدی‌تر به روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رفت بسیاری از منتقدین بهترین روز‌های استقبال مخاطبین از رسانه ملی را آن روز‌ها می‌دانستند. اما امروز با تولید سریال ویژه ایام رمضان باز هم بازپخش سریال "پایتخت" بیشترین آمار اقبال عمومی را به خودش اختصاص می‌دهد.

ایرج محمدی تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون را بیشتر با «خانه به دوش»، «نرگس»، «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» و «دردسر‌های عظیم» می‌شناسند. او درباره این رکود سریال‌سازی و استقبال مردم از فیلم‌های قدیمی تلویزیون، تأکید کرد: بیشترین دردی که امروز مخاطبین احساس می‌کنند و به سراغ بازپخش فیلم‌ها می‌روند به فیلمنامه‌های ضعیف برمی‌گردد که تهیه‌کنندگان و فیلمساز‌ها امروز ناگزیر برمی‌گزینند و آن طور که باید و شاید دیگر مخاطب ما خودش را درگیر سریال‌های تلویزیونی نمی‌کند. البته شاید در این بین شبکه آی‌فیلم، نمایش و یا تماشا بیش از شبکه‌های دیگر رونق داشته باشد؛ چون فیلم‌های قدیمی تلویزیون را به روی آنتن می‌برند و یا در نمایش فیلم‌های ایرانی و خارجی به روز را پخش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید این تفکر نهادینه شود که کم بسازیم، ولی خوب بسازیم، تأکید کرد: اگر "خانه به دوش"، "متهم گریخت" و حتی کار‌های دیگر دوباره پخش می‌شوند و مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد باید به واقعیت این اتفاق نه چندان مبارک پی ببریم؛ درست است که مخاطب از رسانه ملی حمایت می‌کند، اما حقیقتاً یا فیلمنامه‌ها ضعیف هستند و یا دیگر عوامل فیلم از جان و دل مایه نمی‌گذارند. به نظرمن بایستی به کیفیت کار بیشتر احترام گذاشت و امروز شاهد افزایش حجم آثار هستیم. مجموعه عوامل فیلمساز و تهیه‌کنندگان ما باید این شعار را در عالم دنیای تصویر نهادینه کنند که کم بسازیم، ولی خوب بسازیم. آن وقت می‌بینیم که این آثار هم به محض تکرار برای مردم خاطرانگیز و لذت‌بخش خواهد شد.

ایرج محمدی در پاسخ به این سوال که ما امروز برای پرورش و تربیت فیلمساز، بازیگر و نویسنده برنامه درست و اصولی نداریم، افزود: من به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان قدیمی تلویزیون همه مشکلات در سریال‌سازی را از طرف فیلمسازان و تهیه‌کنندگان نمی‌دانم، چرا که هیچ نهاد، ارگان و سازمان مربوطه‌ای از جریان آموزش و پرورش حوزه بازیگری، کارگردانی و حتی نویسندگی حمایت نمی‌کنند. دانشگاه‌های مربوط همه خصوصی شده‌اند و استعداد‌هایی که بضاعت مالی مناسبی ندارند نمی‌توانند از این فضا‌های آموزشی و پرورشی بهره لازم ببرند. بایستی برای شکوفایی بهتر و اقدام مناسب در جهت رونق سریال‌سازی تلویزیون برنامه‌ریزی بهتر و اصولی‌تری داشته باشیم.

تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون با اشاره به اینکه هنوز یک گروه اختصاصی برای ساخت و پرورش موضوعات طنز در دنیای تصویر نداریم، خاطرنشان کرد: وقتی سریال‌های طنز به پربیننده‌ترین فیلم‌های تلویزیون تبدیل می‌شوند مدیران و مسئولان مربوطه باید به این نتیجه برسند که یک گروه اختصاصی برای ساخت و پرورش موضوعات طنز تشکیل بدهند که به واقع نیازمند مخاطب است. متأسفانه هنوز هم نقش جوان اول سریال‌های طنز ما بازیگران محبوب طنز دهه ۷۰ هستند. در صورتیکه ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی مناسب، استعداد‌های جوانان خوش‌ذوق طنّاز ما شکوفا شوند. ما به عنوان تهیه‌کننده قدرالسهم خودمان را در طبق اخلاص گذاشته‌ایم و حالا منتظر حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه هستیم.

وی در پایان به سریال جدید «پا‌های بی‌قرار» که قرار است به زودی از شبکه پنج سیما به روی آنتن برود، اظهار کرد: تصویربرداری مجموعه تلویزیونی " پا‌های بی قرار" به کارگردانی منوچهر هادی از مرز ۸۵ درصد گذشت و فیلمبرداری این مجموعه در اطراف تهران اوشان فشم ادامه دارد. اکنون در ویلایی در اوشان فشم مشغول ضبط سریال هستیم و پیش بینی ما این است که تصویر برداری این مجموعه تا اوایل مردادماه تمام شود. تدوین و مراحل فنی سریال نیز همزمان در حال انجام است تا به زودی مهیای پخش از شبکه پنج سیما شود.

براساس این گزارش، "پا‌های بیقرار" ملودرامی خانوادگی است که داستان رویارویی دو خانواده را روایت می‌کند. آدم‌های این قصه زندگی محلی و همسایگی کنار هم داشتند و دارند و بحث مبارزه با اعتیاد و فساد اقتصادی هم از رگه‌های‌داستان این سریال است. مسعود رایگان، پانته آ. بهرام، حمید گودرزی، مهرانه مهین ترابی، شاهرخ استخری، لیندا کیانی، افسانه ناصری، سمیرا حسن پور بازیگران اصلی سریال «پا‌های بیقرار» هستند.