به گزارش مهر، نشست خبری بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه ۲۷ دیماه در محل ساختمان فجر این معاونت برگزار شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره درخواست‌ها از جانب برخی ناشران برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: برخی معتقدند اگر ۲ کتاب هم در سال منتشر کرده باشند، باید در نمایشگاه حضور داشته باشند. این امکان برای ما به عنوان برگزارکنندگان نمایشگاهی که ظرف محدودی دارد، وجود ندارد.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به فعالیت حدود ۴۰۰۰ ناشر در ایران افزود: برخی از ناشران که سررسید و برخی که جزوه‌های ۸ صفحه‌ای هم چاپ می‌کنند، می‌گویند کتاب چاپ می‌کنیم و از ما انتظار دارند در نمایشگاه غرفه داشته باشند. کتاب تعریف دارد؛ ۱ - دارای مجوز باشد ۲ - دارای مجوز اعلام وصول باشد.

بهمن دری همچنین از «تلاش سرسختانه با نهادهای دولتی که متقاضی فضای زیادی در نمایشگاه کتاب تهران هستند» از سوی شورای سیاستگذاری این نمایشگاه خبر داد.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه منعی برای حضور کتاب‌هایی که از نیمه دوم سال ۱۳۸۷ به این طرف منتشر شده باشند، در نمایشگاه بیست و پنجم کتاب تهران وجود ندارد، در عین حال از قاطعیت شورای سیاستگذاری این نمایشگاه در برخورد با ناشران متخلف سخن گفت و یادآور شد: به این ناشران که البته تعدادشان معمولاً کم است، اول تذکر لسانی و دوم تذکر کتبی داده می‌شود و در مرحله آخر غرفه‌شان بسته می‌شود.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران افزود: به ناشرانی هم که مرجع قضایی برای آنها حکم صادر کرده باشد، اجازه حضور در نمایشگاه داده نخواهد شد.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت گزینه‌های مطرح برای محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعلام آمادگی مسئولان باغ کتاب برای میزبانی از دوره بیست و ششم آن(سال ۱۳۹۲) در این محل گفت: بعد از پایان نمایشگاه امسال بالغ بر ۱۰ گزینه به ما معرفی شد که هیچکدام از نظر کارشناسی مورد تائید مجموعه کارشناسان ما قرار نگرفت.

دری افزود: از برخی از این مکان‌ها مثل باغ کتاب حتی عکس‌های هوایی هم تهیه شد که در بازبینی این عکس‌ها مشخص شد که قطعاً دچار مشکلات ترافیکی و آمد و رفت خواهیم شد.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد با اشاره به نیاز نمایشگاه کتاب تهران به حداقل ۱۲۰ هزار مترمربع، یکی از دلایل منتفی شدن پروژه باغ کتاب را کمبود فضای مورد بهره‌برداری آن(۳۶ هزار مترمربع) عنوان کرد و گفت: حاصل همه بررسی‌های ما این شد که این پروژه(باغ کتاب) به نمایشگاه بیست و پنجم وصال نمی‌دهد و تحت هیچ شرایطی امکان برگزاری این رویداد در آن نیست و ما هم این ریسک را نپذیرفتیم.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران همچنین به ظرفیت‌های مجتمع امام خمینی(ره) واقع در محدوده پایین مصلی برای تبدیل شدن به محل دائمی این نمایشگاه اشاره کرد و از ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور برای تامین اعتبار ساخت این پروژه خبر داد.

بهمن دری گفت: این مکان گزینه مورد نظر ما برای ساخت محل دائمی نمایشگاه کتاب تهران است و در نامه مربوطه هم با قید قیمت و وضعیت پروژه، آمادگی وزارت ارشاد برای ساخت این پروژه و یا حداقل کلید زدن آن و تکمیلش در دوره‌های بعدی اعلام شده است.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به سئوالی درباره برنامه ایران برای خرید کتابخانه شخصی جرج جرداق، متفکر و اسلام‌پژوه لبنانی گفت: پیشنهاد این کار را آقای صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ما داد و اداره تشکل‌ها، مجامع و فعالیت‌های فرهنگی ما نظر خود را در این باره اینگونه اعلام کرده که نمی‌توان به یکباره همه این کتاب‌ها را خریداری کرد؛ چرا که بعضی از آنها را خودمان داریم و بالاخره این آثار باید شناسایی و فهرست شوند.

وی افزود: اگر بودجه این کار از طریق اعتبارات ریاست جمهوری تامین شود، کتابخانه شخصی جرج جرداق در اختیار ۳ مرکز قرار میگیرد؛ کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی و یا یک مرکز دیگر.