اجرای یک تعزیه زنانه/«علیا مخدره» روی صحنه می‌آید

مریم شعبانی نویسنده و کارگردان نمایش «علیا مخدره» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش از اول تا ۱۰ مهر ماه در مجتمع سرچشمه به صحنه می‌رود. در این نمایش داستانی مستند از دوران قاجار و چگونگی به وجود آمدن تعزیه زنانه در دربار ناصرالدین شاه روایت می‌شود.

وی ادامه داد: در «علیا مخدره» سه زن ادیب و هنرمند که دختران و خواهر ناصرالدین شاه بودند برای اولین بار شرایط اجرای تعزیه زنانه را در کاخ ناصری به وجود می‌آورند. در شکل گیری این اتفاق ماه تابان خانم یا قمرالسلطنه خواهر ناصرالدین شاه و فخرالدوله و فروغ الدوله دختران نقش داشتند و تعزیه‌های مختلفی را در کاخ شاه اجرا می‌کردند. در این اثر نمایشی علاوه‌بر پرداختن به این اتفاق، تعزیه هایی مثل تعزیه حضرت قاسم (ع) و حضرت علی اکبر (ع) و نوحه خوانی حضرت زینب (س) نیز اجرا می شود.

شعبانی یادآور شد: «علیا مخدره» علاوه بر اجرا در مجتمع سرچشمه از ۲۱ تا ۲۸ مهرماه نیز در فرهنگسرای اندیشه به صحنه می‌رود و با توجه به اینکه دکور نمایش به شکل پرتابل هم طراحی شده است این قابلیت را دارد که با توجه به درخواست مدارس و دانشگاه‌ها در این مکان ها هم به صورت موجزتر و به شکل کاروان - تئاتر اجرا داشته باشد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: این نمایش کاری از گروه تئاتر «هنر مقدس» است که ویژه بانوان اجرا می‌شود و بلیت فروشی برای آقایان نخواهد داشت. همه اعضای گروه نیز از بانوان متخصص در حرفه خودشان هستند و ۱۰ سال است که در زمینه نمایش‌های ویژه بانوان فعالیت داریم.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: دکور نمایش شامل ۲ بخش است که فضای اول کاخ ناصرالدین شاه و اتاق فخرالدوله را به نمایش می‌گذارد و فضای دوم برای اجرای تعزیه آماده شده است.

فاطمه زارع، سبا رضایی، محدثه رمضانی، سارا قادری بازیگران این اثر نمایشی هستند که از اول تا دهم مهرماه ساعت ۱۶:۳۰ در مجتمع سرچشمه اجرا می‌شود.