فیلم «روحانی» رکورد شکست

فیلم سینمایی «روحانی» که به مشکلات اخلاقی در کلیسایی کاتولیک در لهستان می‌پردازد رکورد باکس‌آفیس را شکست.

درام «ووچِک اِسمارزوفسکی» که همراه با تجاوز جنسی و فساد در کلیسای کاتولیک در لهستان است، نظرها را به خود جلب کرده است.

فیلم «روحانی» که تصویری تخریبی از مقام کشیش محلی نشان می‌دهد رکورد باکس‌آفیس محلی را شکسته و باعث جنجال در کشور اکثریت کاتولیک لهستان شده است.

این فیلم به کارگردانی «ووچِک اِسمارزوفسکی» در ۲۸ سپتامبر در لهستان اکران شد و فورا رکورد اکران اولیه را شکست.

این فیلم از لحظه اکران تاکنون ۳ میلیون بیننده داشته و پس از فیلم «اَوِتار» جیمز کامرون که ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار بیننده داشت قرار می‌گیرد.

تهیه‌کنندگان این فیلم ادعا می‌کنند که داستان فیلم بر اساس رویدادهای واقعی ساخته شده است. فیلم حاوی شواهدی از بازماندگان تجاوز جنسی و نیز کشیشی که به پسربچه‌ای کم سن و سال تجاوز کرده وجود دارد. همچنین در فیلم بخشی وجود دارد که کشیشی دائم‌الخمر معشوقه‌اش را مجبور به سقط جنین می‌کند. یا در بخشی دیگر یک کشیش رده بالا  باج‌گیری کرده و مرتکب فساد مالی می‌شود.

زمان اکران این فیلم تقریبا مصادف بود با دادگاهی که در آن پرونده یک کشیش کلیسای کاتولیک متهم به تجاوز به دختر بچه‌ای ۱۳ ساله به جریان افتاده بود و دادگاه کلیسا را محکوم به پرداخت یک میلیون «زلوتی» معادل ۲۳۳ هزار دلار به عنوان خسارت کرده است.

بسیاری از بیننده‌های این فیلم آن را بخاطر افشای حقایق ستایش کرده و برخی نیز آن را به خاطر اتهامات منفی و غیرواقعی به روحانیت مسیحی محکوم کرده‌اند.

«پاول سولوچ» رئیس اداره امنیت ملی لهستان در صحبت‌هایی که در ایستگاه رادیویی ZET کرده، این فیلم را به عنوان پروپگاندا و تبلیغاتی و قابل مقایسه با فیلم‌های ضد یهودی ساخت آلمان نازی، عنوان کرده است.

حق پخش بین‌المللی این فیلم به کشورهایی از قبیل «اتریش» «آلمان» «بلژیک» «هلند» «بریتانیا» «کانادا» و «آمریکا» فروخته شده است.