به گزارش مهر، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز چهارشنبه ۱۲ بهمن در حاشیه دیدار با روزنامه نگاران مصری که در دفتر کار وی برگزار می شد، در جمع خبرنگاران داخلی هم حضور یافت و به سوالات آنها درباره برنامه های ایران درباره مبادلات فرهنگی با کشورهای عربی و برخی مسائل دیگر حوزه فرهنگی کشور پاسخ داد.

وزیر ارشاد گفت: توجه و اقبال خاصی به مسائل فرهنگی ایران در کشورهای منطقه و به ویژه کشورهایی که موج بیداری اسلامی در آنها اتفاق افتاده مشاهده می شود؛ به عنوان مثال در سفر اخیری که من به لبنان داشتم یکی از مطالبات جدی مسئولان لبنانی و نیز آقای سیدحسن نصرالله این بود که تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی ما هرچه بیشتر در اختیار آنها قرار گیرد.

وی افزود: تولیدات سینمایی و تلویزیونی ایران می توان در کل جهان اسلام و حتی شبکه های تلویزیونی که خیلی هم با ما همراهی ندارند مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی اضافه کرد: به عنوان مثال درباره سریال " یوسف پیامبر " علی رغم اینکه فتوای برخی فقهای مصری این بود که نمی شود چهره انبیاء را به تصویر کشید، ولی افراد دیگری در همین حوزه بودند که این سریال را از نظر جاذبه های فنی و بصری، اثری بسیار جالب دانسته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این نشان می دهد که اگر ما در همه زمینه ها چه در مجموعه های تلویزیونی و چه در بازی های رایانه ای و حتی در انیمیشن تولیدات خوبی داشته باشیم همه دنیا از آنها استقبال خواهند کرد.

وی درباره ترجمه کتاب های داخلی به زبان عربی و انتشار و توزیع آنها در کشورهای جهان اسلام هم تأکید کرد: انی قبیل اقدامات هم در رایزنی های ایران در کشورهای دیگر و هم در داخل کشور انجام می شود و قطعا ما هم از آن حمایت خواهیم کرد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره غیبت ناشران ایرانی در نمایشگاه قاهره در دوره های اخیر آن نیز گفت: ما با جدیت دنبال این قضیه هستیم و در تمام ملاقات هایی هم که در خارج از ایران با هیئت های مصری و حتی در یونسکو داشته ایم، پیگیر این مسئله بوده ایم اما به نظر می رسد هنوز اراده جدی برای حل مشکل از طرف دولت جدید مصر وجود ندارد و در بر همان پاشنه ثابت می چرخد.

وزیر ارشاد ادامه داد: البته ما این مسئله را تحت تأثیر تلاش کشورهای غربی و بعضی کشورهای مرتجع منطقه می دانیم که علاقه ای به اینکه ایران با کشورهای منطقه رابطه ای دوستانه و صمیمی داشته باشد ندارند.

وی با بیان اینکه اما همه این تلاش ها موقتی است و آنها نمی توانند مقابل اراده مردم مصر و به ویژه جوانان این کشور بایستند، پیش بینی کرد با استقرار کامل دولت جدید مصر مردم این کشور دو خواسته اصلی را به صورت جدی پیگیری کنند؛ ۱ - مقابله با رژیم صهیونیستی ۲ - دوستی با ایران

حسینی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره شایعاتی که در روزهای اخیر در مورد رفتن او به سازمان صدا و سیما مطرح شده است، گفت: من کاملا این بحثرا تکذیب می کنم و چنین چیزی در دولت مطرح نیست، امیدوارم خدا توفیق بدهد تا ما هم بتوانیم در وزارت ارشاد کارهای نیمه تمامی را که داریم به پایان برسانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تأسیس سازمان سینمایی در هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این سازمان در آینده ای نه چندان دور به توسعه کمی و کیفی قابل توجهی دست یابد.