رونمایی از مجموعه آثار مرحوم حمید سبزواری

مراسم رونمایی از مجموعه آثار مرحوم حمید سبزواری؛ پدر شعر انقلاب اسلامی با همت مؤسسه شهرستان ادب و سازمان بسیج هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران عنوان کرد: در مراسم امشب از برخی از اساتید دیگر شعر انقلاب از جمله احمد زارعی، نصرالله مردانی و خلیل عمرانی تجلیل می‌کنیم که گسترش دهنده مکتب  و عاشورا و مقاومت اسلامی هستند.

وی ادامه داد: امروز آنچه دشمن را گیج کرده است  مساله مقاومت اسلامی است هر چند که ما آنقدر در کشور سرمان گرم شده که کمتر لذت پیروزی‌های نهضت مقاومت را می توانیم درک کنیم.

سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در این مراسم گفت: نقش شعر و شعرا و ادیبان و خطیبان و هنرمندان و اصحاب قلم و فکر و کسانی که در عرصه تولید محتواهای اسلامی و انقلابی تلاش کردند در پیروزی و تداوم انقلاب در 40 سال گذشته سهم مهمی را به خودشان اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: ماموریت انقلاب از منظر رهبر انقلاب ساخت دولت اسلامی و تحقق جامعه و تمدن نوین انقلابی و امام زمانی است. این انتظاری است که همه انبیا و ائمه به دنبال آن بوده اند. تکلیف همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جامعه اسلامی امروز این مساله است. از منظر رهبر انقلاب به این مساله مکلف و باید برایش تلاش کرد و همه ظرفیت های مختلف کشور را باید برای آن تجهیز کرد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفان افزود: رهبر انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بر تلاش همگان برای تولید علم تاکید دارند و شاعر ما نیز باید در این مسیر مسئولیت خود را شناسایی کند. از سوی دیگر تمدن سازی نیاز به تربیت نیروی انسانی دارد و قطعا در این مسیر شعر خدمت بزرگی به این مساله می کند. دنیای کفر با جبهه نرم فرهنگی در دنیا اراده‌های خود را برای تغییر باور و رفتار به کار می‌گیرد.

سپهر همچنین گفت: شاعر متعهد ما برای مقابله با جنگ نرم افزاری دشمن باید در جبهه آفندی و پدافندی انقلاب به وظیفه خود عمل کند و قطعا محتوای فرهنگی تولید شده در قالب های مختلف بزرگترین سرمایه ما در مسیر تمدن سازی خواهد بود.

در این بخش از برنامه از خانواده دو شاعر انقلاب شامل خلیل عمرانی و نصرالله مردانی تجلیل شد. همچنین از شاعرانی چون محمد مهدی سیار و عالیه محرابی تجلیل شد.

در ادامه حسین اسرافیلی از شاعران انقلاب در سخنانی درباره مجموعه «چهاردیواری» اشعار حمید سبزواری گفت: بعد از فوت استاد سبزواری مجموعه آثار منتشر شده و نشده ایشان مورد بازنگری و بررسی قرار گرفت و با کمک محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی منشوری از آنها برای شاعران جوان در مسیر تقویت بصیرت و روحیه انقلابی فراهم شده است.

در بخش دیگری از این مراسم اسفندیار قره باغی نیز در سخنانی عنوان کرد: انقلاب اسلامی دانشگاه بزرگی برای جوانان آن زمان شد و راهی پیشروی ما گذاشت که باید از بانیان و تلاشگران آن تشکر کنیم چرا که آن‌ها جانشان را در این کلاس باختند تا ما آزاده زندگی کنیم.

وی گفت: اینکه می‌گوییم مرگ بر آمریکا هدف دشمنی با کوه و دشت و صحرا نیست. اندیشه‌ها و تفکراتی که از سردمداران آن‌ها جهت به خاک و خون کشیده شدن ملت‌ها وجود دارد را مورد مرگ قرار می‌دهیم.

این خواننده خاطرنشان کرد: به ما می‌گویند پرچم کشوری را زیر لگد انداخت و آتش زدن به دور از اخلاق است، بله درست است. اما وقتی ژنرالی امریکایی ماشه موشک را به روی هواپیمای مسافربری ما می‌کشید آیا آن‌ها حس سوختن را که هموطنان ما تجربه کردند را فهمیدند. ما پرچمشان را آتش می‌زنیم چون به قول آن شعر معروف جواب کلوخ انداز را پاداش سنگ است.

علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان کرد: سرود جمهوری اسلامی سرودی زیبا و خوب است اما ملتی که این حماسه ها را آفریده باید در سرودش حماسه بسیار پررنگ تر باشد.

وی ادامه داد: کاش این سرود با یک کار جمعی سروده می‌شد و از ظرفیت استاد سبزواری برای آن بهره گرفته می‌شد.

قزوه ادامه داد: سرود ما بحر رجز را ندارد و این سرود نباید سرود جمهوری اسلامی باشد. از عنصر حماسه در آن غفلت شده است و حتی سرود شاهنشاهی از آن حماسی تر و ریتمیک تر است. شاعران جوان امروز ما می توانند سرود حماسی دیگری بسازند که در همه جا خوانده شود.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: حماسه از دنیای امروز ما رنگ باخته است. باید برگردیم به دوران جنگ که هشتاد درصد از سروده ما حماسه بود.

قزوه تأکید کرد: صدا و سیما و وزارت ارشاد باید تعادلی بین حماسه و ترانه ایجاد کنند. دستگاه‌های فرهنگی باید حماسه را در ترانه‌های ما به‌وجود آورند.

محمدمهدی سیار شاعر جوان کشورمان در ادامه این مراسم گفت: برخلاف آنچه استاد سبزواری را فقط آبرو و پدر شعر انقلاب می‌دانند باید گفت ایشان آبروی همه شعر معاصر است.

در ادامه نیز از خانواده مرحوم احمد زارعی و حمید سبزواری نیز تجلیل شد.