سرنوشت سردیس سرباز هخامنشی چه خواهد شد؟

ابراهیم شقاقی مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، توضیحاتی در خصوص چگونگی برگشت سردیس سرباز هخامنشی به ایران داد و اظهار کرد: رسیدگی به وضعیت سردیس سرباز هخامنشی مربوط به پرونده ۷ یا ۸ ماه پیش بود. ما مطلع شدیم که تکه‌ای از سنگ‌های تخت جمشید در حراجی نیویورک به فروش خواهد رسید. این سنگ قبلا یعنی چند سال قبل نیز قرار بود در لندن به حراج گذاشته شود، اما این کار انجام نشده بود. در نهایت ما از طریق دادستانی نیویورک موضوع سردیس هخامنشی را پیگیری کردیم و لوایح و مستنداتی را فرستادیم که دادگاه عالی نیویورک با توجه به آن‌ها حکم داد که سردیس سرباز هخامنشی به ایران برگردد. ما نیز از طریق دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل سردیس را تحویل گرفتیم و به زودی آن را به ایران برمی‌گردانیم.

وی درباره جایابی این سردیس اظهار کرد: سردیس سرباز هخامنشی با اولین پرواز و به دنبال انجام هماهنگی‌های لازم به کشور برمی‌گردد. این سردیس پس از بازگشت به ایران یا در موزه گذاشته می‌شود و یا در جای خود؛ زیرا مشخص است که این قطعه تکه‌ای از تخت جمشید است.

مدیر کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی پیگیر بازگشت الواح هخامنشی به کشور است، گفت: در این خصوص مذاکراتی را با دانشگاه شیکاگو انجام داده ایم و این الواح در حال بسته‌بندی هستند و روند اداری برگشت آن‌ها به ایران طی می‌شود.

شقاقی در پایان بیان کرد: هم‌اکنون 7 یا 8 پرونده استرداد آثار تاریخی کشورمان از سایر کشورها را پیگیری می‌کنیم. مثلا باید بگویم سنگ قبری که در ایتالیا پیدا شد به ایران برمی‌گردد.

گفتنی است؛ علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در قالب مصاحبه‌ای بازگشت سردیس سرباز هخامنشی به ایران و نصب آن در تخت جمشید را تأیید کرده و گفته است این سردیس در ایوان جنوبی کاخ شورا در تخت جمشید قرار می‌گیرد.