تعطیلی بازار نشر با ادامه روند افزایش قیمت کاغذ

محمد عزیزی مدیر مسئول نشر روزگار، در خصوص دلیل تولید کم کتاب گفت: هم اکنون انتشاراتی ها به دلیل گرانی کاغذ کمتر کتاب منتشر می کنند و تولید کتاب در کشور کاهش یافته است. قیمت کاغذ در کشور به گونه ای است که مهار نمی شود؛ صبح برای خرید کاغذ بروی بعد از ظهر قیمت آن افزایش می یابد. دلیل دیگر کاهش تولید کتاب در کشور، مواجه بودن چاپخانه ها با مسائلی مانند افزایش قیمت ارز در کشور است.

وی افزود: در گذشته چاپخانه ها با ناشران اعتباری کار می کردند؛ یعنی ناشر به اعتبار خودش می توانست هزینه های چاپ کتاب را پس از طی مراحل مختلف چاپ کتاب از جمله فرستادن کاغذ به چاپخانه پرداخت کند. اما اکنون  در ابتدای کار باید هزینه های انتشار کتاب را به چاپخانه ها بپردازیم. ناشران در انتشاراتی های خود کتاب های خوب برای چاپ آماده دارند؛ اما نمی توانند هیچ یک از کتاب ها را منتشر کنند. خود ما در نشر روزگار بیش از 20 تا 30 عنوان کتاب آماده چاپ داریم اما به دلیل وضعیت کنونی قیمت کاغذ جرات نمی کنیم کتاب هایمان را منتشر کنیم.

مدیر مسئول نشر روزگار با اشاره به اقدامات لازم برای صنعت نشر بیان کرد: دولت حداقل در وضعیت کنونی نشر به ناشران کمک کند. اگر کتاب را یک کالای اساسی به حساب می آورند، به ناشران برای انتشار کتاب هایشان هم وام بدهند هم کاغذ را با قیمت پایین در اختیارشان قرار دهند. فروش کاغذ حتی به قیمت بندی 125 هزار تومان هم بسیار گران است. پیش از ایجاد نوسان قیمت کاغذ در سال گذشته قیمت آن بندی 70 هزار تومان بود؛ چرا دولت راضی می شود کاغذ را بندی 125 هزار تومان در اختیار ناشر قرار دهند.

عزیزی با اشاره به وضعیت کنونی قیمت کاغذ اظهار کرد: الان قیمت کاغذ بسیار گران است. صبح قیمت کاغذ به بندی 150 تا 170 هزار تومان می رسد پس از یکی دو ساعت قیمت آن دوباره افزایش پیدا می کند. در وضعیت کنونی که قیمت دلار در هر ساعت افزایش پیدا می کند فروشندگان کاغذ هم کاغذ نمی فروشند و به نوعی احتکار می کنند.

مدیر مسئول نشر روزگار با اشاره به وضعیت بازار نشر عنوان کرد: اگر وضعیت قیمت کاغذ به همین شکل کنونی آن افزایش پیدا کند اقتصاد نشر به حد صفر می رسد و بازار نشر تعطیل می شود. به غیر از کتاب هایی که سفارشی هستند کتاب دیگری منتشر نمی شود و میزان کتاب های آماده برای انتشار به دو تا سه درصد می رسد.  همه ناشران فعال در کشور کتاب درجه یک در انتشاراتی خود دارند اما نمی توانند آن را منتشر کنند. مقام معظم رهبری هم در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به وزیر اعلام کردند مسئله کاغذ را حل کند. هنوز قیمت کاغذ در آن زمان به قیمت امروز نرسیده  و تا این حد افزایش پیدا نکرده بود.