«بازگشت پرستوها» روی آنتن رادیو تهران

آزادگان سرافراز در ۲۶ مردادماه سال ۱۳۶۹ پس از سال ها رنج و مرارت در زندان های رژیم بعث، به ایران اسلامی بازگشتند و قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. شبکه رادیویی تهران با تدارک برنامه «بازگشت پرستوها» این روز را گرامی می دارد.

آرزو مددی تهیه کننده این برنامه گفت: برنامه «بازگشت پرستوها» ویژه سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی تدارک دیده شده است و جمعه ۲۶ مرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ دقیقه پخش می شود.

 سرباز کوچک امام، آزاده سرافراز مهدی طحانیان که در ۱۳ سالگی به میدان جنگ رفته است و سپس به اسارت رژیِم بعثی گرفته شده است، مهمان حضوری این برنامه است. با وی درباره سرگذشتش در اردوگاه و اسارت و خاطراتش گفتگو می شود.

فاطمه دوست کامی مستندنویس دفاع مقدس، کتاب «سرباز کوچک امام (رحمه الله)» خاطرات دوران اسارت آزاده سرافراز مهدی طحانیان در سنین نوجوانی در زندان های رژیم بعث عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹) را توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر کرده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. در این برنامه آیتم های متنوع از بازگشت آزاده ها به وطن تهیه شده است، از تبادل آزاده ها در قصر شیرین در مرز خسروی و روایت از خاطرات آزاده ها.

فیلم هایی که در این حوزه در سینما اکران یا از تلویزیون پخش شده است در برنامه «بازگشت پرستوها» از رادیو تهران معرفی و به شیوه رادیویی بازخوانی می شود، فیلم های «پرواز از اردوگاه»، «یک قدم تا مرگ»، «مردی شبیه باران»، «نفوذی»، «کیمیا» معرفی می شود.

معرفی فیلمسازان و سایر عوامل از دیگر بخش های این برنامه است و در ادامه سکانس های نوستالژیک فیلم پخش خواهد شد.

گفتگو با براری اولین گزارشگری که از ورود آزادگان به کشور گزارش تهیه کرده است، از دیگر بخش های این برنامه است.

«بازگشت پرستوها» برنامه ای مستند ترکیبی است که گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران تهیه آن را بر عهده دارد. این برنامه به تهیه کنندگی آرزو مددی، نویسندگی مریم چوپانی و گویندگی فاطمه نیرومند روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز می رود.