مخاطبان بزرگ‌ترین سرمایه‌های صداوسیما هستند

رئیس رسانه ملی در آیین افتتاح سامانه نظرسنجی الکترونیک مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با تاکید براهمیت انجام تحقیقات در تولیدات صداوسیما تصریح کرد: تحقیقات پایه همه کار‌های ما در رسانه ملی است و باید مطالعات و تحقیقات اجتماعی در سازمان صداوسیما جدی گرفته شود.

دکتر علی عسکری با اشاره به تأکیدات مسئولان تحقیقاتی کشور مبنی بر اهمیت و جایگاه مرکز پژوهش و افکارشناسی در تحقیقات اجتماعی تصریح کرد: رسانه ملی با تمام توان از این نوع تحقیقات در حوزه‌های اجتماعی حمایت می‌کند و آن را کمک به حوزه‌های تصمیم‌گیر کشور می‌داند.

رئیس سازمان صداوسیما به تجربه‌های موفق کشور‌های مختلف در استفاده از نتایج نظرسنجی و تحقیقات اشاره کرد و افزود: سیاست‌گزاری، تصمیم‌گیری و تصدی‌گری مجموعه‌ای است که در رأس آن تحقیقات و مطالعات دقیق اجتماعی است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه مدیران استامی مرکز پژوهش و سنجش افکار باید از زوایای مختلف استان شناخت دقیق و کافی داشته باشند گفت: باید خلأ شناخت فرهنگی و اجتماعی استان‌ها را با تلاش عالی و هدفمند پر کنید و این شناخت را مبنای تصمیم‌گیری‌های درست برای کشور قرار دهید.

او افزود: اگر شما در این زمینه دقیق و درست عمل کنید، استان را در مسیر‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... رو به رشد حرکت خواهید داد و باعث رشد و پیشرفت استان می‌شوید.

رئیس سازمان صداوسیما با تأکید بر اینکه در رسانه ملی نسبت به شناخت و رفع نیاز‌های رسانه‌ای مردم وظیفه سنگینی داریم گفت: هم باید توانمندی خود را در عرصه شناخت نظر‌های مردم حفظ کنید و هم باید به گونه‌ای حرکت کنید که اعتبار شما در این عرصه خطیر حفظ شود.

دکتر علی عسکری با ابراز امیدواری نسبت به بهبود کیفیت نظرسنجی‌ها با استفاده از سامانه نظرسنجی الکترونیکی افزود: بعد از این حرکت امیدواریم که تحقیقات و نظرسنجی‌های شما بهتر از گذشته، دقیق‌تر و لحظه‌ای ارائه شود تا بتوانیم تصمیمات مؤثر بگیریم.

دستاورد‌های افتتاح سامانه نظرسنجی الکترونیک

در ادامه این مراسم، حسین رضی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما با بیان اینکه با مساعدت‌ها و دستورات صریح رئیس رسانه ملی شاهد سطح جدیدی از اقدامات در حوزه پژوهش هستیم گفت: حوزه پژوهش سازمان به عنوان قدیمی‌ترین مجموعه پژوهشی کشور همواره مورد رضایت بوده و قریب به ۵۲ سال از عمر آن می‌گذرد. مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما که در سال ۱۳۴۵ تأسیس شده است، قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین مرکز کشور در زمینه مطالعات اجتماعی و رسانه محسوب می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان، پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را از افتخارات مرکز پژوهش و سنجش افکار عنوان کرد و افزود: مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با کمک مدیران و کارشناسان، دقیق‌ترین نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد و این امر نشان دهنده بی‌طرفی و رعایت ضوابط و چارپوب‌های علمی و دقیق پیش‌بینی در مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان است.

رضی با بیان اینکه امروز در رسانه ملی موضوع استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است و در تلاش هستیم تا با سرعت و دقت بیش‌تر، نظرسنجی‌های سنتی را با روش‌های نوین انجام دهیم گفت: نظرسنجی الکترونیک بر بستر اینترت و همچنین توجه به سامانه‌های الکترونیکی در دسترس مردم ما را بر آن داشت که امروز اولین سامانه سامانه نظرسنجی الکترونیک را در مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان راه‌اندازی کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان با تأکید بر ضرورت توجه جدی به سامانه‌های نظرسنجی تلفنی تصریح کرد: باید ضرورت توجه به سامانه‌های نظرسنجی تلفنی گسترش پیدا کند و بتوانیم با سرعت بیش‌تری کار‌های قوی‌تری انجام دهیم. همچنین استفاده از داده‌های تلفنی در حوزه پژوهش‌ها، پژوهشگر را به سمت برآورد‌های دقیق راهنمایی کنیم.

رضی به دستاورد‌های افتتاح سامانه نظرسنجی الکترونیک در مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان اشاره کرد و افزود: صرفه جویی در مصرف کاغذ، به صفر رسیدن احتمال خطا، بازبینی پرسشنامه‌ها با سرعت و دقت، امکان پردازش و ارائه گزارش و تحلیل‌های اولیه و لحظه‌ای، کنترل آنلاین یا برخط موقعیت پاسخ دهنده و... از جمله مزایای سامانه نظرسنجی الکترونیک است که با عنایت به دستور‌های اکید دکتر علی عسکری، رئیس رسانه ملی، این سامانه تحول جدی در حوزه نظرسنجی در کشور و مرکز پژوهش و سنجش افکار ایجاد خواهد کرد.

تولید روزانه ۲.۵ گزارش خام پژوهشی

در بخش دیگری از این مراسم، علی طلوعی، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با بیان اینکه این مرکز روزانه بیش از ۲.۵ گزارش خام پژوهشی تولید می‌کند که قابلیت تبدیل به گزارش‌های تحلیلی را دارد گفت: در دو سال گذشته و بعد از بررسی مطالبات رئیس رسانه ملی در حوزه پژوهش، از پژوهش سطح خرد به کلان، از نظرسنجی سنتی به نظرسنجی سبز، از مسئله‌مداری به مسئله شناسی، از عرضه محوری به تقاضا محوری و... رسیدیم.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار با اشاره به اینکه در زنجیره تولید، قیمت پژوهش، بالا و غیراقتصادی است خاطرنشان کرد: مرامنامه رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار، انجام کار تمیز فرهنگی بر اساس فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب است و آن را نصب‌العین فعالیت‌هایش قرار داده است و بر همین اساس کار‌های پژوهشی ویژه با عنوان «معماری و آرایش رسانه‌ای»، «اطلس جامع مخاطب ایرانی»، «گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی» و «مدیریت تصویر رهبر انقلاب» در رسانه‌های بیگانه در دستور کار این مرکز قرار گرفت که ۷۰ درصد از آن‌ها آماده شده است و تا پایان سال نیز ۹۰ درصد از آن‌ها محقق خواهد شد.

طلوعی تأکید کرد: مرکز پژوهش و سنجش افکار باید مرجع سواد رسانه‌ای در کشور باشد و در زمینه‌های روندپژوهی حجاب و عفاف، مصرف رسانه‌ای و... ترجمه و تألیف‌های خوبی نیز در دست اقدام است.