این شبها «فصل داغ فوتبال» را از دست ندهید

به همین دلیل شبکه ورزش هم پخش برنامه فصل داغ فوتبال را با اجرای جواد خیابانی از 12 خرداد ماه آغاز کرده است. این برنامه هر شب ساعت 22 پخش و با شروع بازی‌ها در دو بخش ظهر و شب روانه آنتن می‌شود. پخش برنامه فصل داغ فوتبال تا پایان مسابقات جام جهانی فوتبال ادامه دارد و دست‌اندرکاران این برنامه سعی کردند نگاه متفاوت‌تری داشته باشند و با دعوت از مهمانان مختلف رنگ و بوی برنامه، مردمی باشد تا این‌که فقط طرفداران فوتبال آن را دنبال کنند. در این برنامه به لایه‌های زیرین جام جهانی نگاه کارشناسی خواهد شد.

البته محور اصلی، تیم ایران است و ملی‌پوشان و همچنین خبرنگاران و عکاسان ورزشی که با این رویداد پیوند خورده‌اند در این برنامه حضور دارند. به همین بهانه به سراغ حامد غفاری تهیه‌کننده برنامه و جواد خیابانی رفتیم و درباره این برنامه به گفت‌وگو نشستیم.

اتحاد ملی

جواد خیابانی، مجری برنامه فصل داغ فوتبال درباره رویکرد مردمی برنامه و این‌که آیا از قبل این تعریف و طراحی شده بود یا در هنگام اجرا به این نتیجه رسیده‌اید؟ به جام‌جم توضیح داد: بله، این سناریو از قبل طراحی شده بود و مدیریت شبکه آقای شیعه و تهیه‌کننده از قبل اعلام کرده بودند که برنامه مردم محور باشد. وقتی برنامه‌ای از رسانه ملی پخش می‌شود، چه بهتر که همه درگیر شوند. البته جام جهانی همه را در رده‌های سنی و شغلی متفاوت از بچه گرفته تا پیر و... را درگیر می‌کند. همه عاشق تیم ملی فوتبال هستند. این سیاست هم از قبل تدوین شده بود.

وی ادامه داد: البته ما به احترام شب‌های عزاداری شور و هیجان برنامه را کم کرده بودیم، اما در حال حاضر هیجان برنامه را افزایش دادیم. ضمن این‌که برنامه مردمی‌تر شده است. هر چقدر مشارکت مردم بیشتر باشد، مسلماً بهتر هم خواهد شد.

این مجری درباره این‌که آیا این برنامه به موازات برنامه 2018 نیست؟ توضیح داد: در هنگام جام جهانی ده‌ها شبکه‌های تلویزیونی برنامه پخش می‌کنند و هر برنامه شخصیت و کاراکتر منحصر به فرد خودش را دارد و این به معنای دخالت در کار یکدیگر نیست. ضمن این‌که هر یک از برنامه‌های رادیو و تلویزیون بنا به ماموریتی که برایشان تعریف شده به دنبال مشارکت مردمی هستند. ضمن این‌که من کارمند شبکه سه هستم و آنچه اهمیت دارد احساس رضایتمندی مردم است و این‌که اتحاد ملی حاصل شود.

خیابانی در پاسخ به این سوال که آیا شما هم مسابقات ایران را گزارش می‌کنید؟ توضیح داد: هنوز تقسیم‌بندی نشده است و فکر نمی‌کنم تا قبل از 48 ساعت این اتفاق بیفتد.

افزایش شور و هیجان

حامد غفاری، تهیه‌کننده درباره هدف برنامه فصل داغ فوتبال در شبکه ورزش به جام‌جم گفت: همیشه رسانه ملی از تیم ملی حمایت کرده و انگیزه مضاعف به مردم داده است. در همین راستا و افزایش شور و هیجان در میان مردم تلاش کرده‌ایم برنامه‌ای را روانه آنتن کنیم که رنگ و لعاب آن مردمی بوده تا بتوانیم پل ارتباطی بین فوتبال و مردم باشیم. بنابراین هدف اصلی ما مردم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه به موازات برنامه 2018 عادل فردوسی‌پور نیست، توضیح داد: ما سعی کرده‌ایم رویکرد برنامه متفاوت باشد. البته ما هم به شکل تخصصی و کارشناسی به فوتبال و جام جهانی می‌پردازیم، اما رویکرد ما مردمی است. همچنین قرار است رفتارهای مردم در زمان پخش مسابقات در جام جهانی را پوشش بدهیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: در واقع با همکاری شهرداری قرار است در پارک‌ها و بوستان‌ها استیج‌هایی برپا کنیم تا زمانی که مردم برای تماشای فوتبال در پارک‌ها جمع می‌شوند در فواصل برنامه ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم. همچنین گروهی را برای ارسال گزارش‌های متنوع به روسیه اعزام کرده‌ایم. یکی دیگر از بخش‌های برنامه فصل داغ فوتبال، معرفی کشورها از زوایای مختلف است. یعنی با زبان مردم اطلاعات خوبی از کشورهایی که در جام جهانی حضور دارند، خواهیم داد.

غفاری افزود: تلاش می‌کنیم برنامه برای همه اقشار مردم در رده‌های سنی مختلف جالب باشد و مطالب قابل هضم. یعنی می‌خواهیم همه مردم را درگیر فضای برنامه کنیم.

وی درباره انتخاب جواد خیابانی به عنوان مجری برنامه توضیح داد: جواد خیابانی نه تنها یک مجری با سابقه و حرفه‌ای است، بلکه یک مجری حماسی است و مردم هم شخصیت‌اش را دوست دارند و هم گزارش‌هایش. یکی از حسن‌های خیابانی این است که زبانش مردمی است و همین باعث می‌شود همه رده‌های سنی از نوجوانان گرفته تا میانسالان همه با علاقه پای برنامه او بنشیند. در واقع خیابانی فقط کارشناس نیست، بلکه دایره‌المعارف ورزشی است.

این تهیه‌کننده درباره این‌که آیا استیج‌ها در چند بوستان برپا می‌شود یا فقط به یک بوستان ختم می‌شود و توضیح داد: گروه سیار ما این آمادگی را دارد که در بوستان‌های مختلف تهران در حرکت باشد. البته ما صحبت کرده‌ایم، باید منتظر برنامه‌ریزی‌ای باشیم که با شهرداری داریم.

گوینده ای با ادبیاتی نرم

حامد غفاری که تهیه‌کنندگی برنامه «فصل داغ فوتبال» را به عهده دارد، فعالیت‌اش را در رسانه ملی با گویندگی خبر ورزشی آغاز کرده و همچنان در کنار تهیه‌کنندگی به گویندگی مشغول است.

او در حال حاضر گوینده خبر ورزشی شبکه های یک، سه و جام جم هست و اگر بخواهیم او را در یک جمله توصیف کنیم، باید بگوییم که سبک او در گویندگی صمیمانه و نرم است و جزو گویندگان صورت سنگی محسوب نمی‌شود.

البته این سبک خبری در سالهای اخیر بیشتر رونق پیدا کرده و مخاطبان هم استقبال بیشتری کرده‌اند و به همین دلیل اکثر گویندگان جوان به این سمت گرایش پیدا کردند که غفاری هم جزو این دسته محسوب می‌شود.

البته به این معنا نیست که این دسته از گویندگان از زبان معیار فاصله گرفتند، بلکه لحن‌شان هنگام قرائت خبر در عین حفظ صمیمیت، احترام به مخاطب را در نظر می‌گیرند.

پل ارتباطی فوتبال با مردم

برنامه «فصل داغ فوتبال» پل ارتباطی بین دنیای فوتبال و مردم است.

شخصیت محبوب خیابانی

غفاری، تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که خیابانی با وجود کارشناس بودن اما برخی به اجرا و اشتباهات او نقد دارند، توضیح داد: آنچه اهمیت دارد این است که آقای خیابانی شخصیت محبوبی در میان مردم است و تجارب و سوابق او زبانزد مردم است. بنابراین او شایسته ترین گزینه برای اجرای برنامه فصل داغ فوتبال بود.

وی با اشاره به بخش‌های برنامه افزود: دعوت از فوتبالیست‌های حاضر در جام‌جهانی 1978 و 1998 از دیگر بخش‌های برنامه است که اتفاقا پیام‌های مردمی نشان می‌دهد که این بخش مورد توجه مردم هم قرار گرفته شده است.

طیف مهمانان برنامه متنوع است. گزارش‌های مردمی از دیگر بخش‌های این برنامه زنده است. همچنین با شروع بازی‌ها می‌خواهیم با تحریریه رسانه‌ها هماهنگ کنیم تا بخشی از برنامه از تحریریه پخش شود و مردم در جریان کار خبرنگاران ورزشی برای پوشش مسابقات باشند.

از مدیر شبکه ورزش قدردانی می‌کنم که به من اعتماد کرده و تهیه برنامه را به من سپردند.