بازیگر سریال محبوب این شبهای تلویزیون: «مهران مدیری» باعث شد دیده شوم

جوانه دلشاد فارغ التحصیل رشته کارگردانی است. او فعالیت خود را در سن ۲۰ سالگی با تئاتر در رشت آغاز کرد. با مهران مدیری وارد قاب تلویزیون شد و حضور جدی در سه تئاتر به نام‌های سه خواهر چخوف، قتل با طعم ماکارونی و راز‌های پنهانی داشت.

او در «ویلای من» اولین تجربه بازی جلوی دوربین را به دست آورد. دومین تجربه او نیز با «شوخی کردم» و سپس «در حاشیه» مهران مدیری رقم خورد. حضور در سینما را با فیلم فرزاد مؤتمن آغاز کرد و سپس فیلم سینمایی آپاندیس به کارگردانی حسین نمازی را کار کرد. او بیشتر در حوزه تئاتر فعالیت کرده است و  این شب‌ها شاهد هنرنمایی اش در سریال حوالی پاییز هستیم. به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

خانم دلشاد از شروع فعالیت هنری خود و همکاری با مهران مدیری بفرمایید.

من برای سریال «قلب یخی» تست داده بودم که آقای مدیری من را دیدند.  یک سال بعد دستیار او به من زنگ زد و گفت آقای مدیری بازیگر می‌خواهد و نهایتا من با ایشان کار کردم.

تجربه کار با مهران مدیری چگونه بود؟

بسیار عالی بود. جدیت و آرامش آقای مدیری در کار بسیار خوب است. انرژی و اعتماد به نفس به بازیگر می‌دهند و از طرفی چون خودشان بازیگر هستند، بازیگر را درک می‌کردند.

برای ادامه کارتان حضور مهران مدیری تأثیرگذار بود؟

همین جایگاه فعلی من تاثیر کار با آقای مدیری بوده است؛ کار با ایشان باعث شد من دیده شوم و جدا از دیده شدن شاگردی کردن برای ایشان در سه کاری که با او داشتم سبب شد یاد بگیرم. نمی‌گویم نقش‌های بزرگی بازی کردم؛ اما باعث شد خیلی یاد بگیرم و آشنایی من با آدم‌های جدید، کار‌های جدید و کارگردانان دیگر را رقم زد.

این شب‌ها بازی شما را در سریال «حوالی پاییز» می‌بینیم.  در این خصوص صحبت می‌کنید؟

همکاری من با آقای نمازی از فیلم «آپاندیس» با ایفای یک نقش کوتاه شروع شد.  سپس در فیلم کوتاه "عروس" ایشان بازی کردم و در ادامه با سریال «حوالی پاییز» همکاری داشتم.

درباره نقش «عاطفه» و سرانجام این نقش بفرمایید.

در حوالی پاییز نقش «عاطفه» را بازی کردم. یک دختر فوق‌العاده مظلوم و مثبت و کاملا درون گرا؛ خیلی کم صحبت می‌کند و صحبت کردن برای او سخت است. فکر می‌کنم از بین تمامی نقش‌های «حوالی پاییز» در آن خانه نقش عاطفه سخت‌تر بود؛ چرا که همه برون گرا هستند و می‌توانند بازی داشته باشند، اما عاطفه خجالتی است و به سختی حرف می‌زند. البته در ادامه سریال «حوالی پاییز» شاهد اتفاقات متفاوتی از نقش «عاطفه» خواهیم بود و با شخصیت جدید (روی دیگر) عاطفه آشنا می‌شویم.

«عاطفه» به نظر من کاراکتر خاصی دارد. درخواست‌هایی که از خواهر مهران دارد از یک دختر مظلوم بر نمی‌آید. البته مردم با «عاطفه» ارتباط برقرار کردند و بسیاری از مخاطبان به من پیام می‌دادند که مهران از ساره جدا شود و با «عاطفه» ازدواج کند! چرا که همه در زندگی عادی دوست دارند دو عاشق به هم برسند و از این حیث نقش مظلوم «عاطفه» همه را جذب خود کرده است.

درباره حضور رویا تیموریان صحبت کنید.

جدا از اینکه خانم رویا تیموریان بازیگر موفق و باتجربه‌ای است؛ اول از همه انسان فروتنی هستند. ساعت‌ها با بازیگران جوان سریال تمرین می‌کرد و ایده می‌داد. امیدوارم تجربه کار با خانم تیموریان نصیب همه بازیگران جوان شود؛ چرا که بسیار حرفه‌ای و با اخلاق هستند و کار با ایشان لذت بخش است.

درباره حضورتان در نمایش «بولدوزر» بفرمایید.

نمایش «بولدوزر» برای من نمایش خاصی است؛ چرا که نقش متفاوتی در آن دارم. همچنین همکاری با شبنم قلی‌خانی و دیگر عزیزان پویا امینی، لیلا ایرانی و ... یک تجربه عالی است. این نمایش درباره مهمانی است که نقش «پریسا» با بازی شبنم قلی‌خانی خانواده است و تمام دوستان قدیمی را دور هم جمع می‌کند و هر کدام ماجرا‌هایی برای خود دارند.

درباره استقبال مخاطب در تئاتر بفرمایید.

نسبت به کار‌های قبلی من استقبال خوبی را شاهد بودیم. باید از تئاتر و سینما حمایت کنیم جدا از سینما، تئاتر یک هنر زنده است. برای من که وارد صحنه می‌شوم، هر لحظه فکر می‌کنم قلبم می‌گیرد و دوست دارم مردم هم ما را حمایت کنند.

اولویت کار برای شما کدام است؛ سینما، تلویزیون یا تئاتر؟

من بیشتر از اینکه سینما و تلویزیون کار کنم، تئاتر کار کردم. تاکنون از ابتدای سال ۴ نمایش داشتم. صد در صد سینما و تلویزیون هم برایم مهم است و فیلمنامه، نقش و عوامل هم برای انتخاب یک نقش در اولویت هستند. برای من دیده شدن مسئله نیست. واقعاً در این ۵ سال اخیر پیشرفت خودم را پله پله دیدم؛ مهم یاد گرفتن است و اینکه در یک جایگاه خوبی دیده شوم. خیلی‌ها در روز اول دیده می‌شوند، اما برای من اینگونه نبود و به مرور کار کردم و دیده شدم.

شما پارتی نداشتید؟

واقعاً پارتی نداشتم. فقط اسم آقای مدیری در زندگی من تأثیرگذار بود. با اینکه چند سال با هم کار نکرده‌ایم، اما هنوز سایه ایشان در زندگی کاری من است.

پس از همکاری با مهران مدیری چه کار‌هایی داشتید؟

در فیلم سینمایی فرزاد موتمن «آخرین بار کی سحر را دیدی؟! »ایفای نقش کردم و تجربه خیلی خوبی بود. همچنین چند کار کوتاه داشتم و بیشتر در حوزه تئاتر فعالیت کردم.

در خصوص فرصت دادن به بازیگران جوان هم نظرتان را بفرمایید.

خیلی از کارگردانان از بازیگران جوان استفاده می‌کنند؛ اما اغلب کارگردانان بزرگ ما از بازیگران تکراری در کارهایشان استفاده می‌کنند و ما در سینما چهره‌های تکراری می‌بینیم. همه این‌ها به زمان احتیاج دارد و باید بازیگران جوان هم خودشان را ثابت کنند و به آن‌ها نقش‌های خوب پیشنهاد شود. چون خودم فیلمسازی خواندم، می دانم کارگردانان به دنبال بازیگرانی هستند که نقش فیلمشان را به خوبی ایفا کنند. برای ما بازیگران جوان، این فرصت ها به مرور زمان اتفاق می‌افتد.