ماجرای برنامه ای که مجری ایرانی را تا حد مرگ پیش برد!

مهدی آقابیگی مجری و گوینده تلویزیون درباره یک اجرای خوب گفت: بلوغ مخاطب بسیار بالا رفته است و به راحتی می تواند کیفیت کار یک مجری را تشخیص دهد و او را قضاوت کند. مجری باید بداند که مردم بهترین داور هستند و او را در لحظه قضاوت می‌کنند. اگر یک مجری غلو کند، نابلد باشد، تفریط کند، بانک واژگانش کم یا اطلاعات عمومی او پایین باشد مخاطبان او را تحلیل می‌کنند و این اولین نکته‌ای است که یک مجری باید به آن آگاه باشد. 

وی در همین راستا افزود: ملاک‌های زیادی می‌توان برای یک مجری خوب نام برد، درصد زیادی از این ملاک ها را چهره و پس از آن زبان بدن و نوع پوشش تشکیل می دهد. اگر یک مجری پوشش مناسب فرهنگ ایرانی نداشته باشد اجرای او تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و خوشایند مخاطبان نیست. در واقع از ظاهر مجری تا سواد، حافظه قوی، نوع صدا و بیان کلمات همگی در کنار یکدیگر تشکیل دهنده یک مجری خوب هستند.

آقابیگی درباره صداقت و صراحت مجری اظهار کرد: یک مجری خوب از آنجایی که با مردم زندگی می‌کند باید نزد مردم مقبولیت داشته باشد و در جامعه به گونه‌ای رفتار کند که همان اجرا و فضای تلویزیون را تداعی کند. مجری که در جامعه به یک شکل دیگری صحبت کند و در تلویزیون به گونه‌ای دیگری اجرا کند از نظر مردم مجری خوبی نیست. او باید در نظر داشته باشد که مورد توجه و الگوی مردم است.

وی تصریح کرد: نمی گویم که یک مجری باید فردی بسیار نمونه و شاخص باشد اما باید اندازه استاندارد خود را رعایت کند تا وقتی با همه وجود به عنوان یک مجری در تلویزیون ظاهر می‌شود مردم سراپا گوش باشند.

این مجری درباره علت حضور خود در برنامه‌های مذهبی رسانه ملی توضیح داد: من معتقد هستم هر کسی در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کند باید موفق و موثر باشد اما منفعل نباشد. احساس می‌کنم در عرصه‌ای که در رادیو در جایگاه یک گوینده و در تلویزیون در جایگاه یک مجری فعالیت می‌کنم نسبت به حوزه‌ها احساس مسئولیت دارم و ریشه آن در روحیات شخصی خودم و همچنین به علت توانمندی‌هایی است که خداوند متعال در تنوع اجرا به من بخشیده است. شاید برخی مجری‌ها فقط در یک حوزه خاص مثلاً ورزش، سرگرمی یا حوزه اجتماعی فعالیت کنند اما خداوند به من توفیقی داده است که در حوزه های مختلف اجرا کنم.

آقابیگی ادامه داد: به مدت دو سال در کنار محمدرضا حیاتی و فؤاد بابان گویندگی خبر را در شبکه جهانی جام جم انجام داده‌ام. گاهی نیز به دلیل موقعیت‎هایی که پیش آمده است در ماموریت‌ها مستندهای گزارشی تهیه کرده ام. همچنین اجرا در ایام دهه فجر و ماه محرم توفیق حضور در آن را داشته‌ام. می‌توان گفت کمتر مجریانی هستند که تا این میزان تنوع در اجرا را تجربه کرده باشند. من سعی کرده‌ام در هر حوزه‌ای که پیشنهاد کاری داشته‌ام توانایی انجام آن را در خود ایجاد کنم اما موفق بودن یا نبودنم را مخاطب تشخیص می‌دهد. 

وی حضور خود را در تلویزیون را توفیق الهی دانست و بیان کرد: برای من لطف الهی است که مخاطبان مقبولیت من را احساس و من را در جایگاه یک مجری پذیرفته اند و تاکنون توانسته‌ام بی حاشیه به کارم ادامه دهم. امیدوارم توفیق ادامه کارم به عنوان یک ایرانی مسئولیت‌پذیر را داشته باشم، این عشقی است که در وجود من نهادینه شده است چون رادیو و تلویزیون را با مردم دوست دارم. برکت کارم را در استقبال و مقبولیت مردمی از کار می دانم و از خداوند می خواهم که این توفیق را از من نگیرد. 

این مجری با اشاره به خاطره ای از ماموریتی که در عید نوروز داشت افزود: در یکی از ماموریت ها که در  قالب گفت و گوی نوروزی با مرزبانان بود پس از اتمام برنامه به دلیل برفی که در آن منطقه وجود داشت، زودتر به سمت تهران حرکت کردیم و در بین راه برف شدت بیشتری پیدا کرد و تقریبا تمام دستگاهها و دوربین یخ زده بود. دست ها و پاهایمان یخ زد و کلاهی که بر سرم بود قندیل بست و مرگ را حس می کردیم تا این که به پایین کوه رسیدیم و نور مرزبانی ناجا را دیدیم. این از خاطره انگیزترین ماموریت‌هایم بود که تا مرز مرگ پیش رفتم و گزارش های خوبی هم برای مردم از آن ماموریت پخش شد. 

آقابیگی درباره فعالیت‌های خود توضیح داد: هر سال در دهه کرامت مهمان امام رضا(ع) هستیم و احتمالا از امروز مهمانی ما در این دهه شروع شود. این برنامه به طور مستقیم از حرم مقدس امام رضا(ع) پخش می‌شود و پخش چنین برنامه‌هایی از رسالت‌های رسانه ملی است.

وی افزود: مانند سال های گذشته در ماه ذی الحجه اجرای برنامه "با کاروان" را به مناسبت برگزاری حج ابراهیمی خواهیم داشت. در برنامه "با کاروان" گزارش‌های مرتبط با حاجیان را پوشش می‌دهیم. برنامه "قاف تا قبله" یکی دیگر از برنامه‌های مناسبتی است که با حضور مجری در شبکه یک پخش می‌شود اما این برنامه در روزهای عادی در تمام طول سال بدون حضور مجری پخش می‌شود. 

آقابیگی خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های مناسبتی در ماه مبارک رمضان و شب های قدر، روز جهانی قدس و روز عید فطر آخرین برنامه‌هایی بود که در شبکه یک سیما به عهده داشتم.