رضایت مخاطبان از فیلم‌های تابستان 97

برا اساس آمار ارائه شده توسط سایت سینما تیکت به عنوان مرجع بلیت فروشی سینماها، امسال سینما‌ها موفق شدند در تابستان ۹۷ با جذب بیش از ۷ میلیون مخاطب، به مجموع فروش بیش از ۶۲،۵ میلیارد تومان دست یابند و نسبت به تابستان سال گذشته ۳۸ درصد رشد فروش و ۱۵ درصد رشد مخاطب را تجربه کنند.

با این وجود مقایسه آمار نشان می‌دهد فیلم‌های اکران شده در بهار ۹۷ نسبت به تابستان ۹۷ با استقبال بیشتری روبرو شده بودند. در بهار ۹۷ مجموع فروش سینما‌ها به رقم فوق‌العاده ۸۲،۴ میلیارد تومان رسیده بود که این رقم در تابستان ۹۷ با کاهش ۲۴ درصدی مجموع فروش و کاهش ۲۷ درصدی مخاطبان مواجه شد.

 

افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های تابستان ۹۷ نسبت به سال گذشته

روز‌های ابتدایی فصل تابستان با جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ همزمان بود و باوجود آنکه گمان می‌رفت فروش سینما‌ها در تیرماه سال ۹۷ با توجه به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی با کاهش قابل توجهی مواجه شود، اما موافقت شورای صنفی با پخش بازی‌های ایران در سینماها، معادلات را بهم ریخت. طبق آمار برای بازی ایران و پرتغال حدود ۶۰۰ میلیون تومان بلیت فروش رفت که سود مطلوبی را نصیب سینما‌ها کرد که به رقم مجموع فروش سینما‌ها که بالا ذکر شد اضافه می‌شود.

اما مهمترین عامل رونق گیشه در فصل تابستان را باید اکران فیلم کمدی "هزارپا" دانست. همانطور که پیش‌بینی می‌شد "هزارپا" از همان ابتدا اکرانش را طوفانی آغاز کرد و با فروش افتاحیه ۱،۵ میلیارد تومانی، رکوردشکنی‌های خود را آغاز کرد. رکورد‌هایی مانند بیشترین فروش روزانه با ۱.۲ میلیارد تومان در روز جمعه ۲۹ تیر، رکورد بیشترین تماشاگر در یک روز با ۱۶۰ هزار بیننده در روز سه شنبه ۱۶ مرداد و در نهایت تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران با ۴ میلیون مخاطب و فروشی معادل ۳۵.۵ میلیارد تومان.

 

افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های تابستان ۹۷ نسبت به سال گذشته

با توجه به این آمار باید "هزارپا" را پیروز گیشه تابستان نامید چرا که این فیلم به تنهایی ۵۷ درصد از مجموع فروش تابستان را به خود اختصاص داده است و بخش اعظمی از رشد فروش تابستان امسال نسبت به تابستان گذشته مدیون این فیلم است. پس از "هزارپا" با فاصله زیادی، فیلم سینمایی "تنگه ابوقریب" تنها نماینده دفاع مقدس در فصل تابستان با فروش بیش از ۴ میلیارد و «دشمن زن» با فروش حدود ۳ میلیارد تومان در رده دوم و سوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تابستان قرار گرفتند.

نکته جالبی که از مقایسه آمار شهریور امسال و سال گذشته به آن رسیدیم، افزایش فروش ۴ درصدی شهریور ۹۷ نسبت به شهریور ۹۶ بود، در حالی که تعداد مخاطبان شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است.

افزایش استقبال مخاطبان از فیلم‌های تابستان ۹۷ نسبت به سال گذشته

از دیگر نکات قابل توجه در اکران تابستان ۹۷ تنوع ژانر فیلم‌های اکران شده بود. پس از «هزارپا» و «دشمن زن» فیلم‌هایی نظیر «کاتیوشا» و «دم سرخ‌ها» با فروشی بالای ۲ میلیارد تومان از کمدی‌های پرطرفدار فصل بودند. فیلم «خاله قورباغه» بعنوان تنها نماینده سینمای کودک حدود ۲،۵ میلیارد تومان فروش داشت. فیلم‌های «دارکوب» و «به وقت خماری» و «شعله ور» نیز پرطرفدارترین درام‌هایی اجتماعی فصل بودند که به ترتیب ۲.۱ میلیارد تومان، ۱ میلیارد تومان و حدود ۹۸۰ میلیون تومان فروش داشتند.

همچنین سینما‌ها موفق شدند در شش ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به شش ماه نخست سال ۹۶ به رشد فروش ۴۲ درصدی و رشد مخاطب ۳۰ درصدی برسند. رشدی که بیشتر مدیون فیلم‌های کمدی بود. طبق آمار ۶۳ درصد از فروش کل سینما‌ها در شش ماهه نخست سال ۹۷، سهم فیلم‌های کمدی بوده است.