بی‌حرمتی‌های ناتمام یک ویژه برنامه جام جهانی

«زابیواکا» برنامه‌ای است که به‌مناسبت جام‌جهانی در شبکه اینترنتی «آیو» تولید می‌شود. ابتدا آزاده صمدی اجرای این برنامه را به‌عهده داشت ولی در ادامه تهیه‌کننده «زابیواکا» تصمیم گرفت علی انصاریان و مجید یاسر را به‌عنوان مجریان جدید انتخاب کند. ماجرا از حضور میهمان فرانسوی آغاز شد که در ایران دانشجوی زبان فارسی بود. در بخشی از برنامه یاسر از این میهمان فرانسوی سؤال کرد که به کدام‌یک از خواننده‌های ایرانی علاقه دارد و در پاسخ این دانشجوی فرانسوی نام یکی از خواننده‌های لس‌آنجلسی را برد. هرچقدر هم مجید یاسر سعی کرد سریعاً این موضوع را جمع‌وجور کند، نتوانست و میهمان برنامه هم از اتفاقاتی که رخ می‌داد، تعجب کرده بود. البته در ادامه برنامه‌ها از روی تابوشکنی علی انصاریان که تبحر خاصی در ویران کردن خود و محیط پیرامونی‌اش دارد، هر روز یک سوژه نامطلوبی را از خود به‌جای گذاشت، تا جایی پیش رفته که او را سرباز ابتذال بنامیم و به هر قیمتی خنداندن مخاطب و جلب توجه رسانه‌ها، در ورطه خودتخریبی قرار گرفته است. برنامه اینترنتی که بریده‌اش را خیلی‌ها در فضای مجازی هر روز دنبال می‌کنند که حوصله خیلی‌ها را با این شوخی‌های مضحک و بی‌حرمتی‌های سریالی سر برده‌اند؛ این برنامه با این‌همه بی‌سوادی و هیچی تا کجا می‌خواهد پیش برود. چقدر با نام بردن از خواننده‌های لس‌آنجلسی خط‌شکنی لمپن‌گونه‌ای داشته باشد تا یک عده که منتظر این نوع حرکت‌های نامطلوب هستند بسیاری از خدمات و ارزش‌های تلویزیون ایران را زیر سؤال ببرند.

همین چندی پیش بود که مدیرعامل شبکه آیو اسپرت درباره دولتی یا خصوصی بودن این شبکه گفت: "بدون وابستگی به نهاد دولتی کاملاً خصوصی هستیم و سعی می‌کنیم در چارچوب قوانین، محتوای ارائه‌شده، از حذفیات خیلی کمی برخوردار باشد و همان‌طور که پیش از این در برنامه‌های فرهنگی حامی بودیم در ورزش نیز این رویکرد را ادامه دهیم". اما در جایی دیگر این‌طور بیان می‌کند که "آیو کنار رقابت حرفه‌ای مکمل صداوسیماست و البته این مجوز از صداوسیما اخذ شده تا آنچه در تلویزیون رسمی به‌نمایش گذاشته نمی‌شود، ‌ در شبکه ما در چارچوب قوانین ارائه شود". اما آقای مدیر شاید نمی‌داند و نمی‌بیند هر روز مجری محترم به‌بهانه‌های مختلف به میهمان و یا همین‌طور خیره خیره به دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید: "به‌قول عمو حسن" یا خطاب به میهمان: "عمو حسن، هم گوش می‌دهی! " خط‌شکنی و بی‌حرمتی به جایی رسیده که این مجری بعد از شنیدن این نام‌های نامتعارف معمولاً چند دقیقه‌ای با صدای بلند می‌خندد. انصاریان معمولاً نه‌تنها قصد ندارد به چنین ماجراهایی ادامه ندهد بلکه انگار دوست دارد هر روز به‌عنوان یک سوژه جنجالی در فضای مجازی دیده شود!

«آیو» با وجود اینکه ظاهراً شنیدیم تحت مقررات صداوسیما عمل می‌کند اما به‌نظر می‌رسد این‌طور نیست. یا متولیان امر متوجه فعالیت‌های غیرمجاز نیستند یا این شبکه اینترنتی اصرار به تابوشکنی دارد که هر روز پا روی خط قرمزهای کشور بگذارد. در هر صورت باید متولیان امر پاسخ بدهند با وجود این‌همه تذکر گرفتن این برنامه باز هم اصرار دارند این راه را با این مجری ادامه بدهند!؟ امیدوارم هرچه زودتر تکلیف این برنامه روشن شود و بدانیم قرار است «آیو» با این دست فرمان کار رسانه‌ای انجام دهد و یا شاهد تمجیغییرات و تحولات محتوایی این شبکه اینترنتی خواهیم بود.