سریال «در میان خاکستر» در انتظار پخش

سجاد امیریزدانی کارگردان تلویزیون با اشاره به سریال «در میان خاکستر» که حدود یک سال است آن را ساخته و هنوز از تلویزیون پخش نشده است و موضوع آن که به مساله گروه خلق عرب؛ همان گروهی که به تازگی در اهواز عملیات تروریستی انجام داد می پردازد، بیان کرد: سریال «در میان خاکستر» با محوریت خرمشهر ساخته شد و اتفاقا فکر می کنم اولین سریالی است که به جریان خلق عرب می پردازد که در واقعه تروریستی اهواز مسئولیت کشتن هم وطنانمان را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری نمی دانند که جنگ عراق و ایران چگونه آغاز شد و یا ریشه خلق عرب یا گروه الاحوازیه که یکی از شاخه های خلق عرب است به کجا می رسد که این سریال درباره ریشه اتفاقات خرمشهر و حتی زمینه های آغاز جنگ عراق علیه ایران اطلاع رسانی های خوبی دارد.

کارگردان «در میان خاکستر» اظهار کرد: ممکن است این مسایل در قالب سخنرانی ها و مصاحبه ها گفته شده باشد اما پرداخت آنها در قالب سریال و به صورت دراماتیک می تواند موضوع را برای مردم جذاب تر کند و در آگاهی رسانی به آنها موثرتر باشد.

وی با اشاره به تاریخچه ای از گروه خلق عرب اظهار کرد: من دو سال روی جریان خلق عرب و رویدادهای مربوط به خرمشهر تحقیق کردم. این گروه، قبل از انقلاب توسط شاه و ساواک شکل گرفت و در این سال ها فعال بوده است و حتی از لندن هم بیانیه می دهد.

امیریزدانی در توضیحات بیشتری گفت: قبل از انقلاب با توجه به بافت مذهبی خرمشهر و حضور نیروهای انقلابی، ساواک نقش موثری در شکل گیری جریان خلق عرب داشت تا با تفرقه انداختن میان مردم، با نفوذ مبارزان انقلابی همچون مهدی آلبوغبیش و محمد جهان آرا مقابله کند. پس از پیروزی انقلاب همان افراد با تحریک عوامل پنهان ساواک و توده ای ها ادعای تجزیه طلبی را مطرح کردند که افرادی چون مهدی آلبوغبیش در برابرشان ایستادند تا مانع فتنه انگیزی آنها شوند. ایستادگی نیروهای انقلابی برای حفظ انقلاب و وحدت ایران موجب درگیری میان عناصر خلق عرب و نیروهای انقلابی شد و همین درگیری ها بود در زمینه سازی جنگ عراق و ایران تاثیر شد.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت شناسایی این جریان ها عنوان کرد: هشدار نسبت به این جریان ها می تواند موجب جلوگیری از تفرقه میان قومیت ها و مردم شود. من امیدوارم این سریال ادای دینی به شهدای خرمشهر که در راه انقلاب و وحدت ایران خون خود را نثار کردند، باشد و بالاخره زمینه پخش مناسب آن از رسانه ملی فراهم شود.