وقتی تاجر‌ها برای سینما تصمیم می‌گیرند!

مهدی کریمی تهیه کننده سینما، درباره علت تغییر رویکرد کارگردان‌هایی با کارنامه خوب به سمت درآمدزایی طی چند سال اخیر، به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بخشی از این اتفاق به خاطر جبر زمانه است؛ جبری که باعث می‌شود برخی فیلمسازان که کارنامه قابل توجهی دارند، از سلایق و رویکرد گذشته خود فاصله بگیرند.

وی افزود: زمانی بیشتر سینماگران ما با دیدگاه‌ها و شعار‌های فرهنگ سازی و افق‌های روشن وارد این عرصه شدند و قرار بود ذائقه نسل جدید را مرحله به مرحله به منویات و رویکرد‌های انقلاب اسلامی نزدیک کنند؛ اما وقتی خودگردانی و نگاه کاسبکارانه وارد سینما شد همه چیز به هم ریخت.

وی ادامه داد: این افراد یا ارگان‌ها و نهاد‌ها اصلاً کاری به کاشته‌ها و داشته‌های گذشته نداشتند و برایشان مهم نبود همه چیز بر باد برود. این وادادگی با ورود بازار عرضه و تقاضا، بیشتر به هم ریخت؛ یعنی نگاه کاسبکارانه حکم کرد با این اوصاف دیگر نمی‌توان تاثیرگذار بود و افق روشنی را دید. البته که چنین جریانی در تمام حوزه‌های زندگی اجتماعی رواج پیدا کرده است.

کریمی بیان کرد: ما نمی‌توانیم به فیلمسازانمان برای به وجود آمدن چنین اتفاقی خرده بگیریم؛ چون نهاد‌های اصلی به عنوان منشأ فعالیت‌های سینمایی، به فکر درآمدزایی افتاده اند پس فیلمسازان جزئی از این جریان مریض هستند.

تهیه کننده «چ» اظهار کرد: متاسفانه برخی فیلمسازان انقلابی ما که اوایل انقلاب شور و حالی خوب در راستای اهداف نظام داشتند هم اکنون به فکر درآمدزایی هستند تا فرهنگ سازی.

این تهیه کننده تصریح کرد: از سویی وقتی سینما به دست سینمادار بیفتد، فقط بحث درآمدزایی در اولویت قرار می‌گیرد. متاسفانه از نیمه دهه هفتاد با واگذاری حساب و کتاب و کل سینما به دست سینمادار به اینجا رسیدیم.

کریمی گفت: شوربختانه جای اجزای پیکره رسانه سینما جابجا شده است؛ زمانی افراد صاحب اندیشه برای سینما تصمیم می‌گرفتند، اما اکنون تاجر‌ها تصمیم گیرنده شده اند.

کریمی خاطرنشان کرد:فیلم‌های کپی دسته چندم آثار قبل از انقلاب در سینمای ما در حال حاضر به فراوانی یافت می شود ، پس با این شرایط واپس گرایی، چرا فیلمساز باید به خود زحمت بدهد و فیلم بسازد؛ چون می‌تواند همان نسخه‌های قدیمی را از سیاه و سفید به رنگی تبدیل کرده و به مخاطب عرضه کند.