پسرهای جوان بخوانند/بررسی چالش‌های نظام وظیفه در «سربازخانه»

شصت و نهمین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «سربازخانه» ساخته هادی معصوم‌دوست روی آنتن شبکه مستند می رود.

پس از پخش مستند، مهدی اسماعیل‌تبار روان‌شناس فرهنگی و هادی معصوم‌دوست کارگردان مستند «سربازخانه» مهمان برنامه می شوند و با موضوع مقطع سربازی در بین جوانان، ‌چالش‌ها و راهبردهای نظام وظیفه گفتگو می کنند. علاوه بر این، محمدتقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این مستند می پردازند.

مستند «سربازخانه» روایت یکی از حساس‌ترین مقاطع زندگی پسران جوان یعنی دوره سربازی است. این مستند تلاش کرده است تا به طور خاص، عمده اتفاقات ۲ ماهه دوره آموزشی سربازی را به تصویر بکشد. شخصیت‌های اصلی این مستند، سربازان جوانی هستند که هر کدام با هدفی متفاوت پا در این مقطع زندگی گذاشته و تلاش می‌کنند تا با پایان یافتن آن به سراغ تحقق آرزوهایشان بروند. صحبت‌های این سربازان در برابر دوربین کاملا خالصانه و عمدتا همراه با چاشنی طنز است. هر کدام از هدف خود برای سربازی آمدن می‌گویند و در ادامه آرزوهایشان را بیان می‌کنند.

هادی معصوم‌دوست، کارگردان این مستند که خود نیز دوره سربازی را قبلا گذرانده است برای دومین بار وارد یک پادگان آموزشی شده و در کنار سربازان، زندگی ۲ ماهه‌ای را آغاز می‌کند. دوربین وی، لحظات خاص زندگی افراد مختلف در دوران آموزشی سربازی را به تصویر کشیده است و برشی متفاوت از این مقطع ارایه می‌دهد.

مستند «سربازخانه» در جشنواره «سینماحقیقت» سال گذشته حضور داشت و در این جشنواره به نمایش در آمد. اکنون نیز این مستند برای اولین بار در شبکه مستند سیما و برنامه «به اضافه مستند» رونمایی خواهد شد.

برنامه «به اضافه مستند» با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۳ تیر ماه ساعت ۹ و جمعه ۱۵ تیر ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.